Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Önskar tips inför (tänkt) tågresa.


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag hade egentligen "gjort slut" med forumet men tänkte att jag nog bord placera denna ska här. Tror inte att antalet svensktalande besökare på forumet rail.cc är så stort. Texten nedan är kopierad från min tråd på det forumet. Allt bygger naturligtvis på att man tillåts resa ut i Europa till nästa år.

 

"Jag såg en film på Youtube om en vblogger som reste nattåg mellan Wien och Rom. Blev väldigt intresserad och började söka efter lite information som ledde till en fin kontakt med en bokningssida. Så bokningen är inga problem men jag behöver praktiska tips inför en sådan resa. Jag bor i södra Sverige (syd halland) och planerar att ta mig med tåg neråt Österrike, stanna en vecka (hotell bokas separat) och sedan åka tillbaka hem igen. En resa som borde inkludera ÖBBs nattåg. I videon jag kikade på hade mannen valt "Delux" och fick då en egen "hytt" för natten. Trevligt. Men jag skulle veta om det är krångligt att genomföra en sådan resa. Jag åker normalt sett på bussresor och får då allt organiserat men vid tågresor får man nog ordna mycket själv och hålla koll. Ser inte det som något problem att göra mig förstådd, jag talar både tyska och engelska, men det finns säkert en hel del andra praktiska saker som man måste ta hänsyn till. Om någon har några tips eller erfarenheter så bara skriv dem så jag kan sätta mig in i saken och besluta mig för om min tanke är realistisk eller ej.

Tack på förhand. ?"

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Att resa med tåg i Europa är egentligen inga större problem. Jämfört med Japan är det största problem att tågen inte håller tidtabell i Europa.

I Japan kan man ställa klockan efter tågen, så exakta är de.

 

I Europa får man ta till lite extratid för att vara säker på att de byten man skall göra också hinns med. Åka tåg i Europa tar tid och är mindre skadligt för miljön än andra transportmedel.

 

Du behöver således se till att de destinationer som du skall till, där du behöver byta tåg, har en mycket god tidsmarginal till nästa avgång. Jag skulle föreslå att du har minst 3 timmar tillgodo, enligt tidtabell, för att inte riskera att missa nästa anslutning.
 

Är det byte i storstad kan du få leta dig fram till rätt perrong för nästa avgång. Även om det tidigt anges vilken perrong som nästa avgång är på gör alla förseningar det att sådana uppgifter blir gamla ganska snabbt.

Det är sällan som språket ger problem, snarare osäkerheten på vad som egentligen gäller för just den avgången.

 

Ta med vatten på tåget för det kostar rätt mycket att köpa på tåget. Du kan också fundera på om ett interrailkort kan vara ekonomiskt fördelaktigt för dig. Läs mer här:

 

https://www.sj.se/sv/reseinfo/tag-utomlands/tagluffa.html

 

Även om du åker nattåg till Österrike kommer du sannolikt att behöva åka tåg även dagtid. Tror inte du kommer fram till ditt mål i Österrike över en natt.

 

Idag är tågen genom Tyskland i regel bekväma jämfört med hur det var för 35 år sedan. Bekväma skor och kläder är en fördel. Under sommaren blir det rätt varmt på tågen, i synnerhet de som kör mellan mindre orter. ACn i tåg brukar inte vara så effektiva. 
 

Om du bara har ett stopp som du skall till funkar det fint med en resväska.

Har du däremot flera stopp som du tänkt dig, fundera på en stor ryggsäck. Det är lättare att bära i en ryggsäck än släpa på en väska.

Pass skall du ha med dig! Det är ett måste även om det enligt alla regler råder ”passfrihet” i Europa.

 

Håll hårt i värdesaker. Tjuvar finns det gott om på tågen och de är fingerfärdiga. Än värre är det på stationerna. Låt dig inte luras av de som ”säljer” varor till bra priser. De är bara ute efter att lura dig. 
 

Trevlig resa!

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för det utförliga svaret ? Tummen upp!

 

Jo, det blir väl att byta några gånger på vägen. Jag har inte hört mig för om detta men antagligen blir det Öresundståg till Köpenhamn och därefter (troligtvis) DB söderut för att avsluta med ÖBB. Kanske blir det något regionalt till slutdestinationen för jag tänkte nog hålla mig utanför storstan. Du tar i texten upp en sak som jag själv är lite nervös över och det är byten. Att hitta rätt på okända stationer och så. Att hålla tider tycker jag annars om men man kan ju inte påverka i detta fall. Nå, det finns väl folk att fråga i värsta fall. Tack för tipsen. ?

 

Som en ren kuriosa lägger jag upp en länk till videon jag kikade på. Nä, han svarar inte på privata mejl, det står på kanalen. Förstår tanken men det är ju lite synd. Nå jag ska kolla upp lite saker. Kanske återkommer lite längre fram. ? (Vi vet ju inte hur det går med Corona...)

 

https://www.youtube.com/watch?v=WB0L22Gi7hU

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...