Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dölja One Connect Box


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Tex Netflix, SVT play osv. Så jag bara aktiverar det som är av intresse genom telefonen. Men vet faktiskt inte riktigt hur man Castar och vad det är. Har förstått att jag tex vid casting kan överföra bilder/musik från telefonen? Men i övrigt verkar allt vara ”i” Tv’n. Jag upplevde att Elgiganten sa att jag inte behöver Chromecast? 

Okej, då har du en "Samsung-app" i telefonen som du styr teven med. I/på teven väljer du en i teven inbyggd app ex. Netflix och där bläddrar fram det du vill se?

Förutom att styra teven med telefonen så agerar telefonen även hotspot, dvs. "förser" teven med internetuppkoppling?

Stämmer det och du är nöjd så behöver du ingen Chromecast.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Mikael63:

Bilden visar ansluten koaxialkabel ("antennkabel").

Varför är den ansluten?

Upptäckte precis detta också, men Mikael63 hann fråga före. ?

 

Kan stämma att fastigheten inte har kabel, som du skriver. Men det kanske har funnits eller så är det förberett för att skaffa. Dosan ser ut att avse "Tre-hål-i väggen", från t ex Com Hem.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Tack! Vad bra få är det problemet löst ?

Jag kan som sagt Inte så mycket, detta är en ny värld för mig. Svaret på frågan vet jag inte. Tv’n har en massa appar. Tex Netflix, SVT play osv. Så jag bara aktiverar det som är av intresse genom telefonen. Men vet faktiskt inte riktigt hur man Castar och vad det är. Har förstått att jag tex vid casting kan överföra bilder/musik från telefonen? Men i övrigt verkar allt vara ”i” Tv’n. Jag upplevde att Elgiganten sa att jag inte behöver Chromecast? 

Har tv´n inbyggda appar, bl.a Netflix, så borde du inte behöva någon annan enhet att "Casta" ifrån. Måste du använda din mobil för att få den inbyggda appen Netflix i tv´n att fungera? Måste man casta via sin mobila enhet, så brukar det behövas en chromecast också som är ansluten via ett hdmi uttag på tv´n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev ChristerE:

Upptäckte precis detta också, men Mikael63 hann fråga före. ?

 

Kan stämma att fastigheten inte har kabel, som du skriver. Men det kanske har funnits eller så är det förberett för att skaffa. Dosan ser ut att avse "Tre-hål-i väggen", från t ex Com Hem.
 

Ja det var mer som en kontrollfråga till @Dag Erlandsson.

Om det är så att kabeln sitter där "bara för att den passar" eller om något slutar fungera om den tas bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
40 minuter sedan, skrev Mikael63:

Bilden visar ansluten koaxialkabel ("antennkabel").

Varför är den ansluten?

image.png.35abd23a530c7ecb4372621a508435d7.png

Jag satte i den när Tv’n var på plats, så att jag i realtid då kan se 1,2 och 4an har bara dom verkar det som, via marknätet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Jag satte i den när Tv’n var på plats, så att jag i realtid då kan se 1,2 och 4an har bara dom verkar det som, via marknätet. 

Om du väljer en teve utan One Connect Box så måste du i stället dra koax-kabeln till teven, dvs fler sladdar över väggen till teven.

 

Det som kommer via antennkabeln är de kanaler som bostadsrättsföreningen eller hyresvärden valt att distribuera via husets interna tevenät (koax-nät). Det har inget att göra med marknätet som man kommer åt via en egen antenn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Okej, då har du en "Samsung-app" i telefonen som du styr teven med. I/på teven väljer du en i teven inbyggd app ex. Netflix och där bläddrar fram det du vill se?

Förutom att styra teven med telefonen så agerar telefonen även hotspot, dvs. "förser" teven med internetuppkoppling?

Stämmer det och du är nöjd så behöver du ingen Chromecast.

 

Exakt har Tv’n som en ”hotspot” tsv. Men jag tänker nu skapa en ny tråd så att jag kan få hjälp med att nyttja det maximalt. Jag har ingen Samsung app heller ännu. Men jag skriver som sagt en ny frågeställning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då stämmer ju inte detta påstående

2 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Ber om ursäkt att jag uttrycker mig Fel. Boxen är OneConnect Box till Tv’n. Box

Har i övrigt ingen digital box eller likande då fastigheten inte har kabel. Så kör allt via telefonen. Så min konkreta fråga

är, behöver den boxen ha någon kontakt med telefonen? 

med

48 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Jag satte i den när Tv’n var på plats, så att jag i realtid då kan se 1,2 och 4an har bara dom verkar det som, via marknätet. 

Fastigheten har ju en kabel då, som medför att du kan se SVT & TV4..

 

Behåll boxen, släng in den i garderoben, borra hål för koaxkabeln, nere vid sockeln, och kabeln mellan boxen och teven tar du via ett hål som döljs av teven.

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Jag satte i den när Tv’n var på plats, så att jag i realtid då kan se 1,2 och 4an har bara dom verkar det som, via marknätet. 

Men då har du ju möjlighet att ta emot kanaler, även om det inte är "kabel", kabel-tv från t ex Com Hem. Hade du inte haft One Connect Box så hade du behövt två kablar till tv'n (antenn och ström).


Så borde du kunna få in några fler fria kanaler tycker jag, se länken. Men det kan bero på antennen som används för mottagningen. Är den inte för gammal borde den klara de frekvenser som används för kanalerna. Finns förmodligen andra i forumet som kan den saken bättre än jag.


I artikeln står det "Däremot behöver du en digital-tv-mottagare om du tittar på tv via en vanlig antenn." Det stämmer, men den kan alltså vara inbyggd i tv'n, det behöver inte vara en separat "digital-box".


https://www.teracom.se/privat/tv/kanalutbud-i-marknatet/

 

 

18 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det som kommer via antennkabeln är de kanaler som bostadsrättsföreningen eller hyresvärden valt att distribuera via husets interna tevenät (koax-nät). Det har inget att göra med marknätet som man kommer åt via en egen antenn.

Det kan väl vara marknätet som distribueras i fastigheten (kanske endast några få lägenheter). Det borde visas genom valet av använd mottagare i tv'n, dvb-c (cabel) eller dvb-t (terrestrial). I alla fall viktigt att veta ifall abonnemang för betalkanaler önskas.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...