Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minnesmodulval


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Tänker inhandla en 4 GB minnesmodul till ne-

danstående moderkort:

 

ASRock  G41M-GS3 / G41M-S3

 

Det finns två kortplatser och den ena är tom.
Beskrivningen i bifogad collage-bild gör mig
dock tveksam vad jag ska välja! Den vita text-
rutan hänvisar till den beige CAUTION!-rutan.

Minnesval.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du bör tänka på är att den minnesmodul du har idag bör matcha den nya du köper.

 

Punkt 5, dit som "Caution" - rutan hänvisar, anger att om du installerar DDR3 1333MHz-modul stöds denna frekvens enbart vid överklockning. Moderkortet klarar således inte per automatik att klocka upp till 1333MHz.

 

FSB, Front Side Bus, anger att om du har en CPU som stöder FSB533 kommer en minnesmodul som stöder 800MHz att stödas per automatik.

 

Sist men inte minst, måste du tydligen flytta byglingar (jumpers) på moderkortet för att sådana skall fungera.

Rutan hänvisar till sidan 15 i bruksanvisningen.

 

Som jag tidigare skrev är det bästa om du kan matcha det minne som sitter i datorn idag.

Om du inte vet vad du har kan du kan hämta Belarc Advisor och köra programmet.

Det avslöjar det mesta du har i datorn, inklusive licensnycklar till mjukvaror. Var försiktigt med att ge ut protokollet så du inte avslöjar dina licenser.

 

Du hämtar programmet här:

 

https://www.belarc.com/AdvisorDownloadEmail

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ X-Men
Jag vill bara ha det enklaste. Ingen över-
klockning, inga bygelomställningar. Tack
för tipset om 'Belarc Advisor'. Hade pro-
grammet tidigare någonstans men glömt
bort vad det heter.

 

Får väl återkomma småningom när jag tes-
tat med 'Belarc Advisor'. Det kan dröja
ty den datorn står utan kablage som re-
servdator. Men tråkigt och oekonomiskt
att ev behöva kassera minnesmodulen som
sitter i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

OK. Då vill jag ha hjälp med att hitta följande minnesmodul, som jag plockat ur datorn:

 

DDR3 1333 4GB PC 10600
DDR3 1333(9) 4Gx16 U-DIMM

 

...står det på klisterlapparna på 4G-modulen.

 

När jag söker på nätet är alla av typen 'SO-DIMM', men på mitt står 'U-DIMM' ('Unbuffered'?) och modulen är 13 cm lång, 8 chip på ena sidan och lika många på andra. Hittade det här som såg lovande ut, men har förstås utgått...

Utgatt.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för länken på förhand. Återkommer i veckan när jag har modulerna på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag köpt och satt in en till 4GB minnesmodul i min Spire-desktopdator. Dock utan framgång! Så här ser det ut i BIOS:

 

Total Memory
DDR3_1 : 4096 MB/400 MHz DDR3_800
DDR3_2 : None

 

I stället för förväntade 8 GB står det fortfarande och stampar på 4 GB. Vad gör jag nu? I den fysiska butiken hade de inte två likadana minnen på lager, så jag fick nöja mig med det befintliga plus det nyinköpta. Bifogar byglingar från moderkortets manual.

Bygling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ur den gamla minnesmodulen och låt den nya sitta kvar.

Starta upp datorn och kontrollera om moderkortet känner av det nya minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort det gamla minnet (endast nya minnet monterat): Varken dator eller skärm startar... Det gamla minnet fungerar lika bra på endera kortplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Antingen är minnet defekt eller inte kompatibelt med moderkortet.

Jag utgår från att du testat minnet i båda hållarna.

 

Om så är fallet, reklamera minnet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Efter många om och men fick jag äntligen passande minnesmodul på plats. Men det visade sig att

modulen endast var på 2 GB mot förmodat beställda 4 GB... Tror ni man kan byta? Den 'inbrotts

säkra' plastförpackningen är ju bruten... Har nu kostat på 800 kr för minnen. (Det första

kostade mig 500 kr och passade inte... datorn startade inte överhuvudtaget.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev dosman:

Tror ni man kan byta?

Om du har beställt 4 GB och får 2 GB är det ju solklart en felleverans och det går förstås att reklamera.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det åtminstone är någon som ids kommentera. Jag förbannar mig själv som inte trippel kollar vad jag beställer. Av misstag hade JAG alltså beställt 2-GB minne, inget ont om företaget ('Cdon' i Danmark) alltså. Jag har nu beställt ett 4-GB minne från företaget och returnerat det andra på 2 GB. Det är inte slöseriet med pengarna som grämer mig mest utan leveranstiden på minst åtta dagar, eftersom 'Cdon' i sin tur får beställa det från ett annat lager... Nu vet jag i alla fall att minnestypen är korrekt. I BIOS konstateras följande (Sockel 1: 2-GB, Sockel 2: 4-GB):

 

Total Memory:
6144 MB with 256 MB GTT memory
Dual-Channel Memory Mode
DDR3_1 - 2048 MB/400 MHz DDR3_800
DDR3_2 - 4096 MB/400 MHz DDR3_800

 

Prisskillnaden mellan 2-GB och 4-GB modul är häpnadsväckande liten; ca 50 kr. Så det är ju självklart att man väljer 4-GB modulen. Bifogar bild med kommentaren "Det var då f-n om det inte ska bli rätt den här gången."

Afox-4GB-Kop.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar att jag inte svarat så snabbt som önskat.

Jag jobbar mycket och ibland tar det lite tid mellan gångerna jag är här.

 

Trevligt att Cecilia har svarat, tycker jag. Hennes svar till dig att reklamera är ett utmärkt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

I dag, 17/9 2020, löste jag ut ett paket med en 4-GB modul RAM minne och det till samma pris som tidigare felaktigt inköpta 2-GB modul! Storleken på minnet räknas således inte! Väl bekomme, säger jag. (Smyger nu in litet 'Out of Topic'.) Dock blev det lite smolk i bägaren, inte vad minnet anbelangar snarare fraktkostnaden. Det utlösta paketet med måtten 26,5 x 20,5 x 8 cm hade / har viktstämpeln 7 kg (sju kilo gram!). Minnets vikt uppskattar jag till ca 30 g och kartongens vikt till 100 g. Är detta mången företags policy att dra till en fantasivikt icke förankrad i verkligheten för att höja kassaklirret? Nämnas kan att den tidigare beställda 2-GB modulen levererades i ett vitt kuvert med stötdämpande plast. Plötsligt anländer en överdimensionerad otymplig kartong... Bifogar nyinskannad bild på kartongen. Ni får själva leta upp viktangivelsen! Själva tråden anser jag nu vara definitivt löst. Och som vanligt av trådskaparen själv.

Kartong-1kg.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...