Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU 100%


LGG65
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Har en gammal HP  Med W10 inst.  (ursprung W7)  Nu försökte jag knuffa in en uppdatering  (2004) Efter 24 timmar och CPU på 100% så gissar jag att det är högtid att byta till en nyare dator.  Har testat CPU'n med "Prime95) där har alla tester gått bra  Typ. "Self-Test Passed)"

 

Är det dax att slänga denna eller service``

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev LGG65:

Har en gammal HP  Med W10 inst.  (ursprung W7)  Nu försökte jag knuffa in en uppdatering  (2004) Efter 24 timmar och CPU på 100% så gissar jag att det är högtid att byta till en nyare dator.  Har testat CPU'n med "Prime95) där har alla tester gått bra  Typ. "Self-Test Passed)"

 

Är det dax att slänga denna eller service``

Köp en ny. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 hänger på , vad man ska använda den till . 

Stationär maskin. Så bör se över fläkt , inte dam i, sen kolla sätta mer minne i,  , installera win 10 borde arbeta bättre än win 7. 

Win 10 kräver mindre minne . Att processorn få arbeta högre kan beror att processorn fläkt inte hänger med längre den utsliten , allt hänger på vad ska använda till .. om till större spel , så bör se över grafikkort.  Jag har gamla HP som använder att surfa på nätet . Nu dax uppdatera bättre minne i. 

Möjligt installera Linux på den . Kommer fungera riktigt bra surfa runt . Midia dator skulle den fungera som 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
4 timmar sedan, skrev LGG65:

Har en gammal HP  Med W10 inst.  (ursprung W7)  Nu försökte jag knuffa in en uppdatering  (2004) Efter 24 timmar och CPU på 100% så gissar jag att det är högtid att byta till en nyare dator.  Har testat CPU'n med "Prime95) där har alla tester gått bra  Typ. "Self-Test Passed)"

 

Är det dax att slänga denna eller service``

Hämta Windows 10 version 2004 och spara filen som ISO i en mapp på din disk i datorn.

Packa upp ISO-filen och klicka på Setup.exe och kör uppdateringen därifrån.

Sannolikt är det Windows update som krånglar för dig.

 

Du hämtar Windows 10 med hjälp av Media Creation Tool.
 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev LGG65:

Har en gammal HP  Med W10 inst.  (ursprung W7)  Nu försökte jag knuffa in en uppdatering  (2004) Efter 24 timmar och CPU på 100% så gissar jag att det är högtid att byta till en nyare dator.  Har testat CPU'n med "Prime95) där har alla tester gått bra  Typ. "Self-Test Passed)"

 

Är det dax att slänga denna eller service``

Har du någon beteckning på denna HP, som sagt, stationär eller bärbar?

Eftersom du försöker installera senaste stora update 2004, och datorn tydligen knappt orkar med, så gissar jag på att det är för lite minne och kanske för liten hårddisk.

Windows 10 kräver minst 4GB ramminne för att fungera, och en hyfsad hårddisk.

 

Denna 2004 är ganska stor, och tar en bra stund  att ladda ner och installera. Men tar det minst ett dygn och cpu´n jobbar på max, så låter det som att datorn är lite för klen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I teorin stämmer det nog, i verkligheten är det lite snålt, för att Windows 10 någorlunda ska fungera bra, krävs minst 4GB minne. Naturligtvis beror det också på hur datorn i det stora är, därför är det bättre att vänta på svar från LGG65, så kan vi lättare få klart för oss varför LGG65 har sådana svårigheter att installera update 2004.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Laso:

I teorin stämmer det nog, i verkligheten är det lite snålt, för att Windows 10 någorlunda ska fungera bra, krävs minst 4GB minne. Naturligtvis beror det också på hur datorn i det stora är, därför är det bättre att vänta på svar från LGG65, så kan vi lättare få klart för oss varför LGG65 har sådana svårigheter att installera update 2004.

Fakta och verklighet går sällan i Hand i hand

Våra enfarhet säger ju mer minne man har ju bätte arbeta enheten.  maskiner bör minst 4 Gb gärna 8 Gb,  16 Gb  eller mer om går 

Med små medel så kan få maskin bli gansks pigg igen . 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-24 på 23:15, skrev X-Men:

Hämta Windows 10 version 2004 och spara filen som ISO i en mapp på din disk i datorn.

Packa upp ISO-filen och klicka på Setup.exe och kör uppdateringen därifrån.

Sannolikt är det Windows update som krånglar för dig.

 

Du hämtar Windows 10 med hjälp av Media Creation Tool.
 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

 

 

Tack för tipset. skall testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2020-07-24 på 19:12, skrev Thirteen:

Modellbeteckning kan hjälpa

Tack för dit svar Denna är det "" HP Compaq Presario CQ61""

 

 

 

På 2020-07-24 på 19:12, skrev Thirteen:

Modellbeteckning kan hjälpa Denna är det. HP Compaq Presario CQ61

 

 

 

Redigerad av LGG65
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-24 på 23:27, skrev Laso:

Har du någon beteckning på denna HP, som sagt, stationär eller bärbar?

Eftersom du försöker installera senaste stora update 2004, och datorn tydligen knappt orkar med, så gissar jag på att det är för lite minne och kanske för liten hårddisk.

Windows 10 kräver minst 4GB ramminne för att fungera, och en hyfsad hårddisk.

 

Denna 2004 är ganska stor, och tar en bra stund  att ladda ner och installera. Men tar det minst ett dygn och cpu´n jobbar på max, så låter det som att datorn är lite för klen.

Dator typ  "Bärbar" Pressario CQ61  Ram är 4 Gb (3.75) kan användas.  HD 231GB varav ledigt 76.2 GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev LGG65:

Tack för dit svar Denna är det "" HP Compaq Presario CQ61""

 

Det finns flera stycken datormodeller med den inledande beteckningen "HP Compaq Presario CQ61"

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=HP+Compaq+Presario+CQ61

 

För att kunna ge relevant råd behövs hela modellbeteckningen HP Compaq Presario CQ61-______

Skulle tro att det sitter en etikett under din datorn.

 

6 timmar sedan, skrev LGG65:

Dator typ  "Bärbar" Pressario CQ61  Ram är 4 Gb (3.75) kan användas.  HD 231GB varav ledigt 76.2 GB

Att du har 4GB RAM-minne är gott!


Vad som också är intressant är vad det sitter för processor i din dator. Där av intresset för din dators modellbeteckning. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-24 på 23:15, skrev X-Men:

Hämta Windows 10 version 2004 och spara filen som ISO i en mapp på din disk i datorn.

Packa upp ISO-filen och klicka på Setup.exe och kör uppdateringen därifrån.

Sannolikt är det Windows update som krånglar för dig.

 

Du hämtar Windows 10 med hjälp av Media Creation Tool.
 

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10ISO

 

 

Där satt den, datorn hackade in en helt ny W10 utan problem.  Jag gjorde inte exakt som du skrev men jag laddade  hem Media Creation Tool. sen när jag skulle hämta W10 så valde jag den varianten som var förvald. Det fungerade helt perfekt.

Känner du till om det brukar kringla med windows update???

 

MVH

Lgg65   (numera 75 år.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Thirteen:

Det finns flera stycken datormodeller med den inledande beteckningen "HP Compaq Presario CQ61"

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=HP+Compaq+Presario+CQ61

 

För att kunna ge relevant råd behövs hela modellbeteckningen HP Compaq Presario CQ61-______

Skulle tro att det sitter en etikett under din datorn.

 

Att du har 4GB RAM-minne är gott!


Vad som också är intressant är vad det sitter för processor i din dator. Där av intresset för din dators modellbeteckning. 

 

Problemet är löst. Tack för visat intresse-

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev LGG65:

Där satt den, datorn hackade in en helt ny W10 utan problem.  Jag gjorde inte exakt som du skrev men jag laddade  hem Media Creation Tool. sen när jag skulle hämta W10 så valde jag den varianten som var förvald. Det fungerade helt perfekt.

Känner du till om det brukar kringla med windows update???

 

MVH

Lgg65   (numera 75 år.)

Ja, tyvärr är det vanligt med Windows 10 och uppdateringar som krånglar. 
Min erfarenhet är att just Windows 10 skapar fler problem med Windows Update än tidigare versioner.

 

Trevligt att det löste sig för dig. ? ? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev X-Men:

Ja, tyvärr är det vanligt med Windows 10 och uppdateringar som krånglar. 
Min erfarenhet är att just Windows 10 skapar fler problem med Windows Update än tidigare versioner.

 

Trevligt att det löste sig för dig. ? ? 

E-Post och kalender W10-appen krånglar också i bland så har alla e-post breven försvunnit men det kanske blir bättre nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du det inbyggda e-postprogrammet i Windows 10 eller en annan klient, som t.ex. Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev X-Men:

Använder du det inbyggda e-postprogrammet i Windows 10 eller en annan klient, som t.ex. Thunderbird?

Använder W10 Appen. Känner inte till något "inbyggt"

som reser har jag.

logo-gmail.png?cache=3218fbf
Gmail

  e-post klient.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

??  STORT TACK till alla för visat intresse. 

Redigerad av LGG65
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

W10-appen är för mig det inbyggda e-postprogrammet.

Använder du en e-postadress in denna som din internetleverantör tillhandahåller eller använder du en e-postadress liknande den som du har för gmail (t.ex. Hotmail, outlook.com eller liknande)?
 

Jag förmodar att det är e-posten i W10-appen som du inte har tillgång till längre. Är det efter uppdateringen som det försvunnit eller är det en förhoppning från din sida att det inte skall krångla mer efter uppdateringen av Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

W10-appen är för mig det inbyggda e-postprogrammet.

Använder du en e-postadress in denna som din internetleverantör tillhandahåller eller använder du en e-postadress liknande den som du har för gmail (t.ex. Hotmail, outlook.com eller liknande)?
 

Jag förmodar att det är e-posten i W10-appen som du inte har tillgång till längre. Är det efter uppdateringen som det försvunnit eller är det en förhoppning från din sida att det inte skall krångla mer efter uppdateringen av Windows?

Ja så är det. Innan uppdateringen så försvann e-post utan anledning. Hoppas nu att det blir bra efter denna uppdatering.  Jag har G-mail parallellt med W10 (kallender/e-post och adresser)-.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev LGG65:

Ja så är det. Innan uppdateringen så försvann e-post utan anledning. Hoppas nu att det blir bra efter denna uppdatering.  Jag har G-mail parallellt med W10 (kallender/e-post och adresser)-.

Antar att det inte är Gmail-adressen som du hanterar i appen "Epost" som ingår i W10, förutom att Gmail-adressen kan hanteras med webbmejlen. I så fall kan e-posten finnas kvar hos den e-postleverantör du har för den andra adressen, om du hanterat den direkt på servern med protokollet IMAP. Erbjuder den e-postleverantören webbmejl så bör du då kunna läsa e-posten den vägen, annars (också) koppla e-postadressen och tillhörande e-postlåda till appen "Epost" igen (eller i något annat e-postprogram).


Är det okej så berätta vilken e-postleverantör det handlar om så kanske någon har mer tips att komma med (uppge i så fall inte hela e-postadressen).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Antar att det inte är Gmail-adressen som du hanterar i appen "Epost" som ingår i W10, förutom att Gmail-adressen kan hanteras med webbmejlen. I så fall kan e-posten finnas kvar hos den e-postleverantör du har för den andra adressen, om du hanterat den direkt på servern med protokollet IMAP. Erbjuder den e-postleverantören webbmejl så bör du då kunna läsa e-posten den vägen, annars (också) koppla e-postadressen och tillhörande e-postlåda till appen "Epost" igen (eller i något annat e-postprogram).


Är det okej så berätta vilken e-postleverantör det handlar om så kanske någon har mer tips att komma med (uppge i så fall inte hela e-postadressen).
 

 

9 timmar sedan, skrev ChristerE:

Antar att det inte är Gmail-adressen som du hanterar i appen "Epost" som ingår i W10, förutom att Gmail-adressen kan hanteras med webbmejlen. I så fall kan e-posten finnas kvar hos den e-postleverantör du har för den andra adressen, om du hanterat den direkt på servern med protokollet IMAP. Erbjuder den e-postleverantören webbmejl så bör du då kunna läsa e-posten den vägen, annars (också) koppla e-postadressen och tillhörande e-postlåda till appen "Epost" igen (eller i något annat e-postprogram).


Är det okej så berätta vilken e-postleverantör det handlar om så kanske någon har mer tips att komma med (uppge i så fall inte hela e-postadressen).
 

 Jo det är  "xxx.xxx@gmail.com"    Installerade om W10 appen som numera är uppdelad så en ominstallation av e-post samt kalender som nu fungerar bra och de försvunna mailen dök helt plötsligt upp i "Arkiv" mappen så allt är lugnt.

 

Redigerad av LGG65
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...