Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Solhojen

Koppla varierande datum mellan arbetsblad

Rekommendera Poster

Solhojen
Postad (redigerade)

Hej. 

Jag har relativt nyligen börjat använda excel mer flitigt och fördjupa mig. Har ett arbetsdokument som vållar mig en del huvudbry.  

Just nu försöker jag hitta en formatmall som visar hur många dagar ett fordon (kolumn c) rullat (värde annat än 0 i arbetsblad "vehicle Performance 2020))   sedan föregående åtgärd (kolumn  B ) kopplat till ett annat arbetsblad "vehicle Performance 2020" som fylls på manuellt genom inklistring 1 ggr/vecka . Rad = fordonsnr.  Kolumn = datum 

Hur gör jag för att kunna ange en antal.omf i intervall som är kopplad till datumet i kolumn B  på första fliken till dagens datum,  till flik 2 aktuell rad för resp. fordon baserat på det intervallet? 

image.png.c070a83b9ffb0af6ae080a1d40cb4f01.pngimage.thumb.png.1a4ed5c92e25a78c89aa2f06084ba614.pngFlik "blad 1"

image.thumb.png.3b14bffa720bcbc61dfad39bf070c64e.pngflik "vehicle performance 2020"

Redigerad av Solhojen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Mmh.

jag skulle säga, bygg om din datatabeller på vehicle performance 2020 till att ha tre kolumner

Datum, fordon, mätarställning

och sedan lägger en pivottabell på detta som tar fram det du vill få. Eller med formler om det behövs mer dynamik. Alltid enklare om man behandlar Excel som en databas med rena tabeller och separata analyser.

Men men om du vill ha det som du har det så ska vi se om vi kan få fram formler.

I antal.omf()

kan du ha villkor om ">2020-01-01"

dvs exempelvis som

=ANTAL.OMF(A1:A13;">2020-01-01";A1:A13;"<2020-01-05")

om datum står i A1:A13

och lägg på ett villkor och att värde ska vara större än noll på det fordon du tittar på.

Vill du ha datumen utanför ANTAL.OMF går det utmärkt att skriva ">"  & B2  som villkor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Solhojen
Postad (redigerade)

@MonshiProblemet med Vehicle performance är att det inte går att sammanfatta i pivottabell  antalet som är viktigt är antalet kolumner som innehåller 0 från kolumnen som representerar datumet i kolumn G "flik 1" dvs antalet 0.or under denna period fram till årsslut. 

Se nedan för ytterligare info och struktur.  

Redigerad av Solhojen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Saknas det data i ditt svar?

Om inte bladet med data kan arbetas om till en renare tabell får vi arbeta med det vi har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Solhojen

image.png.24b7f2e2d913b88a8a49cc3087238acd.png@Monshiimage.png.6111063f4990cfdeb06ea5b0966581a4.png @MonshiJag har förändrat strukturen lite . 

A94 är sista raden med info i båda flikarna. 

Informationen som jag vill få fram i kolumn K ( blad 1) är summan av antalet 0:or från rad/kolumn  som refereras efter fordonsnr (A i båda flikar) specifik kolumn (rad 2- "vehicle Performance)   samt vars  kolumn  ska refereras ifrån kolumn L (Blad 1) fram till   kolumnen som representerar dagens datum (idag ) . 

kan du hjälpa mig med detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Solhojen
22 timmar sedan, skrev Monshi:

Saknas det data i ditt svar?

Om inte bladet med data kan arbetas om till en renare tabell får vi arbeta med det vi har.

Ja, det verkade som om inlägget blev duktigt retusherat innan det postades. Ber om ursäkt för detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

Enklast vore det om du laddar upp ett exempel med lite dummy-data i och ett exempel i detta på det resultat du förväntar dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...