-
Liknande Innehåll
-
Av Mathias G
Vilken NAS skall man köpa. Det är så klart olika beroende på vilka behov man har. Jag tänker mig 2 diskar. Haft en Qnap för länge sedan. Vilken är bäst nu för tiden Synology eller Qnap? Tänker att det är mellan dessa två tillverkare valet står.
-
Av DePhaz
I skrivande stund har jag ännu inte lyckats få igång mitt nya bredband men de jobbar tydligen på det. Jodå, jag hade tecknat ett nytt nytt, Modernt breband via min Fiberanslutning! Åhh, så modernt och bra! Tjo-hoo! Men allt har sin ordning.
Jah hade som sagt beslutat mig för att vara modern och skaffa mig ett avtal om bredband via fiber. Själva fibern är indragen men jag hade ingen tjänst. Då jag står i begrepp att lägga om mitt tak, något som innebär att min takantenn får stryka på foten, så valde jag att teckna ett avtal med TV. Inte för att man behöver så stort paket för att titta på 10 minuter Corona news, ursäkta: SVTs nyheter, varje kväll men det finns inga mini paket att tillgå. Nå, TV-boxen var gratis så "kör i vind". Jodå, det var 2 paket att hämta på posten. Mycket spännande. Så igår lördag skulle jag koppla in det hela. Men jag fick då ett antal problem. Vi tar dem i orning...
Först så var beskrivningen dålig. Det stod bara att man skulle ansluta en kabel mellan routern och "Bredbansduttaget". 🤨 Eh, tack för kaffet då... Dylika uttag må finnas i moderna villor, lägenheter, kontor och offentliga lokaler. Men inte i äldre villor ute i rikets mindre samhällen. Inte ett ord var nämnt om någon "mediaomvandlare" eller vad katten den nu heter (Detta talade jag också om för supporten när jag väl kom fram). Nåväl, jag är väl inte helt tappad bakom en vagn så jag kopplade en kabel mellan "Lan1" med röd markering och routern (visade sig korrekt). Men jag fick ingen kontakt med ovärden. På routern blinkade "power" lampan vilket enligt instruktionen betyder att det inte finns någon kommunikation mellan mig och Bahnhof. Ok, får väl ringa då. Gjorde så men var 1 minut för tidig, de öppnade inte förrän klockan 10 (pga Covid). OK, ringde igen och fick sitta 40 minuter (!) i kö. Jodå, jag hade kopplat rätt. Vad lyser på media enheten? Två gröna och en gul (Lan1). Och på routern? 2 gröna ("jordgloben och WifFi) samt att power blinkar rött. Ok, det var fel. De skulle sätta en tekniker på det för det fanns ingen kommunikation. Bra.
Men hur är det med TV undrade jag då. I instruktionen står (åter igen med förutsättningen att det finns bredbandsuttag) att en kabel ska kopplas till tv-boxen. Fungerar det inte över WiFi? Nej, det gjorde det inte. Du behöver en kabel eller en splitter. WTF 💩 ! Behöver jag TRE saker för att se på tv? Aldrig i livet! Trodde att utvecklingen år 2020 hade kommit så långt att man kan skicka trådlösa signaler mellan tv-boxen och routern. I min värld är det samma sorts ettor och nollor som ska hanteras. Men inte då...
Jag fick lite senare ett sms att man börjat titta på mitt problem och jag skulle ha min utrustning igång och påslagen. OK, kopplade in den och slog på den. Det är nu söndag kväll och Power blinkar forfarande rött. I morse fanns ett mail i min telefon (hade tydligen blivit hängande på vägen för det var tidsstämplat 10.47 vilket i tid stämmer med mitt telefonsamtal. Fick det först vid samma tid på kvällen). Jag svarade på mailen och förklarade hur det såg ut i min ände. Det var samma, förutom att "Lan1" nu är grön. Jag framförde också att jag inte tänker betala för någon tv-tjänst då den utrustning jag fått inte kan överföra tv-signalen trådlöst. Sökte tidigare på nätet och såg att det finns diskreta inomhusantenner. Det får väl bli en sådan. Men hur modernt är det?... Så välkommen till framtiden! Här är tekniken dummare än den någonsin har varit! 🤖 Hurra!
-
Av tobson
Stort problem som jag ej löser, försökt söka runt men inget hjälper.
Oavsett om datorn är inkopplad eller ej så upprättas ej anslutning till servern, utan måste också startas om för att detta ska ske. (Tydligen fungerade detta bra sedan senaste windows-uppdateringen lades in, tror den heter
Datorn är en Surfacebook med senaste funktionsuppdateringar etc från windows update. (2004?)
Hit me! tips mottages !!
-
Av Hjulben56
Jag har fiber 100/100Mb och har köpt ett mesh system TP-link Deco E4 med 3st enheter.
Problemet? är att jag bara får runt 8Mb i uppladdning trådlöst (ca 85/8Mb). Med kabel direkt i datorn så får jag 100/100Mb.
Enligt supporten på TP-link så är det fullt normalt. ”that is the speed does the fiber provides to it, and the deco focus on the download speed, if the download speed is normal then it means that the deco is working fine”
Tycker att det känns som snömos den förklaringen.
Så min fråga: Ni som använder mesh, har ni någon skillnad i hastigheten, nedladdning vs uppladdning?
(Har mätt med 2 datorer, olika webbläsare och ett par telefoner, samma resultat) Mätt mot bredbandskollen och speedtest)
-
Av mrwallinzky
Hej,
Så jag har ett väldigt märkligt problem. Det är nämligen så att jag är ansluten till nätet och kan surfa via Firefox hur bra som helst, men, nätverksindikatorn säger att jag inte har något internet. Detta är jätteskumt då jag uppenbarligen kan surfa och skriva detta meddelande men inte använda några appar som t.ex. Spotify. Vill också påpeka att allt fungerar perfekt med en ethernetkabel.
Jag har provat med följande;
Återställt nätverksinställningarna Avinstallerat och ominstallerat WiFi-kortet Startat om routern Startat om datorn Gjort en omstart av explorer.exe
Snälla, är det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta...
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Senior Developer/Tech Lead till Telia ACE Knowledge, StockholmSolna (Kommun), Stockholm
- Säkerhetsexpert inom ITSolna (Stad), Stockholm
- Uppdragsledare för våra UnderrättelsesystemStockholm (Län)
- Backend-Utvecklare (C# .NET) till Hjärt-Lungfonden, StockholmStockholm (Län)
- SENIOR MANAGER IMPLEMENTATION SERVICESStockholm (Län)
- Senior Developer/Tech Lead till Telia ACE Knowledge, Stockholm