Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

16:9 skärm med bärbar


qpre1974
 Share

Rekommendera Poster

Jag har anslutit en 16:9-skärm till en bärbar Lenovo. Om jag använder 1920-1080-skalningen så får jag en centimeter brett tomt utrymme på vänster sida av skärmen. Om jag använder 1680-1050-skalningen försvinner det tomma utrymmet. Finns det ett sätt att flytta på skärmbilden en centimerter till vänster vid 1920-1080- skalningen  så att det tomma utrymmet försvinner.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev qpre1974:

Jag har anslutit en 16:9-skärm till en bärbar Lenovo. Om jag använder 1920-1080-skalningen så får jag en centimeter brett tomt utrymme på vänster sida av skärmen. Om jag använder 1680-1050-skalningen försvinner det tomma utrymmet. Finns det ett sätt att flytta på skärmbilden en centimerter till vänster vid 1920-1080- skalningen  så att det tomma utrymmet försvinner.?

Två saker som har betydelse. Är Lenovons skärm duplicerad (speglad) eller utvidgad? Och proportionerna på skärmarna. Lenovons skärm är kanske 16:10.


Duplicerar du skärmen så får du svarta ränder, eller en utdragen bild, om skärmarna har olika proportioner. Utvidgar du skärmen så ställer man in "upplösningarna" var för sig. Använder du endast den extra skärmen kan du flytta bilden till den skärmen, Lenovons skärm blir svart och det ska inte bli några svarta ränder på den extra skärmen.


(Om det skulle gå att flytta, som du frågar efter, så blir det väl ett tomt utrymme på andra sidan i stället.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lenovos skärm är 34 x 19 och den externa skärmen är 47 x 27 vilket betyder enligt mina beräkningar betyder att båda är 16:9-skärmar. Skärmen heter LG Flatron W2243S-PF

25 minuter sedan, skrev Thirteen:

 Manualen visar att det går att göra småjusteringar, om det behövs http://gscs-b2c.lge.com/downloadFile?fileId=KROWM000334056.pdf

(Sid. 18)

 

Tack för tipset. Ett tryck på Autoset räckte för att återställa rätt bildposition. Nu finns svarta ränder varken på vänster och höger sida och upplösningen är 1920 x 1080.

 

18.PNG

Tack(inte Clayton som det stod i mitt tidigare inlägg). Den är inte duplicerad utan skärm nummer 2 som jag använder ensamt. Jag får en helskärm om jag använder skanningen 1680 x 1350 men den svarta randen om jag använder 1920 x 1080-skalningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev qpre1974:

Lenovos skärm är 34 x 19 och den externa skärmen är 47 x 27 vilket betyder enligt mina beräkningar betyder att båda är 16:9-skärmar.

 

Bättre att titta på de specifikationer som faktiskt finns https://www.lg.com/za/monitors/lg-W2243S-PF-widescreen-computer-monitor

 

Konfigurera två skärmar i Windows 10

 

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev qpre1974:

Ett tryck på Autoset räckte för att återställa rätt bildposition. Nu finns svarta ränder varken på vänster och höger sida och upplösningen är 1920 x 1080.

Bra att det ordnade sig. Men jag tror att du har skärmen ansluten med en vga-kabel, den får en analog signal från datorn som ska räknas om till pixlar igen för plattskärmen. Förutom bildpositionen så kan text och bild bli lite "suddig" som också rättas till med auto adjustment (Autoset-knappen). Med en kabel för digital anslutning skickas bilden pixel för pixel (i alla fall med native resolution) och detta händer inte då. Ett val för adjustment brukar också finnas i bildskärmens meny, och brukar då vara "gråad" om skärmen matas med en digital signal. På sidan 11, i manualen som Thirteen länkade till, står det "Only Analog Mode", under punkt 4.


Är bilden okej så finns förstås ingen anledning att byta kabel. Men i alla fall lite information om fenomenet.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen har en fast VGA-kabel. Jag har anslutit den till Lenovo med en HDMI adapter och allt fungerar nu bra.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...