Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DV-band till pc


Inge E
 Share

Rekommendera Poster

Ambitionen är att lägga över alla egenfilmade videos till hårddisk/DVD. Gamla S-VHS har lyckats med hjälp av gammal DVD-brännare med S-VHS-ingång. Nu är turen kommen till DV-band från videokamera. Enligt instruktion är det firewire som gäller vid koppling till dator varför jag installerat en firewireport i min nyaste dator. Men... hur tar man emot signalen i datorn, vilken mjukvara skall man använda? Och är det något som också kan användas för redigering? Filformat för att kunna spela på vanlig DVD-spelare?

Tilläggas kan är att kameran är en Panasonic vilket innebär litet ovanligt filformat (AVCHD).
Tacksam för tips!

Inge

Redigerad av Inge E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde finnas lite tips Youtube !

När installera externa kort / USB adapter,sticka, brukar daton känna av vad för mjukvara behöver , "med följer "

Jag är inte hemma i dessa kretsar . 

Ut går sundet förnuft 

Visa redigering kan göra i vissa filmkamera! 

Sök inom forum under program el redigering 

Det finns några på pc eller Mac både gratis el betalning i olika klasser 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om är rätt kort/usb adapter 

Och rätt kablar mellan  pc el Mac. Och rätt anslutning mot kameran. 

Så  bör komma upp en enhet 

Det kan vara så man ska ställa in några inställning.  Via daton eller kamera 

 

En sak som uppmanar er alla forum 

Skriv upp märke, model på era produkter , serier nr  ju mer info få ju lättare är vi hjälp er 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Inge E:

Men... hur tar man emot signalen i datorn, vilken mjukvara skall man använda? Och är det något som också kan användas för redigering? Filformat för att kunna spela på vanlig DVD-spelare?

Under alla år som jag sysslat med videofilmning har jag använt Pinnacle Studio för redigering av film på datorn. Visst, det kostar en slant, (999 SEK) i skrivande stund för PS 23 Ultimate.

Men du får ett bra program som du kan göra filmer i proffsklass med, och bränner till sist filmerna i önskat format och på önskat media.

Om du inte sysslat med filmredigering tidigare, kan det vid första anblicken verka svårt, men det finns gott om hjälp att tillgå i programmet.

7 timmar sedan, skrev Inge E:

Enligt instruktion är det firewire som gäller vid koppling till dator varför jag installerat en firewireport i min nyaste dator.

Tja, USB är nog snäppet bättre än firewire, men har du kamera med firewire för att exportera filmerna till datorn, så måste du ju använda det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här gratisprogrammet använde jag ibland ”förr i tiden” för import av 4:3-formatfilmer från en firewireansluten Canoncamera. Om programmet funkar numera vet jag inte.

 

http://windv.mourek.cz

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Inge E:

Ambitionen är att lägga över alla egenfilmade videos till hårddisk/DVD. Gamla S-VHS har lyckats med hjälp av gammal DVD-brännare med S-VHS-ingång. Nu är turen kommen till DV-band från videokamera. Enligt instruktion är det firewire som gäller vid koppling till dator varför jag installerat en firewireport i min nyaste dator. Men... hur tar man emot signalen i datorn, vilken mjukvara skall man använda? Och är det något som också kan användas för redigering? Filformat för att kunna spela på vanlig DVD-spelare?

Tilläggas kan är att kameran är en Panasonic vilket innebär litet ovanligt filformat (AVCHD).
Tacksam för tips!

Inge

Handbrake är ju etablerat, gratis, lättjobbat och väldigt bra. Exakt om du måste installera nån drivrutin som läser in kameran är jag osäker på (i så fall borde den finnas att hämta via Windows Update), men testa att ladda hem Handbrake och kör. Guide finns i deras dokumentation:
 

https://handbrake.fr/docs/en/latest/workflow/open-video-source.html
 

Laddas hem här:
https://handbrake.fr/downloads.php

 

Skulle det av någon anledning inte fungera rakt av, så får du ändå ett otroligt kompetent och flexibelt program att konvertera filmerna till olika format och kvaliteter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Inge E:

Nu är turen kommen till DV-band från videokamera. Enligt instruktion är det firewire som gäller vid koppling till dator varför jag installerat en firewireport i min nyaste dator. Men... hur tar man emot signalen i datorn, vilken mjukvara skall man använda?

Det är helt riktigt Firewire som gäller för detta. Du behöver ett program som kan läsa in den digitala signalen från din kamera och spara detta som en videofil. Pinnacle Studio som bengt 429 rekommenderar har jag använt och det fungerade vad jag minns väldigt bra. Var dock ganska många år sedan jag höll på med detta.

 

Det du också behöver tänka på är att filerna från din kamera kommer att läsas in som okomprimerad avi. En fil på 4 GB rymmer c:a 20 minuter film om jag minns rätt, så se till att ha gott om diskutrymme.

 

Vill du sedan få din videofil i annat format måste den konverteras. T.ex. till mpeg-2 om det ska göras en DVD Video, men det finns även andra format. Allt beror på var du vill kunna spela upp den färdiga filmen.

 

45 minuter sedan, skrev MuMu:

Handbrake är ju etablerat, gratis, lättjobbat och väldigt bra. Exakt om du måste installera nån drivrutin som läser in kameran är jag osäker på

Läste deras dokumentation och vad jag kunde se kan inte Handbrake fånga en signal från en DV kamera, utan först måste filen finnas på disk. Dock håller jag med om att Handbrake är väldigt bra och inget hindrar dig från att använda det, då du fått in dina filmer från kameran till hårddisken.

 

Det finns en mängd olika program för att fånga videosignalen från din DV kamera. En del är gratis, andra kostar pengar. Hittade följande lista, men har ingen uppfattning om vilka av dessa som är bäst. Det finns även några rekommendationer i Videohelp Forum.

 

11 timmar sedan, skrev Inge E:

Filformat för att kunna spela på vanlig DVD-spelare?

En DVD-spelare läser skivor i formatet DVD-Video. Det finns även de som kan läsa en Data-DVD, men vill du vara säker på att det ska fungera, kör på DVD-Video. Själva videon ska vara i MPEG-2 för DVD-Video, men detta sköter programmet utifrån vad du gjort för val på den video som du vill skapa upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Automan:

Läste deras dokumentation och vad jag kunde se kan inte Handbrake fånga en signal från en DV kamera, utan först måste filen finnas på disk. Dock håller jag med om att Handbrake är väldigt bra och inget hindrar dig från att använda det, då du fått in dina filmer från kameran till hårddisken.

Alldeles riktigt, jag tänkte fel. När jag har gjort det har jag först använt VLC (VideoLan - ett annat gratis OpenSource-program) för att importera filmen till disk disken och sedan använt Handbrake för att konvertera till tex mpg4/h264.
 

Importera med VLC:

https://forum.videolan.org/viewtopic.php?t=84846

 

Redigerad av Monshi
Konverterade länk till länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd!

Jag har testat några program från Automans långa lista. Fastnade för STOIK som lyckades fånga mina Panasonic-filer. Men resultatet blir AVI som tar en hiskelig massa utrymme och jag vet inte om kvaliteten bibehålls vid överföringen. Man vill förstås lägga över banden till vanligt format för DVD, spelbart på DVD-spelare med 2 timmar/4 GB-skiva. Men det kanske är det där Pinnacle kommer in i bilden, eller finns det annan enklare väg? Måste man alltså importera med ett program och sedan konvertera format i ett annat? Jag trodde i min enfald att man skulle kunna importera till ett format som är spelbart på skiva. Vilket filformat används på vanlig DVD-spelare?

 

Nästa sannolikt litet mindre problem: Min senaste kamera är en Panasonic SDT750, bra även om den har några år på nacken. När jag köpte den följde det med ett program för import och lättare redigering, men den skivan har förkommit i hem-röran. Är det någon som har länk till hemsida där man kan ladda ner denna Panasonic-applikation? Jag skrev till svenska Panasonic men fick där bara rådet att sätta in SD-kortet i datorn och kopiera över filerna.

 

Förresten, trevlig kattbild som Bengt har - visst är det en Ragdoll?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Inge E:

Vilket filformat används på vanlig DVD-spelare?

 

På 2020-07-21 på 22:16, skrev Automan:

En DVD-spelare läser skivor i formatet DVD-Video. Det finns även de som kan läsa en Data-DVD, men vill du vara säker på att det ska fungera, kör på DVD-Video. Själva videon ska vara i MPEG-2 för DVD-Video, men detta sköter programmet utifrån vad du gjort för val på den video som du vill skapa upp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Inge E:

Förresten, trevlig kattbild som Bengt har - visst är det en Ragdoll?

Bra gissat, men det är våran "huskatt", en Helig Birma kille på 6 vårar.

20 timmar sedan, skrev Inge E:

Min senaste kamera är en Panasonic SDT750, bra även om den har några år på nacken. När jag köpte den följde det med ett program för import och lättare redigering

Jag har också en "Panna", men den heter HDC- SD800. Typ 10 år gammal, men funkar kanon. Jag antar att du menar programmet HD Writer. Jag har en skiva med HD Writer 3.0, men antagligen är det olika versioner för olika kameror. Ev. skulle jag kunna försöka kopiera min skiva, men troligtvis är den copy protected.

 

På 2020-07-21 på 22:16, skrev Automan:

En DVD-spelare läser skivor i formatet DVD-Video. Det finns även de som kan läsa en Data-DVD, men vill du vara säker på att det ska fungera, kör på DVD-Video. Själva videon ska vara i MPEG-2 för DVD-Video, men detta sköter programmet utifrån vad du gjort för val på den video som du vill skapa upp.

Exakt, så innan bränning med PS får man dessa val för skiva och kvalitét, och programmet ställer in alla parametrar.

 

 

 

 

 

Pinnacle.png

Redigerad av Mikael63
Redigerat vem som skrev vad. /Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, nu har jag en hel del att fundera på, testa och utveckla. Jag skall skriva till Panasonic igen för att försöka få dem att plocka fram HD Writer, för så hette säkert programmet som jag inte hittar - och de borde nog ha det kvar om de letar. Googlar man finns det ju ett flertal senare versioner, men inte för nedladdning.

 

De något äldre DV-banden skall jag alltså försöka få över till MPEG-2-format på något sätt för att sedan bränna ner dem. Det blir nästa utmaning.

 

Och till Bengt, fast litet vid sidan om ämnet. Helig Birma är ju väldigt lik Ragdoll. Vi har haft båda raserna, just nu är det Ragdoll som gäller men Birman var väldigt sällskaplig också, nästan strået vassare.

 

Tack för all hjälp, jag kämpar på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Inge EJag har fått ut en ISO fil på HD Writer programmet, som går att bränna till skiva.

Den kanske fungerar för dig också. Värt att testa iaf. Jag kan skicka filen till dig , så kan du bränna den själv.

Jag skickar PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

@Inge EJag har fått ut en ISO fil på HD Writer programmet, som går att bränna till skiva.

Den kanske fungerar för dig också. Värt att testa iaf. Jag kan skicka filen till dig , så kan du bränna den själv.

Jag skickar PM.

Påminner om eforums regler och då i synnerhet regel 9.

Även om ett program är gratis innebär det inte per automatik att alla har rätt att distribuera det fritt. (fast det kan vara så).

Ska man ändå skicka något via PM är det bättre att göra just det men utan att informera öppet här i forumet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Mikael63:

Påminner om eforums regler och då i synnerhet regel 9.

Även om ett program är gratis innebär det inte per automatik att alla har rätt att distribuera det fritt. (fast det kan vara så).

Ska man ändå skicka något via PM är det bättre att göra just det men utan att informera öppet här i forumet.

@Mikael63Jag har tagit till mig av dina synpunkter och forumets regler.

 

För övrigt tycker jag väl inte jag begått nåt "brott" av allvarligare art, när jag försöker hjälpa TS med en mjukvara som han förlorat. Ett gratis program som medföljer vid köp av videokamera, och som jag tycker han har all rätt i världen att använda, då han äger en kamera.

Och det verkar inte vara så enkelt att kunna få nåt från Panasonic heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-25 på 19:09, skrev Inge E:

Men resultatet blir AVI som tar en hiskelig massa utrymme och jag vet inte om kvaliteten bibehålls vid överföringen.

Anledningen att de tar mycket utrymme beror på att videofilen är i okomprimerad avi. Du får samma kvalité vid överföringen och ingenting går förlorat

 

På 2020-07-25 på 19:09, skrev Inge E:

Men det kanske är det där Pinnacle kommer in i bilden, eller finns det annan enklare väg? Måste man alltså importera med ett program och sedan konvertera format i ett annat?

Pinnacle programmet kan göra konverteringen och det finns säkert andra program som också kan göra detta. Jag skulle dock rekommendera dig att läsa igenom recensionerna av de olika programmenVideoHelp.com då de kan ge dig tips information om vad andra har upplevt. T.ex. verkar det som att programmet Pinnacle Studio inte upplevs lika bra idag som det var en gång i tiden.

 

På 2020-07-25 på 19:09, skrev Inge E:

Jag trodde i min enfald att man skulle kunna importera till ett format som är spelbart på skiva.

 

Det kommer gå att spela skivan i en dator, men vill du kunna använda den i en DVD spelare behöver filen konverteras till mpeg-2 för att därefter brännas som en DVD Video. Jag känner inte till om det går att fånga en signal från en DV kamera och spara direkt i MPEG-2.

 

En möjlig lösning skulle vara att koppla DV kameran till en DVD Recorder (Ungefär som en videospelare fast med DVD skivor) och spela in direkt från kameran till en DVD-R. Då kommer du få rätt format direkt, men jag vet inte hur det blir med kvalitén samt att det förutsätter nog att din kamera har en video eller s-video utgång för att ansluta till DVD Recordern.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Bengt!

Vi lägger ner ärendet för stunden. Jag är ny i forumet och förstod nog inte, att det inte är i enlighet med reglerna att be om datafiler även när de är gratis. Jag kontaktar Panasonic och letar ännu djupare i gamla gömmor. Men stort tack för Ditt engagemang och alla goda råd. Hoppas att jag inte har orsakat några besvär för Dig.

 

Till X-Men

Tack för länken till Panasonic. Där finns ju många versioner för nedladdning gratis. Förhoppningsvis kan Panasonic hjälpa mig att få den version som följde med min kamera när jag köpte den.

 

Med vänliga hälsningar

Inge

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Automan:

En möjlig lösning skulle vara att koppla DV kameran till en DVD Recorder (Ungefär som en videospelare fast med DVD skivor) och spela in direkt från kameran till en DVD-R. Då kommer du få rätt format direkt, men jag vet inte hur det blir med kvalitén samt att det förutsätter nog att din kamera har en video eller s-video utgång för att ansluta till DVD Recordern.

Min enfarhet Ang filma in direkt till DVD Recorder, via S-video fungera jätte bra . 

Obs det gäller rätt S-vido kablar . problem är viss S-video kablar ge grön/ svartvit bild , när hitta rätt kablar då är inga problem obs 

 Till med vissa DVD Recorder ,går vissa går redigera direkt i . Det är inget jag rekommendera,  

Skivorna Som Användas är dvd-R , även är finns lite märken,  

Vi hade till gånger både fasta kameror och flytt bara som styrde själva.

4 st kameror,  bildmix , DVD Recorder

Och dator  lägga för text, efter text, namn skyltar. M.m 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Min enfarhet Ang filma in direkt till DVD Recorder, via S-video fungera jätte bra . 

 

NEJ!

Kameran har spelat in digitalt.

Överföring till datorn är digital

Komprimering, omkodning till DVD görs direkt från denna digitala kopia till format för DVD. Beroende på upplösning på kameran (HD?) kan även bättre version sparas på datorn eller brännas ut till blu-ray.

 

Att gå via s-video sänker kvalitén drastiskt! Lägre upplösning och en olycklig konvertering via en analog signal.

En nödlösning som kan fungera om den digitala kedjan inte fungerar men inget jag rekommenderar.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...