Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Thunderbird


Thord
 Share

Rekommendera Poster

Mitt Thunderbird har slutat fungera. Jag kan ta emot mail men inte skicka. Behöver kanske avsluta det och starta om det eller finns det någon därute som vet?
Obs, jag är 70+ så jag fattar långsamt angående det här med datorer (utom i Photoshop där jag är en hävert).
Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du något felmeddelande när du försöker skicka mejl?

Vad är det för mejlserver som är den första som ska ta emot de skickade mejlen, dvs den SMTP-server som är konfigurerad för kontot i Thunderbird?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

One.com tror jag är mailservern och svaret på felmeddelandet är:
Det gick inte att skicka meddelandet.
Meddelandet kunde inte skickas eftersom anslutningen till utgående server (SMTP) send.one.com gjorde timeout. Försök igen
.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
2 timmar sedan, skrev Thord:

Mitt Thunderbird har slutat fungera. Jag kan ta emot mail men inte skicka. Behöver kanske avsluta det och starta om det eller finns det någon därute som vet?
Obs, jag är 70+ så jag fattar långsamt angående det här med datorer (utom i Photoshop där jag är en hävert).
Thord

Det är troligen inte hos Thunderbird programmet (med reservation) som felet ligger.

Jag har Thunderbird och det är i skrivande stund inget tekniskt fel på varken skicka eller ta emot.

 

När du trycker på "Skicka", vad mer exakt får du för felmeddelande?

Vilken email operatör försöker du skicka från som felet uppstår, är det gmail, yahoo (osv)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

One.com och felmeddelandet är: Det gick inte att skicka meddelandet.
Meddelandet kunde inte skickas eftersom anslutningen till utgående server (SMTP) send.one.com gjorde timeout. Försök igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Just nu, skrev Thord:

One.com och felmeddelandet är: Det gick inte att skicka meddelandet.
Meddelandet kunde inte skickas eftersom anslutningen till utgående server (SMTP) send.one.com gjorde timeout. Försök igen.

Har du skrivit in rätt SMTP? 

https://help.one.com/hc/en-us/articles/115005887045-Setup-POP3-and-SMTP-for-Gmail#step-8

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det har fungerat tidigare borde det vara rätt uppgifter inmatade men din internetleverantör kan ha stängt port 25 om det är den som har använts tidigare?

 

Det finns också en begränsning på brevlådornas storlek.

Citat

Utrymmet delas mellan hemsida+databas+mail

Har du koll på ditt totala lediga utrymme hos One.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den här sidan visar one.com hur du konfigurerar Thunderbird för e-post.

Instruktionerna är för hur du ställer in IMAP-funktionen.

 

https://help.one.com/hc/sv/articles/115005586589-Konfigurera-Thunderbird
 

Det verkar som att du använder POP3 för din e-post.

Inställningarna för POP3 kan du hitta i one.coms vägledning för gmail.

Om du använder dig av POP3-inställningarna som visas för gmail och lägger in dem i Thunderbird kan du se om ditt fel avhjälps.

 

Här är länk till sidan för gmail:


https://help.one.com/hc/sv/articles/115005887045-Konfigurera-POP3-och-SMTP-för-Gmail

 

Du använder dig således av den första länken för att hitta var i Thunderbird du gör inställningarna men använder inställningarna som visas för gmail, som visas i den andra länken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev X-Men:

På den här sidan visar one.com hur du konfigurerar Thunderbird för e-post.

Instruktionerna är för hur du ställer in IMAP-funktionen.

 

https://help.one.com/hc/sv/articles/115005586589-Konfigurera-Thunderbird
 

Det verkar som att du använder POP3 för din e-post.

Inställningarna för POP3 kan du hitta i one.coms vägledning för gmail.

Om du använder dig av POP3-inställningarna som visas för gmail och lägger in dem i Thunderbird kan du se om ditt fel avhjälps.

 

Här är länk till sidan för gmail:


https://help.one.com/hc/sv/articles/115005887045-Konfigurera-POP3-och-SMTP-för-Gmail

 

Du använder dig således av den första länken för att hitta var i Thunderbird du gör inställningarna men använder inställningarna som visas för gmail, som visas i den andra länken.

 

Eftersom det fungerar att ta emot mejl så behöver inte inställningar för POP3 eller IMAP kontrolleras utan det är bara SMTP-inställningarna som kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Eftersom det fungerar att ta emot mejl så behöver inte inställningar för POP3 eller IMAP kontrolleras utan det är bara SMTP-inställningarna som kan vara fel.

Informationen jag gav är att instruktionen i länken för Thunderbird är för IMAP och därför hänvisade jag till länken för gmail-instruktionen så rätt inställningar för POP3 och SMTP görs för Thunderbird.

 

Beklagar att det inte framgår med all tydlighet, trots mitt påpekande i slutet av inlägget att länken för Thunderbird är för att visa var i Thunderbird man gör de ändringar som länken till gmail visar.
 

Det är en fördel att kontrollera inställningarna för både POP3 och SMTP, även om det går att ta emot e-post. One.com kan ha gjort ändringar som senare kan göra att det inte längre går att använda vissa inställningar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för visa råd men dessa överstiger vida mina färdigheter inom detta med att hantera en dator. Jag får göra så att jag får anlita ett datorföretag och be dem komma och reda ut detta. Själv få jag hålla mig på Coronaavstånd under tiden. Jag är inte tillräckligt smart för att lösa detta själv. Men jag är bra på andra saker.
Tack alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skulle kunna börja med är att kontakta supporten på one.com och höra om de har problem med någon mejlserver eller har ändrat något.  Det är ju onödigt att ta hem någon och så beror det hela på att one.com har problem med servern.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thord:

Tack alla för visa råd men dessa överstiger vida mina färdigheter inom detta med att hantera en dator. Jag får göra så att jag får anlita ett datorföretag och be dem komma och reda ut detta. Själv få jag hålla mig på Coronaavstånd under tiden. Jag är inte tillräckligt smart för att lösa detta själv. Men jag är bra på andra saker.
Tack alla!

Hej Tord : vi på forum är för att hjälp! 

Troligt så bor säker någon av våra kunniga forum medlemmar i närheten. 

Jag hade ställ upp direkt,  min kunskaper. 

Jag säker på någon hjälp dig. Inom forum , om inte kan följande företag bi stå med hjälp

Clas Ohlson,  Kjell och Company,  har tekniska support komner hem hjälper 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...