Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej dela mappar efter Win-uppdatering.


EnGubbe
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Hej alla glada! (Jag är tyvärr inte glad nu...)

Har ett problem som jag tidigare alltid kunnat lösa själv.

 

Har en stationär och en laptop hopkopplad med kabel via routern, D-Link 655. Båda kör senaste Win 10. Varje gång Microsoft kommer med en större uppdatering så kan jag ej dela filer mellan dem längre.

 

Då har jag bara gått in och högerklickat på mapparna jag vill dela ut och kört både DELA och AVANCERAD DELNING och sedan har det funkat, dock ej nu efter uppdatering härom dagen.

Har startat om båda datorerna, routern och allt, men nej.
Har någon mer detta problem i samband med uppdateringar?

 

I och med att detta problem alltid dyker upp vid uppdateringar så måste väl felet ligga  någonstans i Windows, men var? Och hur löser jag detta. Är ej rädd för att använda reg edit.

Internet funkar, även trådlöst i lägenheten, allt är bra förutom att jag ej kan dela mappar längre. Har Telia stadsfiber 100/100.

 

Tacksam för svar. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag har inget svar på varför detta sker men Microsoft verkar ju ha en speciell förmåga att kunna ställa till det för sina kunder så att det sker är jag inte förvånad över.

 

Till att börja med undrar jag varför, eller kanske hur, du nyttjar dina delade mappar?

Är det så att du vill kunna bläddra på den andra datorn som en nätverksresurs och direkt öppna en fil på den (andra datorn)?

Eller är det så att du skickar och hämtar filer mellan datorerna?

Om det enbart är det senare alternativet kan det vara bättre att använda program som Anydesk för sådant.

 

Jag har aldrig litat på utdelning i Windowsmiljö enligt metoden att högerklicka och dela ut och inte heller att bläddra på nätverk för att hitta en delad resurs.

Jag använder *) istället en batch-fil innehållande kommando för att dela ut, net share, och kommando för att mappa upp en nätverksresurs, net use. Betydligt mer stabilt och väldigt enkelt att köra om en sådan åtgärd.

 

 

*)inte nu längre, i egentlig mening, då jag föredrar Linux

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Jag vill skicka filer, hemvideofilmer som jag redigerat på den stationära till laptopen som jag sedan tar in i TV-rummet och spelar upp på TVn med Cromecast.

Vad är Anydesk? Var hittar jag det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev EnGubbe:

Vad är Anydesk? Var hittar jag det?

Anydesk är som TeamViewer ett program för att kunna fjärrstyra en annan dator men där finns, i båda, även en filhanterare.

Programmen kommunicerar med varandra varför man inte själv behöver dela ut vissa mappar att ansluta mot.

https://anydesk.com/en

 

Jag fick själv tipset i den här tråden:

https://eforum.idg.se/topic/360647-teamviewer/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fildelning som fjärrstyrning, är inte bästa lösning.  Ftp program och server och klient är bättre lösning med switch el raouter. 

Uppdatering Windows kan bland ställa med utdelning av filer. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FTP-server + FTP-klient i båda datorer fungerar ju men då blir det också en del meckande med mappar, användare, behörigheter mm. Ibland lirar det inte rakt av eftersom man sitter på samma LAN.

 

Med program som Anydesk ställer man bara in oövervakad åtkomst i båda datorerna sen kan man hantera den andra, oavsett vilken, helt fritt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för alla svar.

Ska testa Anydesk så fort tillfälle gives. Är det krångligt att få igång programmet?

Man ska väl installera det på båda datorerna och godkänna div. saker förstår jag.

Hittar ingen bra guide på deras hemsida.

 

Men min fråga om delning kvarstår dock, varför slutar det fungera vid Win-uppdateringar?

 

Redigerad av EnGubbe
Tillägg:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev EnGubbe:

Är det krångligt att få igång programmet?

Man ska väl installera det på båda datorerna och godkänna div. saker förstår jag.

Nej det är inte krångligt.

Det "krångliga" var för mig att programmets utseende var så likt det webbläsarfönster jag hade öppet för att hämta programmet att jag inte insåg att programmet faktiskt var startat! (jag trodde att det bara öppnades ett nytt webbläsarfönster..)

Några kryssrutor att fylla i.

Jag har så som bilden visar i detta inlägg:

https://eforum.idg.se/topic/360647-teamviewer/page/2/?tab=comments#comment-1726433

Sedan kan man bokmärka "arbetsplatsen" och ge den namn som TV-datorn osv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev EnGubbe:

Varje gång Microsoft kommer med en större uppdatering så kan jag ej dela filer mellan dem längre.

Antar att det händer "åt båda hållen", kvittar i vilken av datorerna du försöker ansluta till den andra.


Bara en tanke, kan det ha med brandväggarna att göra. Kan de ha ställts om till "Offentligt", som väl blockerar även om mappar delats ut. Tror det fungerar på liknande sätt oavsett om Windows brandvägg används eller en brandvägg i något säkerhetspaket.


Så finns inställningar för Nätverksidentifiering och Fil- och skrivardelning. Kan det ha blivit någon ändring där, för den nätverksprofil du använder (kabel/trådlöst)?

 

Något som förmodligen inte har med problemet att göra, men om man använder samma användarnamn och lösenord på maskinerna så brukar man inte behöva ange inloggningsuppgifterna när man öppnar mappar på en annan dator (och så kanske du redan har det).


Du kanske hittar själv, men skickar med en länk i alla fall (hittade i hastigheten ingen bra på svenska).
https://www.howtogeek.com/245982/whats-the-difference-between-private-and-public-networks-in-windows/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tavk ChristerE. Ska kolla upp. Verkar inte vara någon brandvägg i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Mikael63:

Har installerat och testat Anydesk nu. Verkar funka fint. Tack Mikael63!

Jag använder programmet endast på två datorer och då är det väl gratis, eller hur?

 

Tack ni andra också för kloka svar.

Ha det så bra ni alla!

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...