Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta favorit-filen/filerna från resterna av en kraschad PC


Greta23
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

I samband med ett åskväder tappade min dator (Win7) kontakten med många filer, bl a favoriterna/bokmärkena i Firefox. Jag hade ingen aktuell/manuell backup på

favoriterna men jag läste någonstans att Firefox tar med jämna mellanrum säkerhetskopia av favoriterna - jag förstod dock inte arbetsgången.

 

En filräddningsfirma har dock försökt återställa favoriterna men jag är osäker på var i "backupen" jag hittar dem. Hur hittar jag dem? Vilka filtillägg

och vilket mappnamn skall jag söka efter? Eller kan jag söka i filhierarkin?

 

Nästa steg blir att importera elller klistra in favoriterna i min nya dator (Win 10). Kan man kopiera varje filmapp för sig för att samtidigt gallra (jag är en favorit-hoarder)?

 

Känns som jag tagit mig vatten över huvudet då jag alltså dessutom är novis på Windows 10.

 

Jättetacksam för tips så jag kan komma vidare! Även tips om artiklar på nätet, gärna på svenska och inte alltför avancerade tas gärna emot.

 

Greta23

Redigerad av Greta23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mozillas egen guide är visserligen på engelska men det är mycket bilder så jag tror det går bra att följa även om man inte är så bra på engelska:

https://support.mozilla.org/en-US/kb/restore-bookmarks-from-backup-or-move-them

Leta reda på rubriken Restoring from backups

 

Ovanstående då om du kan köra Firefox i datorn som fick problem.

 

Om inte så är lagras de automatiska säkerhetskopiorna (backup) i en mapp som heter bookmarkbackups. Pröva med att söka efter den mappen och om du lyckas hitta filerna så står det på sidan jag länkade till ovan under rubriken Using a bookmark backup file, sista stycket hur du får in den i din nya Firefox.

 

Säg till om du fastnar på något steg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är inte så tokigt att skapa ett Firefox konto om du inte redan har det eller inte vet om det!

Om du inte vet hur det fungerar så lagras tex dina favoriter och det du väljer i molnet hos Firefox. ( Du behöver inte vara inloggad hela tiden i webbläsaren utan man kan logga in lite då och då för att synka ).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Efx!

 

Tack för ditt tips - vad är det för övrigt för fördelar och nackdelar med ett Firefoxkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många gånger tidigare, så tipsar jag gärna om ett backup program för Firefox...

 

Nämligen Mozbackup som trots att programmet inte är uppdaterat sedan många år, så fungerar det utmärkt fortfarande.

 

Alltså ett rent backup-program för Firefox, där du backar framförallt upp bokmärkena och profilen, du sparar backupen precis var du vill, på hårddisken, extern hårddisk, minneskort, usbsticka, du väljer själv. Men helst på annat media än systemdisken.

Du gör enkelt en backup, men det är lika enkelt att återställa backupen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Laso. Men största problemet just nu är att hitta de automatiska backuperna från min havererade dator. Det ser ut som jag skall leta efter filer med filtillägget .json eller .jsonlz4 el liknande. Men bra att ha vetskap om Mozbackup när jag kommit lite längre med mitt projekt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns något inbyggt i FF som automatiskt gör backuper på bokmärken, känner jag inte till.

 

Däremot så ligger bokmärkena i profilen som är en jsonfil

 

Den normala sökvägen är följande...

 

C:\Users\namn\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles

Har för mig att det var så även i Windows 7.

 

Som standard brukar mappen AppData vara dold, så den måste man växla om till synlig för att hitta resten av sökvägen.

 

Hoppas det kan hjälpa dig mera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det måste ju räcka om det går att få fatt i ordinarie bokmärkesfil.

Med backup avses väl den backup som gjordes av det havererade systemet?

På 2020-07-24 på 15:16, skrev Greta23:

En filräddningsfirma har dock försökt återställa favoriterna men jag är osäker på var i "backupen" jag hittar dem.

Mappen Appdata blir troligen inte dold om man tittar på återskapade filer och som nu finns på annan disk.

Någon med Windows + Firefox kanske kan berätta mer hur det ser ut i denna

57 minuter sedan, skrev Laso:

C:\Users\namn\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles

Har för mig att det ska finnas (minst) en mapp med namn som adsjhxw.hawqasr eller annat slumpat.

 

Om man inte anlitar en filräddningsfirma utan gör detta själv och använder programmet testdisk så kan man plocka ut filer med bibehållet namn men om det är lite knepigare och man behöver använda programmet photorec så kan ex. filen "semester kreta 2019.jpg" sparas som 001256.

 

Man kan, eller kunde, i Firefox starta "profilhanteraren" via kommandotolken (om det inte fanns en genväg i startmenyn). Det var typ "firefox -profilemanager". Där kan man växla mellan olika profiler (typ Jobb/Privat)

Om du hittar åt din profil, i Appdata osv.  och den skulle heta xyz.qwe så bör du kunna kopiera in hela den trgf.xghe eller vad den nu kan heta från den trasiga datorn så att den ligger parallellt med den tidigare och använda profilhanteraren för att byta till den "nya" som egentligen är din gamla.

Men jag är långt ifrån säker, det kan vara så att det behövs en konfigurationsfil som håller reda på profilerna.

 

Jag skulle kunna testa detta med Windows 10 i virtuell miljö om det skulle vara till hjälp.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Greta23:

Efx!

Tack för ditt tips - vad är det för övrigt för fördelar och nackdelar med ett Firefoxkonto?

Ett Firefoxkonto är främst till för synkning. Jag skaffade mig ett Firefoxkonto 2019 och några nackdelar med att ha ett sådant kan jag inte komma på.

Firefoxkontot.png.b8657a7031b63c62c76f449677fefe8c.png

Här kan du läsa mer om Firefoxkonton:

https://support.mozilla.org/sv/kb/problem-med-mitt-firefox-konto?utm_campaign=fx-account-verified&utm_medium=email&utm_content=fx-support

Längst ner på den sidan finns rubriken Firefox-konton och de klickbara länkarna Logga in/Registrera dig Fördelar

Några problem har jag inte haft (trots rubriken). Du väljer själv vilket språk du vill ha kontot i. Själv har jag, som synes, valt engelska.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Ja, det måste ju räcka om det går att få fatt i ordinarie bokmärkesfil.

Med backup avses väl den backup som gjordes av det havererade systemet?

Mappen Appdata blir troligen inte dold om man tittar på återskapade filer och som nu finns på annan disk.

Någon med Windows + Firefox kanske kan berätta mer hur det ser ut i denna

Har för mig att det ska finnas (minst) en mapp med namn som adsjhxw.hawqasr eller annat slumpat.

Du har så rätt så, Mikael63!

 

Eftersom jag använder Firefox och numera Windows 10 (identiskt med tidigare versioner av Window) har jag gjort en skärmbild på hur det ser ut i min dator.

Lägger upp den här.

 

Ramen visar sökvägen, från användarnamnet (som inte visas här) till mappen med alla Firefoxfiler.

Om allt innehåll i denna mapp kopieras till en annan dator med en mapp som har ett namn i stil med namnet på mappen på källdatorn får man ett Firefox som är identiskt med källan.

I detta fallet innebär det att om allt innehåll i min mapp, som heter  

 

h94ckdrf.default

 

kopieras till liknande mapp i en annan dator kommer Firefox som jag har i min dator att vara identisk i den datorn.

Det är viktigt att komma ihåg att mappen i sig inte skall kopieras utan enbart innehållet i mappen!

 

Den blå pilen pekar på mappen som innehåller backupfiler på Firefox som Firefox själv skapar. Det är alla favoriter (bokmärken) som ligger i de filerna.

Om en sådan fil importeras till Firefox, nyinstallerad eller till en annan dator, får man alla favoriter/bokmärken som filen innehåller. Notera att alla inställningar med mera inte följer med. Då måste man kopiera hela innehållet i "xxxx.default" - mappen.

 

 

Firefox_eForum.JPG

Redigerad av X-Men
Lade till " från användarnamnet (som inte visas här) "
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...