Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min bärbara dator hittar inte mitt trådlösa nätverk...


CoolJay
 Share

Rekommendera Poster

Har två bärbara datorer som tidigare gått att ansluta till det trådlösa nätverket via router nere i källaren. Kan ansluta till nätverket med min mobil men inte bärbara dator. Kollat att knappen trådlös nätverk lyser vitt/blått. Min bärbara dator hittar inte igen ens nätverket som tillgängligt av de som kommer upp När jag vill ansluta. Tips på vad är fel.? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
30 minuter sedan, skrev CoolJay:

Har två bärbara datorer som tidigare gått att ansluta till det trådlösa nätverket via router nere i källaren. Kan ansluta till nätverket med min mobil men inte bärbara dator. Kollat att knappen trådlös nätverk lyser vitt/blått. Min bärbara dator hittar inte igen ens nätverket som tillgängligt av de som kommer upp När jag vill ansluta. Tips på vad är fel.? 

Försöker du möjligtvis ansluta till 5GHz på den bärbara?

Frågar därför att efter otaliga försök (många timmars felsökande!!!!) med min bärbara Acer så visade det sig att just det nätverkskortet jag har inte är kompatibelt för 5GHz, bara för 2.4. Därför varken sökte den efter eller hittade.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev CoolJay:

Har två bärbara datorer som tidigare gått att ansluta till det trådlösa nätverket via router nere i källaren. Kan ansluta till nätverket med min mobil men inte bärbara dator. Kollat att knappen trådlös nätverk lyser vitt/blått. Min bärbara dator hittar inte igen ens nätverket som tillgängligt av de som kommer upp När jag vill ansluta. Tips på vad är fel.? 

Hej och välkommen.

 

Du nämner att du tydligen inte kan ansluta till dina bärbara datorer till ditt Wifi.

 

Du kan börja med att välja i bägge bärbara att ta bort alla synliga nätverk och söka efter nya.

 

Är dina bärbara lite äldre, kan det vara som Lighthouse2 verkar ha erfarenhet av, att dina bärbara bara klarar 2.4Ghz, men att du kanske har försökt på den högre 5GHz.

Men det handlar ju också om din router är inställd på att klara 2.4Ghz eller 5GHz också? Är det en nyare router så klarar den bägge, men man brukar ibland få konfigurera in 5GHz själv. Är man osäker så är det enklare att bara försöka med 2.4GHz.

 

Har du försökt att vara bredvid routern och få kontakt med de bärbara datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev CoolJay:

Kan ansluta till nätverket med min mobil men inte bärbara dator.

Kan du låta mobilen agera hotspot och då ansluta datorn till den?

Bara för att se om det fungerar, inte att köra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.4GHz och Blutooh! Brukar älder maskiner inte gillar att köra samma gång.  

Min erfarenhet är Blutooh stänger ner wi-fi signalen .

Det andra kan vara enheten har slagit på flygplanet lägget. Då stänger även Wi-fi 

 

Ta bort wi-fi  och boota om enheten 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har rauoten bli uppgradera på senaste tiden ..  vissa modeller uppgraderas sig själv .  

Vissa modeller stänga så man sköter manuellt 

Prova sätta i nätverk kabel.  Se om du få  kontakt med kort, i regel är samma kort 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...