Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TomV

Skadlig webbplats blockerades

Rekommendera Poster

TomV
1 minut sedan, skrev mbgtmari:

Jag har sett att bankskydd ingår i F-Secure och jag har inte förstått vad man skulle ha för nytta av det. Men nu begriper jag att man behöver det om man vill göra andra saker som skicka e-post samtidigt som man är inne på internetbanken. Själv skulle jag ALDRIG göra något annat där.

Jag har använt bankskyddet i F-Secure av den enkla anledningen att det fanns.

Bankskydd i F-Secure i kombination med Google Chrome slutade i mitt fall att  fungera för ett tag utan att F-Secure  kunnat förklara varför eller kommit på någon lösning.

Jag sysslar heller aldrig med något annat samtidigt som Interbanken så framöver kommer F-Secure att ersättas med Microsoft Defender i kombination med det sunda förnuft som nämnts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
ChristerE
På 2020-07-30 på 13:00, skrev TomV:

Vad händer med Windows Defender om man installerar ett annat antivirusprgram?

Avaktiveras Defender automatiskt eller måste man hantera det manuellt på något sätt?

Kanske Defender rent av fungerar tillsammans med andra antivirusprogram.

På 2020-07-30 på 13:14, skrev mbgtmari:

Det nya antivirusprogrammet avaktiverar Windows Defenders. Det gjorde i alla fall AVG när jag använde det. Och det gjorde väl F-Secure hos dig.

Som komplement till mbgtmaris svar ... i Inställningar visas om något annat virusskydd är aktiverat och om Windows Defender är inaktiverat. Information visas separat för Antivirus och Brandvägg. Jag använder ett säkerhetspaket från Kaspersky och också Malwarebytes Premium (med realtidsskydd) och båda programmen listas där.

Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows-säkerhet.
Klicka först "Öppna Windows-säkerhet" eller välj direkt "Skydd mot virus & hot".

Längst ned i fönstret finns "Alternativ för Windows Defender Antivirus". Två virusskydd med aktiva realtidsskydd fungerar sällan bra ihop, men man kan låta Windows Defender skanna datorn då och då. Malwarebytes Premium kan användas parallellt med (andra) virusskydd.
I högra kolumnen kan man välja "Hantera leverantörer", där får man lite mer information när något "eget" virusskydd installerats.

På 2020-07-30 på 13:51, skrev bengt 429:

Vad innebär "bankskydd" rent konkret? Vad skyddar det mot?

På 2020-07-30 på 13:56, skrev TomV:

Det jag märkt är man inte kan utnyttja förbindelsen till något annat samtidigt, t ex skicka epost.

Bankskydd fungerar förmodligen lite olika beroende på vilket virusskydd man använder. Mitt bankskydd, från Kaspersky, blockerar varken e-post eller samtidiga besök på andra webbplatser. Det bevakar och skyddar trafiken mellan min dator och internetbanken, och andra webbplatser där betalningar kan göras. Antar att elak kod kan göra skada i den trafiken även om jag blockeras att samtidigt använda e-post och besöka andra webbplatser, om ingen ytterligare metod används.

https://www.kaspersky.com/enterprise-security/wiki-section/products/online-banking-the-safe-money-technology

Sund förnuft och ens beteende på nätet har förstås betydelse. Men det lär inte skydda mot alla angrepp som kan göras, så för min del är ett säkerhetspaket med "utökat skydd" helt klart värt pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...