Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
TomV

Skadlig webbplats blockerades

Rekommendera Poster

TomV

Hur fungerar "Skadlig webbplats blockerades" som jag får när jag väljer en viss sida på en hemsida?

Är det lokalt i min dator eller var finns blockeringen?

Det har nämligen visat att andra kan använda sidan utan att få någon varning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Det brukar vara ett antivirusprogram eller liknande i din dator alternativt en säkerhetsfunktion i din webbläsaren som reagerar och visar ett sånt meddelande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV

Det blir samma resultat i olika webläsare, t o m med gamla Internet Explorer.

Jag har kollat blockerade sidor i virusprogrammet och där inga spår efter sidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hockke

Nortons antivirus brukar ibland ge mig samma besked, men det brukar gå att tillåta sidan. Har du Norton så kolla inställningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV

Jag använder F-Secure och där finns också möjlighet att tillåta sidor trots varning, men jag har hittills varit för feg för att försöka.

I samband med att jag flyttade senast skrotade jag en fullt fungerande (men slö) dator och jag inser nu att det inte var det smartaste beslut jag fattat. Den hade varit utmärkt att testa tveksamma saker på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)

Om det nu inte är F-Secure som blockerar kan det vara ett reklamblockerartillägg i webbläsarna. Har du uBlock Origin installerat i alla webbläsare inklusive Internet Explorer? I så fall kan sidan blockeras eftersom den står på Peter Lowe’s Ad and tracking server list, dvs sidan misstänks för att följa dem som går in på den. Här är en som haft problem med det
https://www.reddit.com/r/uBlockOrigin/comments/cjashf/how_to_get_a_domain_removed_from_peter_lowes_list/

Jag råkade ut för att sidor (omotiverat, enligt min mening) blockerades av AVG när jag använde det antivirusprogrammet, men Windows Defender, som jag nu använder, brukar inte blockera några sidor. Däremot gör uBlock Origin det så när jag råkar ut för att en sida blockeras testar jag den i IE där jag inte har det tillägget.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV

Då var det dax för en förmodligen korkad fråga.

Hur kan jag (i exempelvis Google Chrome och Internet Explorer) se om uBlock Origin finns installerat i webbläsarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

uBlock Origin installerar sig inte själv utan den måste man själv installera. i Google Chrome 

440305234_TillggiChrome.thumb.png.3009c469dd35d80464e8f659a8c18002.png

Om jag hovrar över den tredje symbolen till höger om mitt adressfält så ser jag ordet Tillägg. När jag därefter klickar på symbolen får jag upp vilka tillägg jag har. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV

Något sådant tillägg finns inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Ja då är det nog F-Secure som blockerar. För så här ser det ut hos mig när jag klickar på symbolen

307228432_HanteratillggChrome.png.5eebc1b01bd7f8fe29afdb4e42d60db5.png

i Chrome.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV

Låter som en rimlig slutsats att det är F-Secure som lägger näsan i blöt.

Eftersom jag redan har ett problem med F-Secure att bankskyddet inte längre aktiveras trots att det är påslaget och ser rätt ut, så kommer jag sannolikt att ersätta F-Secure med något annat när jag köper ny dator framöver.

Om någon har förslag till ersättare med lättillgänglig support och som är enkelt att hantera är jag idel öra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari

Då föreslår jag att du nöjer dig med Windows Defender Antivirus som redan finns i Windows 10. Det är faktiskt bra nuförtiden. Jag tror att t.o.m. Cecilia använder det och det hon gör brukar vara det rätta :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV

Det låter som ett mycket begåvat förslag.

Skulle det visa sig i något avseende inte riktigt hålla måttet är det ju bara att komplettera i efterhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
Postad (redigerade)
51 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Då föreslår jag att du nöjer dig med Windows Defender Antivirus som redan finns i Windows 10. Det är faktiskt bra nuförtiden. Jag tror att t.o.m. Cecilia använder det och det hon gör brukar vara det rätta :)

Tack :blush: men fullt så enkelt är det ju inte

Man bör välja skydd efter hur mycket skydd man behöver. Det kan ju faktiskt tänkas att den där webbsidan som blockeras är skadlig på ett eller annat sätt.

Redigerad av Cecilia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV
14 timmar sedan, skrev Cecilia:

Tack :blush: men fullt så enkelt är det ju inte

Man bör välja skydd efter hur mycket skydd man behöver. Det kan ju faktiskt tänkas att den där webbsidan som blockeras är skadlig på ett eller annat sätt.

Helt riktigt.

Finns det t ex någon form av bankskydd i Windows Defender?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV
På 2020-07-17 på 17:37, skrev mbgtmari:

En fråga av ren nyfikenhet.

Vad händer med Windows Defender om man installerar ett annat antivirusprgram?

Avaktiveras Defender automatiskt eller måste man hantera det manuellt på något sätt?

Kanske Defender rent av fungerar tillsammans med andra antivirusprogram.

Jag har av misstag en gång för länge sedan haft två säkerhetsprogram aktiva samtidigt och det var inte alls lyckat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)
17 minuter sedan, skrev TomV:

Det nya antivirusprogrammet avaktiverar Windows Defenders. Det gjorde i alla fall AVG när jag använde det. Och det gjorde väl F-Secure hos dig.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
14 minuter sedan, skrev TomV:

En fråga av ren nyfikenhet.

Avaktiveras Defender automatiskt eller måste man hantera det manuellt på något sätt?

Kanske Defender rent av fungerar tillsammans med andra antivirusprogram.

Jag har av misstag en gång för länge sedan haft två säkerhetsprogram aktiva samtidigt och det var inte alls lyckat.

Jag har i många år använt flera av betal-antivirusprogrammen som finns, med bra resultat, men under sista åren nu, helt gått över till Windows Defenders som gör det den ska, så det finns ingen anledning att gå tillbaka och betala för ett Antivirusprogram.

Det är ju ändå upp till var och en hur man har sitt beteende på nätet, och är man normal därute, så har Windows Defender blivit så pass bra så att den räcker gott.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV
Just nu, skrev Laso:

Det är ju ändå upp till var och en hur man har sitt beteende på nätet, och är man normal därute, så har Windows Defender blivit så pass bra så att den räcker gott.

Du saknar inte bankskyddet som finns i flera betal-antivirusprogram?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bengt 429
18 minuter sedan, skrev TomV:

Vad innebär "bankskydd" rent konkret? Vad skyddar det mot?

Kan nån förklara det för mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
TomV
2 minuter sedan, skrev bengt 429:

Vad innebär "bankskydd" rent konkret? Vad skyddar det mot?

Kan nån förklara det för mig?

Det jag märkt är man inte kan utnyttja förbindelsen till något annat samtidigt, t ex skicka epost.

Om man med aktiverat bankskydd egentligen är säkrare är jag osäker på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
1 timme sedan, skrev TomV:

Jag gör det inte för det krånglade för mig så att jag fick stänga av det när jag var inne på banken ibland för att allt där skulle fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bengt 429
59 minuter sedan, skrev TomV:

Det jag märkt är man inte kan utnyttja förbindelsen till något annat samtidigt, t ex skicka epost.

Om man med aktiverat bankskydd egentligen är säkrare är jag osäker på.

Ja, då kanske man helt enkelt kan säga att bankskyddet (som ju kostar pengar), motsvaras av sunt förnuft och normal datorförsiktighet när man är inne på banken och hanterar sina surt förvärvade slantar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)

Jag har sett att bankskydd ingår i F-Secure och jag har inte förstått vad man skulle ha för nytta av det. Men nu begriper jag att man behöver det om man vill göra andra saker som skicka e-post samtidigt som man är inne på internetbanken. Själv skulle jag ALDRIG göra något annat, när jag var inne där, än betala min faktura elller vad jag nu loggade in mig där för att göra.

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...