Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Relativa länkar i OpenOffice Calc


eken81
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Håller på att uppdatera en lista med artiklar på, listan är skriven i OpenOffice Calc. Jag har på många artiklar fotograferat dem och lagt in länkar till bilderna på respektive rad. Så långt allt gott. Nu kommer problemet

 

För att flera ska kunna komma åt listan så har den lagts på ett Dropboxkonto. När filen och mappen med tillhörande bilder laddats ner till den lokala Dropbox mappen så har länkarna gått sönder.

 

Låt oss säga att länkens adress är C:\users\anders\Dropbox\bilder

 

När Bertil går in och klickar på länken så finns ingen sådan sökväg.

 

Alltså, kan man i OpenOffice Calc använda sig av relativa länkar?

 

Alltså, från listans plats i Dropbox-mappen så ska datorn strunta i allt om var listan ligger, den ska bara bry sig om att utifrån listans plats gå in i undermappen bilder och leta upp en bild med ett specifikt namn.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att använda relativa länkar i stället för absoluta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du prövat med att använda relativa länkar i stället för absoluta?

När jag försöker skriva in länken, egentligen sudda bort den inledande delen av sökvägen i dialogrutan för länkar, då vill denna inte spara ändringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör du?

https://wiki.openoffice.org/wiki/Documentation/OOo3_User_Guides/Calc_Guide/Adding_graphics

Det verkar då bättre att du använder "Insert Picture" än "Linking an image file" eftersom det första bäddar in bilden i själva dokumentet.

 

Om länkar står just nackdelen:

"Disadvantage – If you send the document to someone else, or move it to a different computer, you must also send the image files, or the receiver will not be able to see the linked images. You need to keep track of the location of the images and make sure the recipient knows where to put them on another machine, so the Calc document can find them."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)
På 2020-07-14 på 11:51, skrev eken81:

på ett Dropboxkonto

Länka till bilden i molnet?

 

eforum-test.ods

Redigerad av Mikael63
Allt + test
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facepalm på mig själv. Tack Mikael

 

Får testa detta i morgon, men denna lösning känns så självklar att jag inte fattar hur jag låste in mig på att länka till de lokala bilderna. Borde funka. Får testa i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, 

 

Infoga bilderna i filen/ på bladen tänker jag fort blir rörigt, då varje ark kan ha omkring 50 rader och många bilder. Annars har du rätt i att det är klokt om bilderna är inbäddade i filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Länka till bilden i molnet?

 

eforum-test.ods 8 kB · 2 downloads

Hej igen Mikael

 

Har testat nu och något är trasigt. Försöker jag infoga via dialogrutan infoga hyperlänk så kan man klistra in Dropbox-länken och skriva in texten man vill ska visas. När man trycker på knappen Infoga så händer ingenting.

 

Klistrar jag däremot länken rakt in i en cell, då fungerar det fint att klicka på länken, men den blir lång och inte så snygg. 

 

Har du någon teori varför dialogrutan inte fungerar?

Redigerad av eken81
Bortse från det jag skrev, länken infogas, fast dialogrutan täcker den, därför trodde jag att det inte fungerade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man fråga i vilket syfte denna fil ska användas?

Du skriver att andra ska få ta del av den.

Är det en lista med prylar som du säljer och intresserade kan få listan skickad med e-post, typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Får man fråga i vilket syfte denna fil ska användas?

Du skriver att andra ska få ta del av den.

Är det en lista med prylar som du säljer och intresserade kan få listan skickad med e-post, typ?

Hej igen Mikael

 

Listan listar inventarier för en verksamhet. Ibland som ordspråket säger så säger en bild mer än tusen ord.

 

Listan ska användas av sammanlagt 3 personer, som oftast sitter på samma kontor, men på olika datorer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag hade nog, om jag var en av dessa tre personer, velat se denna lista ungefär som en webbsida, med bild, text, saldo utan att behöva klicka fram en och en bild.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, skrev Mikael63:

Okej, jag hade nog, om jag var en av dessa tre personer, velat se denna lista ungefär som en webbsida, med bild, text, saldo utan att behöva klicka fram en och en bild.

I så fall, skulle man väl behöva bygga upp ett nytt system? Att listan blivit så som den är nu har lite med vilka program vi haft att tillgå. Också för att systemet inte ska bli för tungt/svårt att använda.

 

Har du något tips för hur man skulle kunna ta sig an att utveckla ett system så som du tänker? Ett program? Eller koda själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae, inte min avdelning om man säger så...

Är det tre personer som editerar en och samma fil eller är det en person som så att säga underhåller den och de andra två tar del av informationen? Var finns själva kalkyl-boken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hej Mikael63

 

Tanken är att alla (3st) ska kunna uppdatera listan, hitintills har det mest varit jag dock. Listan ligger på ett dropbox-konto,

 

Har nu testat att länka till bilden på droppbox kontot online. Det fungerar fint. Gjorde man det via den nedladdade programvaran och inte via webbläsaren så blev det enklare och med färre steg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...