Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiber hårdvara


Stafstaf
 Share

Rekommendera Poster

Fiber hårdvara! 

I landet så bygger upp fiber anslutningar!  Sen erbjuder någon leverantör! Därefter så få man hem hårdvara och Raouter! . Hur kan bygga ut fiber  och sen sicka ut hårdvara som bygg 2010 -2013 till kunder . 95 % går på erbjudande direkt . 5 % är vi som har kunskap om nätverk . Inser direkt kunden blir lurad. 

Tyvärr möter på rest produkter eller gamla produkter. 

Är alla leverantörer okunniga eller.  Ser dom det finns en marknad som går hem ! Tyvär är så i dag.  Jag bytt olika leverantörer i min dagar,  varje gång blir man erbjuden dåliga raouter! När man på pekar att jag egna produkter !  Standard svar blir dom kommer inte fungera och vi inte kan  hjälper er om ni våra produkter. 

 

Varför finns då en upp sjö av routrar som säljs i våra olika butiker.

 

Ok ... Det är inte så svårt i dag sätta upp lokala wi-fi eller med  tråd bundet nätverk.  

Det svåra är veta vilka produkter är bra eller dåliga. 

Är på forum så har bra koll och vi är duktiga hjälpa till ! 

 

Stopp för dessa leverantörer som sänder i väg dåliga produkter . Ersätt dom duktiga tekniker som leda kunden få en bra produkt slutändan. 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

95% märker ingen skillnad!  Men så länge man använder fast tråd i nätverket!

Wi-fi så upptäcker folk att hackar på typ video strömmande material och tror ska vara så! Till någon på pekar att så inte komma på det viset. 

Fiber kan sända i väldiga höga hastigheter , halv G eller  10 G ,

När raouten bara kan ta mot 100 MG 

Vanligast  wi-fi är 2,4 mhz . Med tur 300 MG som sända ut , oftas är 54 MG 

95 % tror att detta bra saker som har fått eller köp. 

Kunskap är a och o,  vi som är aktiva läser dagligen om dessa problem här på forum.  

( Datakör kort) skull man ha i börja, för dator , vi kan förlänga tänk.." den som erbjuder dessa dåliga utrustning via stora upphandlingar bord ha insikt att utvecklingen har gott för bi stora paket lösningar .. 

Erbjud fiber box till rimlig kostnad när har montera in dessa i huset, sen erbjuder olika inköp ställen på marknaden.. låt dessa få ett "kort " säger följande vi alltid leda kunden till bästa lösning för kunden räkning . Samt den senaste mordena produkt för rimlig slant .. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största problemet med gammal hårdvara, som jag ser det, är säkerheten.

Speciellt när det gäller routers.

Det släpps sällan uppdaterade firmwares till produkter som har några år på nacken.

Jag körde själv med en gammal (billig) D-Link router i 3-4 år och det bara rullade på.

Tills jag en dag upptäckte att jag hade en IRC-server och en webserver som var igång i bakgrunden på min win 7 installation. Det var dessutom flera användare inloggade på IRC-servern och dom chattade för fullt.

Då köpte jag ny router och installerade om windows.

Jag läste för inte så länge sedan att rekommendationen är att man köper ny router vartannat år, just på grund av säkerheten.

Alternativt att man använder en router från sin bredbandsleverantör för dom fjärruppdaterar sina egna routers ibland. Telia gjorde det tidigare iaf.
Att bredbandsleverantörerna skickar ut routers som är runt 10 år gamla har jag lite svårt att tänka mig faktiskt. Telia gör det i alla fall inte. Inte Bahnhof heller.

 

Redigerad av smeghead
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev smeghead:

Att bredbandsleverantörerna skickar ut routers som är runt 10 år gamla har jag lite svårt att tänka mig faktiskt. Telia gör det i alla fall inte. Inte Bahnhof heller.

Det är nog sant, men däremot har dom svårt att med egen vilja informera sina kunder om att det kommit ny hårdvara och informerar inte sina kunder om detta för ett utbyte, utan dom låter kunderna köra på sina gamla till kunderna antingen felanmäler eller helt begär att få ut en ny, men då brukar leverantörerna tyvärr fråga "men din router fungerar väl ?" det ser bra ut fram till ditt inkommande uttag, Med detta uttalande så gör dom sig fria ifrån att utan en felanmälan behöva skicka ut en ny hårdvara. Dom informerar inte heller om det kommit ny mjukvara till enheten. Jag har aldrig fått någon sådan info, så jag vet inte vilken ver min router från operatören har, gammal eller den senaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Många av Bolagens kunder har inte rätta  möjlighet eller rätt kunskaper att bedöma vad är kommer i till bostaden.  

Utan förlita sig att är rätt produkt.

Många gles kommuner, sitter upphandlingar och uppköp som redan från början är paket. Som inte komma ur. 

Någon hänvisar till Telia och Bahnhof

efter dom inte gräver eller leverera fiber kablar,  utan är dom är leverantör för bredband tjänst,  någon annan hänvisar dom bara kan se fram till bostaden.

 

Det är ganska stora pengar få fram fiber.  Mella 6000 kr - 30000 kr  till med mer visa kunder för att betala för få fiberkabel till bostaden.  Där är oftas kommunens som blir inblandad

 18000 kr skull betala för stadnät i vår kommun.  Nu var bostadshus flerfamilj hus. Fiber komma till fastigheten.  Sen kostnaden för vanligt R45 kablar (nätvärk kabel) varje lägenhet ,  kostnad 3000 kr 

Nu hade tur i oturen att två Telia anställda Bode i våra fastigheter.  Dom insåg direkt kommer kosta skjortan.

Efter para förhandlingar så kom fram siffra på 8500 kr för varje bostad.

Detta hände för över tio år sen.  ( en Raouter följde med i den kostnad) 

Till med egen Swich var bättre nätverk hanterare, än deras raouter jag fick med på köp.

 

Fråga dom bor i gles byggden hur det står till ... har man tur så få fiber samma år som  Som betalat kostnad.  I vissa fall har man fått vänta upp tre elle fem år. 

Redan dessa produkter gamla . Fiber omvandla är redan gamla,  raouten är redan gamla,  tjänsten bolagen har bytt ut eller avsäger sig sitt deltagande 

 

Tyvärr går tekniken snabb fram . Vi bord byta ut våra produkter av säkerhet i första hand. 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...