Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vådan med "gratis" VPN.


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Nu vet jag inte hur många här som använder VPN här, särskilt då gratis VPN. Att använda en VPN är i grunden en förtroendefråga. Jag som individ kan ju inte kontrollera om de håller vad de lovar utan måste förlita mig på företaget och diverse recensioner och kontroller som andra gör. Själv är jag alltid sunt skeptisk till saker som är gratis på internet. Pengarna till den som erbjuder någonting gratis måste ju komma in nånstans ifrån, det är sällan altruism som ligger bakom är min fasta övertygelse.


Det har visat sig att ett gäng "gratis" VPN visat sig logga precis det de lovat att inte logga.
Detta upptäcktes av en sajt som recenserar olika VPN-tjänster. De VPN som är aktuella här är:

UFO VPN, FAST VPN, FreeVPN, Super VPN, Flash VPN, Secure VPN och Rabbit VPN.
Så om du använder någon av dessa, som till råga på allt är Hongkong-baserade (och vi vet ju vilka rövare som tagit kontrollen, och kväser demokratin, i Hongkong idag), och hoppas på någon sorts anonymtet kanske ska prova nåt annat.

https://www.vpnmentor.com/blog/report-free-vpns-leak/

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev polken:

Har de som använder VPN för anonymitet rent mjöl i påsen?

 

 

Det förekommer nog både ock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev polken:

Har de som använder VPN för anonymitet rent mjöl i påsen?

 

 

Varför låser du din ytterdörr och drar för dina persienner, vad har du att dölja? ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Thirteen:

Varför låser du din ytterdörr och drar för dina persienner, vad har du att dölja? ?

 

Ytterdörren haltar lite i resonemanget kring VPN/något att dölja tycker jag. Kanske mera att jämföra med brandvägg/antivirus.

För egen del är VPN ett nödvändigt ont för att hemifrån komma åt företagets nätverk. Använder inte VPN i övrigt och drar inte för persiennerna (annat än om solen ligger på för starkt).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Thirteen:

Varför låser du din ytterdörr och drar för dina persienner, vad har du att dölja? ?

 

Vet du vad anonymitet betyder? Mitt namn står både på dörren och brevlådan. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som använder VPN för anonymitet, vilka legala användningsområden  finns det?

Jag frågar för att jag faktiskt har svårt att komma på en bra anledning att vilja vara IP-anonym. Man är ju ändå inte anonym mot den som erbjuder VPN- tjänsten. Hur väl känner man  till det bolaget? Jag känner mig mer anonym med att min internetleverantör enligt svensk lag inte får lämna ut min info hursomhelst. 
Jag frågar ödmjukt för att jag inte vet bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder VPN, inte för att jag har någonting att dölja, fildelar inte och gör inga dumheter på internet.

 

Däremot har jag väldigt mycket läkarbesök, sjukhusen har ofta gratis WiFi, och för att våga koppla upp mig på deras WiFi använder jag VPN ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev polken:

Ni som använder VPN för anonymitet, vilka legala användningsområden  finns det?

Jag frågar för att jag faktiskt har svårt att komma på en bra anledning att vilja vara IP-anonym. Man är ju ändå inte anonym mot den som erbjuder VPN- tjänsten. Hur väl känner man  till det bolaget? Jag känner mig mer anonym med att min internetleverantör enligt svensk lag inte får lämna ut min info hursomhelst. 
Jag frågar ödmjukt för att jag inte vet bättre.

 

Bra och relevant frågeställning då utbudet av olika tjänster ökar.

 

Ytterst handlar synen på VPN-tjänster med vilken syn man väljer att se på individen.

En registrering och dokumentation av individens surfvanor kan vara lika talande som dennes hem. Vilka böcker finns i bokhyllan exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev NicoIe:

Jag använder VPN, inte för att jag har någonting att dölja, fildelar inte och gör inga dumheter på internet.

 

Däremot har jag väldigt mycket läkarbesök, sjukhusen har ofta gratis WiFi, och för att våga koppla upp mig på deras WiFi använder jag VPN ?

Ja, fast då är det kanske inte för att vara anonym utan för att skydda avlyssning. 
Problemet med denna typ av VPN-användande är att den lätt ger en falsk trygghet. Sekunderna innan du etablerat VPN kan mycket data hunnit passera okrypterat. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev polken:

Ja, fast då är det kanske inte för att vara anonym utan för att skydda avlyssning. 
Problemet med denna typ av VPN-användande är att den lätt ger en falsk trygghet. Sekunderna innan du etablerat VPN kan mycket data hunnit passera okrypterat. 

Jag har kill-switch och har så att det inte går att koppla upp mig utan VPN ? Borde väl funka ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev NicoIe:

Jag har kill-switch och har så att det inte går att koppla upp mig utan VPN ? Borde väl funka ?

Den fungerar väl omvänt?  Om VPN går ner, dödas internetanslutningen. Du kan knappast ansluta till din VPN-tjänst innan du har internet. 
Eller hur funkar det?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev polken:

Den fungerar väl omvänt?  Om VPN går ner, dödas internetanslutningen. Du kan knappast ansluta till din VPN-tjänst innan du har internet. 
Eller hur funkar det?

Jaaaa du... Har inte tänkt på det... ?

 

OT i denna tråd dock förstår jag nu ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att porrsurfning är legalt men kanske lite skämmigt  och oetiskt. Kanske finns det andra områden som man inte vill ska blottas. 
Jag lägger dock hellre min surfhistorik hos en väletablerad internetleverantör än en obskyr VPN-tjänst. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det inte räcker med VPN. Tracking-cookies i webbläsaren finns ju också om man inte blockerat dem. Google verkar veta det mesta om ens vanor oavsett VPN eller ej. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev polken:

Jag lägger dock hellre min surfhistorik hos en väletablerad internetleverantör än en obskyr VPN-tjänst. 
 

Är inte det en genaralisering? Nån obskyr internetleverantör och nån väletablerad VPN-tjänst finns säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Thirteen:

Är inte det en genaralisering? Nån obskyr internetleverantör och nån väletablerad VPN-tjänst finns säkert.

Nä, generaliserade inte. Självklart finns det gott om det motsatta. Jag uttryckte vad jag helst gör. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Vet du vad anonymitet betyder? Mitt namn står både på dörren och brevlådan. 

Hmm... men det namnet står ju inte här? Vad har du att dölja? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skilja på VPN och VPN. På jobbet har jag det givetvis när jag jobbar mot många system.

Privat har jag det inte men man borde verkligen verkligen ha det om man ansluter sig till obekanta WiFi eller bara är en aning paranoid.

Det finns teknik, sedan ett antal år sedan, att spoofa mobilnät, lura telefon att ansluta via annan 4G-mast och suga ut information ur trafiken (och till och med att infektera telefonen med trojan bara via aktivitet i nätet).

https://sverigesradio.se/artikel/7500637

Det senare skulle iofs inte ett VPN skydda emot.

men tillbaka till basic. Hur säkert/bra fungerar det att sätta upp VPN via egna routern eller NAS (OpenVPn går att sätta upp där). Med NAS måste trafiken förbi routern, kanske man snarare öppnar upp för attacker in i nätverket eller in i routern?

 

Ed: fast tänker nog fel, vill ju inte ha VPN hem till egna nätet utan ut på internet via den omvägen. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev MuMu:

Hmm... men det namnet står ju inte här? Vad har du att dölja? ?

Inget att dölja, jag följer forumreglerna.

Använder inte VPN. Moderator kan se mina uppgifter. 
Vad vill du veta och varför? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Monshi:

Skilja på VPN och VPN.
Det senare skulle iofs inte ett VPN skydda emot.
 

 

 

Anonymitet är bara ett av användningsområdena för VPN. 
Koppla upp sig mot t ex jobbet eller kryptera trafiken är andra. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Inget att dölja, jag följer forumreglerna.

Använder inte VPN. Moderator kan se mina uppgifter. 
Vad vill du veta och varför? 

Bara retas lite. Men lite allvar också. Ofta när folk vill vara anonyma eller värnar sin integritet (tex när det gäller övervakningskameror) så ifrågasätts deras motiv och just frasen "har du nåt att dölja" är populär i sammanhanget. Jag själv är mån om min integritet och gillar inte att folk springer runt på min tomt eller snokar in genom fönstren eller avlyssnar mina telefonsamtal eller läser min e-post. Detta trots att jag egentligen inte har något att dölja - fuskar inte med skatten, inga kriminella aktiviteter och ganska normal sexualitet. Det handlar mer om känsla. Jag använder själv inte VPN för privata ändamål, men har full förståelse för dem som gör det. Sysslar folk med fildelning i gråzonen så förstår jag det ännu mer. Allt som kan sätta käppar i hjulet för den maffialiknande utpressningsverksamhet som ombud för upphovsrättsorganisationer (med hjälp av IPRED) sysslar med är ju också bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, skrev polken:

Ni som använder VPN för anonymitet, vilka legala användningsområden  finns det?

Jag frågar för att jag faktiskt har svårt att komma på en bra anledning att vilja vara IP-anonym. Man är ju ändå inte anonym mot den som erbjuder VPN- tjänsten. Hur väl känner man  till det bolaget? Jag känner mig mer anonym med att min internetleverantör enligt svensk lag inte får lämna ut min info hursomhelst. 
Jag frågar ödmjukt för att jag inte vet bättre.

 

Jo du kan vara anonym mot de VPN leverantörer som erbjuder andra betalningslösningar än kreditkort. Visst, de kan se IP-adressen som kopplar upp mot tjänsten, men det är svårt att se vilken nytta de skulle ha av det så länge kreti och pleti inte kan få ut de bakomliggande uppgifterna från adressen.
Jag själv använder VPN för att jag vill dölja vad jag gör på internet.
Jag ser ingen anledning till att min ISP ska få se det. Det är ett fullt legalt användingsområde. Det illegala jag använder det till är, anglofil som jag är, att se brittiska program.

 

Citat

Sekunderna innan du etablerat VPN kan mycket data hunnit passera okrypterat. 

De tre, fyra sekunderna efter att kopplingen etablerats när man startar datorn ger väl bara den information som behövs för att anslutningen ska ske.

 

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Hakinger:

Jo du kan vara anonym mot de VPN leverantörer som erbjuder andra betalningslösningar än kreditkort. Visst, de kan se IP-adressen som kopplar upp mot tjänsten, men det är svårt att se vilken nytta de skulle ha av det så länge kreti och pleti inte kan få ut de bakomliggande uppgifterna från adressen.
Jag själv använder VPN för att jag vill dölja vad jag gör på internet.
Jag ser ingen anledning till att min ISP ska få se det. Det är ett fullt legalt användingsområde. Det illegala jag använder det till är, anglofil som jag är, att se brittiska program.

 

De tre, fyra sekunderna efter att kopplingen etablerats när man startar datorn (om man nu inte lag VPN i routern) ger väl bara den information som behövs för att anslutningen ska ske.

 

Hur kan jag betala helt anonymt? Även en bitcoinnyckel ska ju skickas nånstans eller kopplas mig till så de vet vem som betalat. 

Finns det någon anonym betalningsmetod förutom kontanter i ett brev?

 

Mail och andra appar är väl bland de första som kopplar upp sig innan du hunnit blinka. Den frågan berörde främst den som lånar ett publikt nät. 
 

Norska webbläsaren Opera har inbyggd VPN som varken kräver registrering eller betalt. Det kanske är lösningen för surfandet??
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...