Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spotify Premium utan prenumeration


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Tidigare har det gått att köpa presentkort, direkt hos Spotify (så skickar man till sig själv), som gått att lösa in hos Spotify. Under en tid har det också gått att förbetala för en period, t ex 6 eller 12 månader. Men jag hittar inget av detta nu, förutom att presentkort kan lösas in men då verkar man behöva köpa dem i butik, t ex Pressbyrån.
https://support.spotify.com/se/article/spotify-gift-cards/


Prenumeration är inget bra alternativ för då kan jag inte ha betalkortet stängt för internetköp, på internetbanken. En variant är förstås att starta en prenumeration och nästan direkt avsluta den (den gäller ändå månaden ut), och sen upprepa detta varje månad. Men det är ju inte så praktiskt.


Ett sätt är att använda "förbetalda kort", men hittar inte hur det sen fungerar. Kanske ändå handlar om prenumerationer?
https://support.spotify.com/se/account_payment_help/payment_help/payment-methods/


Kanske har jag missat något, eller är det här alternativen som finns i dag?
Finns inget bättre alternativ så kan jag köpa ett presentkort i butik. Blev bara lite överraskad nu när jag inte hittar de tidigare möjligheterna, för hantering direkt på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev ChristerE:

Tidigare har det gått att köpa presentkort, direkt hos Spotify (så skickar man till sig själv), som gått att lösa in hos Spotify. Under en tid har det också gått att förbetala för en period, t ex 6 eller 12 månader. Men jag hittar inget av detta nu, förutom att presentkort kan lösas in men då verkar man behöva köpa dem i butik, t ex Pressbyrån.
https://support.spotify.com/se/article/spotify-gift-cards/


Prenumeration är inget bra alternativ för då kan jag inte ha betalkortet stängt för internetköp, på internetbanken. En variant är förstås att starta en prenumeration och nästan direkt avsluta den (den gäller ändå månaden ut), och sen upprepa detta varje månad. Men det är ju inte så praktiskt.


Ett sätt är att använda "förbetalda kort", men hittar inte hur det sen fungerar. Kanske ändå handlar om prenumerationer?
https://support.spotify.com/se/account_payment_help/payment_help/payment-methods/


Kanske har jag missat något, eller är det här alternativen som finns i dag?
Finns inget bättre alternativ så kan jag köpa ett presentkort i butik. Blev bara lite överraskad nu när jag inte hittar de tidigare möjligheterna, för hantering direkt på nätet.

Är du säker på att Spotify inte kan dra från kortet trots låsning? Är det registrerat som abonnemang hos Spotifys kortpartner kan det dras trots låst kort. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev polken:

Är du säker på att Spotify inte kan dra från kortet trots låsning? Är det registrerat som abonnemang hos Spotifys kortpartner kan det dras trots låst kort.

Nej säker är jag ju inte, och det är inget jag hört talas om tidigare att det skulle fungera.


Kikade runt nu på internetbanken, det förklaras hur man öppnar och stänger kortet för internetköp respektive köp i utlandet men ingenstans hittar jag information om att kortet skulle kunna registreras så utvalda företag är undantagna från spärren. Hittar heller ingen information hos Spotify om detta.


Spotifys kortpartner, vad/vem är det? Men även om det skulle gå att registrera kortet där så är det väl inget som min internetbank utan vidare kan acceptera. Tycker det borde vara hos min internetbank jag anger vem/vilka som får dra trots en spärr på kortet.


Någon som har mer tips om detta? Jag använder Handelsbanken (är väl ingen risk med att avslöja).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökte lite mer och hittade följande:
https://support.spotify.com/se/account_payment_help/payment_help/card-payment-authentication/


Men vad har detta med "återkommande betalning" att göra? Ytterligare säkerhet i samband med betalningen är förstås bra, men skickas det med någon information om att betalningen kommer att vara återkommande, så att internetbanken "minns" detta och tillåter kommande dragningar trots en spärr för internetköp. I så fall är det väldigt dåligt förklarat, egentligen inte alls förklarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är en prenumeration för Premium påbörjad. Betalkortet behövde öppnas för internetköp, på internetbanken (förväntades). Men sen gick köpet igenom direkt utan någon alls bekräftelse behövde göras. (Lite märkligt när Spotify dessutom infört "Ytterligare säkerhet".)


Skulle kunna avbryta prenumerationen direkt, den gäller ändå en månad. Men med "stängt för internetköp" kan jag ju vänta och se vad som händer, då i mitten av augusti.


Lite märkligt på internetbanken är att "disponibelt belopp" för betalkortet räknades ned med beloppet för en månad med Spotify Premium, men det registrerades inget kortköp, men det kommer väl det också. Spotify har i alla fall skickat kvitto på betalningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid återkommande betalningar är det enbart vid sign-on, när du godkänner att de för dra pengar från kortet, som internetköp behöver vara tillåtna. Även enbart då som du kan få upp 3d Secure (bankid) för att godkänna betalningen.

 

När kortet åter används för att dra pengar fungerar det utan att kortet är aktivt på nätet.

 

Som sagt tidigare, dessa skydd som banker satt upp på betalkort är lite av en kuliss.

 

Om dragning av pengar inte fungerar då skickar Spotify ett mail till dig och informerar dig om det och ger dig möjlighet att registrera nytt betalkort.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Monshi:

När kortet åter används för att dra pengar fungerar det utan att kortet är aktivt på nätet.

Är kortet spärrat för Internetköp kommer det inte gå att dra några pengar från det, även om det gjorts tidigare. Hela poängen med att spärra kortet för Internetköp är att det inte ska gå att dra pengar från det, då det är låst.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev ChristerE:

Skulle kunna avbryta prenumerationen direkt, den gäller ändå en månad. Men med "stängt för internetköp" kan jag ju vänta och se vad som händer, då i mitten av augusti.

Det som kommer att hända är att du kommer få ett meddelande från Spotify att de försökt dra pengar från ditt kort, men att transaktionen inte har gått igenom.

 

Om du vet vilken dag de kommer dra pengar kan du öppna upp kortet för Internetköp och därefter stänga det, då pengarna har dragits.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Automan:

Är kortet spärrat för Internetköp kommer det inte gå att dra några pengar från det, även om det gjorts tidigare. Hela poängen med att spärra kortet för Internetköp är att det inte ska gå att dra pengar från det, då det är låst.

 

Det är skillnad på sig-on och på när pengar dras.

Finns två sätt att dra pengar från ett betalkort

1: Direktbetalning. Då dras pengar en gång och endast en gång, säkras av 3d-Secure för det mesta.

2: Återkommande betalningar. Då registreras kortet för återkommande dragning av pengar (och man måste specificera hur ofta och hur mycket till betalningstjänsten) och, beroende på implementation, sparas en referens till kortet hos betaltjänst eller mer data i internt system, som sedan används för att dra pengar. Som autogiro i praktiken.

 

Om någon i punkt 1 eller 2 norpat dina kortuppgifter och försöker sig på att använda dessa för att göra direktköp (1) på nätet DÅ kommer din spärr av nätköp slå in.

 

vad jag kan se på mina kort med denna typ av betalningar noteras INTE dessa dragningar som internetköp och är heller inte regionalt begränsade (bara Sverige öppet utöver det nedan)

bild.png.897588d2cb861a6b826ae88279c71a8d.png

Denna bild från Skandiabanken får visa det, den lilla summa som dragits från kortet denna månad är Netflix och Spotify.

Fast jag är öppen för att motbevisas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Monshi:

Vid återkommande betalningar är det enbart vid sign-on, när du godkänner att de för dra pengar från kortet, som internetköp behöver vara tillåtna. Även enbart då som du kan få upp 3d Secure (bankid) för att godkänna betalningen.

 

När kortet åter används för att dra pengar fungerar det utan att kortet är aktivt på nätet.

Men då behöver det finnas en undantagslista hos internetbanken, som tillåter (i det här fallet) Spotify att dra pengarna fast betalkortet är spärrat för internetköp. Någon sådan lista har jag inte sett. Autogiromedgivanden är en annan sak, och dessa går att se på internetbanken.

 

6 timmar sedan, skrev Automan:

Är kortet spärrat för Internetköp kommer det inte gå att dra några pengar från det, även om det gjorts tidigare. Hela poängen med att spärra kortet för Internetköp är att det inte ska gå att dra pengar från det, då det är låst.

Det är så jag också har uppfattat att det fungerar.


För ett antal år sedan beställde jag en vara över internet, ordnade med betalningen och fick en bekräftelse, och någon form av kvitto vill jag minnas. Men varan fanns inte för omedelbar leverans och företaget drog inte pengarna förrän leveransen skulle ske. Det fick till följd att det hela annullerades eftersom jag hade betalkortet spärrat och pengarna kunde då inte dras från kortet. Det handlade den gången inte om någon återkommande betalning, men principen skulle ha kunnat fungera då också, ett medgivande att dra beloppet hade gjorts.

 

6 timmar sedan, skrev Automan:

Om du vet vilken dag de kommer dra pengar kan du öppna upp kortet för Internetköp och därefter stänga det, då pengarna har dragits.

Så skulle jag kunna göra, men jag är nyfiken på vad som händer och låter nog betalkortet vara spärrat. Blir Premium ändrat till Free är det ju enkelt att skaffa Premium igen.

 

5 timmar sedan, skrev Monshi:

Det är skillnad på sig-on och på när pengar dras.

Finns två sätt att dra pengar från ett betalkort

1: Direktbetalning. Då dras pengar en gång och endast en gång, säkras av 3d-Secure för det mesta.

2: Återkommande betalningar. Då registreras kortet för återkommande dragning av pengar (och man måste specificera hur ofta och hur mycket till betalningstjänsten) och, beroende på implementation, sparas en referens till kortet hos betaltjänst eller mer data i internt system, som sedan används för att dra pengar. Som autogiro i praktiken.

...

vad jag kan se på mina kort med denna typ av betalningar noteras INTE dessa dragningar som internetköp och är heller inte regionalt begränsade (bara Sverige öppet utöver det nedan)

Nja, vid direktbetalning växlas jag över till internetbanken och väljer där vilket konto pengarna ska dras från. Har inget med betalkortet att göra, som jag uppfattar det. Vid betalning med kortet dras pengarna från det konto som kortet (och kortnumret) är kopplat till. Tror inte att banken har någon information om att det handlar om en återkommande betalning. Tror inte heller att det är banken som skickar pengarna, som det förmodligen går till när det gäller autogiro. 


Hos Handelsbanken har jag ingen skillnad på köpgräns i butik respektive köp på internet. Men den olikheten har nog inget med dessa återkommande betalningar att göra.


Kan också lägga till att kortköpet blev registrerat efter ett tag, det jag kommenterade i mitt senaste inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev ChristerE:

Så skulle jag kunna göra, men jag är nyfiken på vad som händer och låter nog betalkortet vara spärrat. Blir Premium ändrat till Free är det ju enkelt att skaffa Premium igen.

Kollade på Spotify, men där framgår det inte mycker mer än att de kommer försöka flera gånger om betalningen inte går igenom.

 

Citat

Fungerar inte en återkommande betalning?

Din prenumeration avslutas inte på en gång om en Spotify-betalning inte går igenom som vanligt. Vi fortsätter att försöka genomföra betalningen under de närmaste dagarna.

För att se till att betalningen går igenom kan du kontrollera att du har tillräckligt med pengar och att ditt kort inte har gått ut eller spärrats. Du kan även fråga din bank varför betalningen inte gick igenom

Du kan uppdatera din betalningsmetod när som helst:

  1. Logga in på din kontosida
  2. Gå till Din plan och klicka på UPPDATERA bredvid din betalningsmetod. 
    Obs! Om din plan är kopplad till en partner måste du kontakta dem direkt för att hantera din betalning.
  3. Ange en ny betalningsmetod. 

Källa: https://support.spotify.com/se/account_payment_help/payment_help/problems-paying-for-spotify-by-card/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Automan:

Kollade på Spotify, men där framgår det inte mycker mer än att de kommer försöka flera gånger om betalningen inte går igenom.

Just så, och det handlar om pengar på kontot och om det är spärrat (d v s helt spärrat, om det t ex förlorats), m m.


Som jag förstår det är det idag många abonnemang och prenumerationer som betalas med automatiska återkommande dragningar från betalkort. Men ingenstans har jag sett information om problem om korten spärras för internetköp. Är det så ovanligt att kortanvändare spärrar för internetköp så företagen inte drabbas av detta. Eller finns det faktiskt någon teknik som tillåter dessa återkommande dragningar från betalkorten. Men i så fall borde det ju gå att hitta information om detta, hos framförallt internetbankerna men även på andra ställen. Så borde det ju också gå att se hos internetbanken vilka företag som beviljats denna möjlighet (genom de godkännanden av betalningar som går ut på att de görs återkommande).


Får se vad som händer i mitten av augusti, om ingen information om detta hittas innan dess.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nu säga att jag har erfarenhet av backend-sidan av detta.

Där är gången vid den återkommande betalning den jag givet

  1. Kund skickas till betalningstjänst (signerar med 3d-secure)
  2. Vårt system får tillbaka en referens till kortet som använts.
  3. Systemet drar pengar från kund inom 24 timmar samt om +365 dagar.

Spotify, kortet var utgånget:
bild.png.1bc707487b197112b74841b62741827c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

Där är gången vid den återkommande betalning den jag givet

  1. Kund skickas till betalningstjänst (signerar med 3d-secure)
  2. Vårt system får tillbaka en referens till kortet som använts.
  3. Systemet drar pengar från kund inom 24 timmar samt om +365 dagar.

Men det kom ingen möjlighet för signering. Jag valde Premium, kort (PayPal var en variant, vill jag minnas), angav kortnummer, m m, och klickade på "utför" (i alla fall en knapp med den innebörden). Sen var det klart.


Läser man här, se länken, står det att banken kan be om autentisering, alltså inte något som Spotify kräver.
https://support.spotify.com/se/account_payment_help/payment_help/card-payment-authentication/


Spotify skriver också "Obs! Du debiteras inte förrän din bank har verifierat din identitet." Och debiterades det gjorde jag, så på något sätt verifierade de väl min identitet, eller inte ... hur gick det till i så fall?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En  annan sak jag sagt, 3d-secure är en illusion som butiken/tjänsten kan välja att implementera.

 

Du kan bocka i hos banken att 3D-secure (bankid) är ett krav på nätet men om butiken/betaltjänsten som används inte stöder det så blir det inget av det.

Därav att jag numer insett att använda Klarna eller Paypal eller dyl är ingen dum ide för när du gör det lämnar du inte ut  betalkort vid betalning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
På 2020-07-16 på 22:20, skrev polken:

Är du säker på att Spotify inte kan dra från kortet trots låsning?

Nu har det gått drygt en månad och för ett par dagar sedan kom ett mejl från Spotify om att betalningen misslyckades (som förväntat). Jag har alltså betalkortet spärrat för internetköp. De skriver att jag kan behöva uppdatera min betalningsinformation, men den är det inget fel på det är kortet som är spärrat. Det kan väl finnas diverse orsaker till en misslyckad betalning, men märkligt tycker jag att de inte tipsar om kort spärrade för internetköp, så ovanligt kan det ju inte vara. 


Spotifykontot var fortfarande registrerat som Premium, men det är förstås för att betalningsinformationen fanns kvar och att de skulle kunna försöka dra beloppet igen. Jag har manuellt avslutat Premium för att själv kunna göra en ny betalning och öppna för internetköp när det passar mig. Sen kommer jag att avsluta Premium innan en till månad gått, så ändras kontot direkt till Free (när den betalda månaden passerat). Vid den nya betalningen fungerade det som för en månad sedan, jag angav betalningsmetod och kortnummer, m m, så var det klart. Ingen koppling till internetbanken. Skulle det innebära att dragningar tillåts varje månad utan att behöva öppna för internetköp varje gång borde det finnas någon lista på internetbanken, som det gör för t ex autogiro. Men någon sådan hittar jag inte hos Handelsbanken.


Det går att köpa presentkort hos t ex Pressbyrån och hos Coop, och det finns för upp till 12 månader har jag för mig. Förmodligen är det så jag kommer att göra i fortsättningen. Att tråden kom till var för att denna möjlighet försvunnit direkt hos Spotify, liksom möjligheten att förbetala upp till 12 månader direkt hos Spotify.

 

 

På 2020-07-16 på 22:20, skrev polken:

Är det registrerat som abonnemang hos Spotifys kortpartner kan det dras trots låst kort. 

Avser det t ex Handelsbanken och mitt betalkort där så fungerar det i alla fall inte så på deras internetbank.
 

 

På 2020-07-17 på 09:49, skrev Monshi:

Det är skillnad på sig-on och på när pengar dras.

Finns två sätt att dra pengar från ett betalkort

1: Direktbetalning. Då dras pengar en gång och endast en gång, säkras av 3d-Secure för det mesta.

2: Återkommande betalningar. Då registreras kortet för återkommande dragning av pengar (och man måste specificera hur ofta och hur mycket till betalningstjänsten) och, beroende på implementation, sparas en referens till kortet hos betaltjänst eller mer data i internt system, som sedan används för att dra pengar. Som autogiro i praktiken.

Som det framgår tidigare i inlägget fungerade det inte enligt punkt 2 vid min betalning. Det som finns på internetbanken är att jag kan registrera "Stående överföring", som stämmer med informationen inom parentesen. Men då är det ju jag som anger belopp och överföringsfrekvens, inte t ex Spotify.
Gör jag en direktbetalning, punkt 1, väljer jag ett av mina konton på banken, har inte med något kort och kortnummer att göra.
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...