Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Diamantkapklinga för trä?


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Har gamla stubbar efter en häck. Diameter typ 60 mm. Häcken kapades med tigersåg så nära marken man kom åt. Stubbarna sticker upp så att det inte går att köra med gräsklipparen.

En tanke är att använda vinkelslipen (125 mm) och kapa dessa ytterligare/närmare marken. Stubbarna är numera torra.

 

Att såga i trä med en vanlig kapskiva för metall eller för betong går ganska bra men det går tungt. Skivan "suger" fast och det blir en sjujäkla rökutveckling.

Funderar därför på om en diamantkapklinga typ denna 

csm_2348-6280-produktbild---1463561825-6

 skulle vara bättre?

En sådan ser ju ut mer som en sågklinga men är ju inte det och det finns väl därför inget som uppenbart talar för att den skulle fungera bättre på trä än vad en vanlig 15-kronors skiva skulle göra?

Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några val av flera om Kapklinga för bl.a trä.

 

https://bevego.se/kategorier/ventilation/maskiner-verktyg/diamantklinga

 

https://www.esska.se/shop/Diamantsagklinga-for-tra-stal-och-sten-segmenterad--65321842600x-5570

 

Har själv ingen erfarenhet av dom, kapar mycket på jobbet med diamantklinga, men andra hårdare material.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Laso:

Några val av flera om Kapklinga för bl.a trä.

 

https://bevego.se/kategorier/ventilation/maskiner-verktyg/diamantklinga

 

https://www.esska.se/shop/Diamantsagklinga-for-tra-stal-och-sten-segmenterad--65321842600x-5570

 

Har själv ingen erfarenhet av dom, kapar mycket på jobbet med diamantklinga, men andra hårdare material.

Den hos esska ser ju lovande ut! Kostar en slant men fungerar den så är det värt det.

 

2 timmar sedan, skrev Monshi:

jag skulle nog ta fram spaden istället..

Ja, du är så välkommen. Jag tillhandahåller ölen. ;)

 

11 minuter sedan, skrev Thirteen:

Kan det gå att borra ett hål i respektive stubbe och hälla i fotogen, låta stå några dagar och sedan tända på? ?

https://www.familyhandyman.com/project/how-to-remove-a-tree-stump-painlessly/

Antar att det snart blir frestande.

Funkar inte! Alltså det låter som att det skulle fungera men om man lyckas få fyr på fotogenet så brinner det upp och så har man kvar en svart stubbe med ett hål i.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinkelslipen är liksom inte skapt för arbeta som detta. En grävskopa eller manuella hästkrafter i en spade som sagt.

Även om du filar av längre ned på stammen så kommer ett stort hårt rotsystem finnas kvar under jorden i många år.

 

 

Fotogen är inte direkt miljövänligt, inte en metod att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Monshi:

Även om du filar av längre ned på stammen så kommer ett stort hårt rotsystem finnas kvar under jorden i många år.

Ja, det gör inget.

 

Om man enats om standard för multiverktyg så kanske en sån här https://www.clasohlson.com/se/Sågblad-Dewalt-DT20707/p/41-1333 skulle passa på min motsvarande maskin från Cotech?

Tillägg:

Ah! 

Citat

Ett tillbehör som passar till flera multiverktyg på marknaden - Cotech, Cocraft HMT300, Cocraft PRO MC300-T, Dewalt DCS355N, Dewalt DWE315.

 

Med en kapskiva till vinkelslipen blir det oundvikligt att hålla sig borta från ev. stenar men med ett mindre blad kan man ha mer koll på vad man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite @Mikael63, du kapade först med tigersåg, använde du korta eller långa blad? Använde du korta blad så kanske det går att ta resten du behöver med långa blad och trycka ner bladet lite mot marken för att komma åt lite djupare?

Visst kanske bladet bråkar lite och böjer sig i toppen, men kan gå ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja kanske men då skulle jag behöva diamantförsedda blad. Att "såga" i sand/jord påverkar inte så mycket men när det kommer in sand/jord i sågspåret så slits bladet kraftigt. Å andra sidan kan jag ju få ett gäng billiga blad för samma summa som diamantklingan kostar.

Fördelen med vinkelslip eller multiverktyg är att jag kan såga "neråt", att jag kan komma en liten bit under marknivån. Skulle jag göra det med tigersågen kommer den att studsa. Även med långa blad så kommer jag att hamna i rotsystemet med spetsen.

Jag tänker skaffa ett sådant blad till multiverktyget att testa med, ska ändå iväg på en "inköpsrunda".

Eller - jag kan ju, kom jag på nu, testa med mitt vanliga medföljande clasohlson-blad först för att se hur det "biter" på det nu torra träet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu meddela att en kapskiva av denna typ 

image.png.8dec2645b20f67ccc4fd00e19bf3938a.png

bara är aningens bättre än en konventionell kapskiva och inget som går att använda till trä.

Dock fungerade denna väldigt bra för att kapa skivor av tegelrör!

 

På 2020-07-17 på 11:21, skrev Mikael63:

testa med mitt vanliga medföljande clasohlson-blad

Ja, det är i princip värdelöst varför ett nytt titanbelagd dito inte kommer att fungera tillräckligt bra.

**

Tillägg:

Nu är jag inne på en kapklinga till röjsågen. Jag har en lätt röjsåg avsedd för gräs.

Här tycks finnas klingor med hårdmetallskär som "är bra vi marknära arbeten" men ingen som uttalat fungerar så som jag tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att om man ska vara nära marken med kraftfulla verktyg som detta får man se till att sätta på sig skydd mot flygande projektiler.

 

Tror än bästa metoden är att gräva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Nu är jag inte på en kapklinga till röjsågen. Jag har en lätt röjsåg avsedd för gräs.

Ser ingenstans att du nämnt tidigare att du tänkt köra med röjsåg/trimmern med röjklinga på,

Det är naturligtvis bättre att använda grästrimmern och monterad passande röjklinga, finns det ingen sådan som passar till din trimmer/röjsåg? Då får du ganska lätt bort mindre buskage-stubb och sly m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att för hand gräva upp rotsystem från 40 meter sibirisk ärtbuske, ca 30 år gammal, är helt uteslutet.

Dessutom eftersom det är ett staket 20 cm från dessa stubbar.

Att hyra en stubbfräs alternativt att leja bort hela jobbet är väl det som står närmast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Laso:

Ser ingenstans att du nämnt tidigare att du tänkt köra med röjsåg/trimmern med röjklinga på,

Nej, jag såg detta som ett icke-alternativ med tanke på detta med nära mark/sand/sten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Mikael63:

Att för hand gräva upp rotsystem från 40 meter sibirisk ärtbuske, ca 30 år gammal, är helt uteslutet.

Dessutom eftersom det är ett staket 20 cm från dessa stubbar.

Att hyra en stubbfräs alternativt att leja bort hela jobbet är väl det som står närmast.

Där är du nog mer på rätt spår, en stubbfräs. (eller grävskopa fast med staket bredvid kanske inte bästa)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi tydligen komma närmare vad det egentligen handlar om, finns det ett staket bredvid, så kan säkert en duktig grävmaskinist klara det också, eller så hyra en stubbfräs...men en stubbfräs tar väl inte bort rötterna?

 

Du kan ju hyra en minigrävare och göra jobbet själv, dom är inte så svåra att hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver inte få bort rötterna, jag behöver bara kunna köra med gräsklipparen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog en fräs du behöver, eller kanske en motorsåg med normal stort sågblad och en stadig hand.

 

Usch, ser bilder på klingor av Dronco,skivor/klingor får obehag av dessa, inte ett favoritmärke hos mig :thumbsdown: .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...