Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[ändrad titel] Spara om startbar skivavbildning efter modifiering i Windowsmiljö?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Det är uppfattat! ?

 

Jag skall se om jag kan lära mig först att skapa ett startbart USB-minne från en ISO-fil och sedan se om jag kan göra de ändringar som beskrivs av Marie Swe, men direkt i ISO-filen.

 

Börjar min semester på måndag och kommer att ha lite tid åt att sysselsätta mig med denna spännande uppgift.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju flera metoder för att föra över en sådan ISO-till ett USB-minne.

Rufus, Unetbootin m.fl. är några program.

Förutom att balenaEtcher gör samma sak så är det programmet väldigt enkelt (finns i princip inga inställningar eller alternativ) och snabbt och så "bråkar" det om allt inte står rätt till med den fil man försöker använda.

Man behöver alltså inte vänta 10 minuter på att det ska bli klart + testa att starta upp en dator bara för att konstatera att det inte gick...

Att balenaEtcher även finns för Linux gör ju inte saken sämre ;)

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all information!

Skall hämta balenaEtcher och testa med original-ISOn först så jag ser och förstår vad som händer med en orörd fil.

 

Därefter kan jag testa med modifierade ISO-filer och genast förstå om något gick fel. 
 

Återkommer när jag lärt mig ”bränna” ISO-fil till USB och sedan testat lite med modifierade ISO-filer. ? ? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev fagerja:

Den länken leder till en sida med flera artiklar/guider.

Den första  - How to Use DD for Windows to Make a Bootable USB  - använder dd som

dd if=[image file name and extension] of=.[drive letter]:

och det torde fungera för en orörd ISO-fil men troligen inte för en modifierad.

 

Där fanns även en annan intressant artikel - How to Disable Write Protection on a Hard Drive.

Detta skulle ev. lösa problemet med "Skrivskyddat filsystem" men eftersom vi nu befinner oss i Windowsmiljön så är inte (alla) filerna på USB-minnet åtkomliga/synliga, för att kunna manipuleras, från ex. Utforskaren.

 

Magic ISO fungerar, oklart varför, eller hur, den hanterar detta på annat sätt än ex PowerISO?

Haken är bara att den inte är gratis (även om det inte är särskilt svårt att kringgå).

Å andra sidan är inte PowerISO heller gratis så ur den synpunkten är inget av verktygen till hjälp.

 

En annan tänkbar lösning är att starta upp datorn med en Live-dist med USB #1.

På USB #2 lägger man ISO-filen.

I live-sessionen hämtar man ex. PowerISO för Linux, ändrar i ISO,n, sparar, kör kommandot med isohybrid.

Avslutar live-sessionen.

I Windowsmiljö kan man då "bränna" USB #1 med filen som nu ligger på USB #2.

Det här kräver då viss kunskap i Linuxmiljö och "upprinnelsen" *) till det hela är att man vill installera Linux som dual boot parallellt med Windows **) för att börja lära sig Linux.

 

 

*) Kan passa på att informera om att den bakomliggande orsaken till varför jag började att "dra i" detta inte längre är aktuell, det har löst sig på annat sätt.

Nu handlar det mer om att försöka förstå mekaniken bakom och jag ser fram emot resultatet från @X-Men

 

**) Installationsguiden i Linux Mint, alltså de dialoger med val man får när man påbörjar installationen, har på ett ställe tre alternativ och dessa är

1. Installera Mint på hela disken

2. Installera Mint parallellt med Windows, Linux eller vad som nu finns installerat sedan tidigare.

3. Någonting annat.

 

Alternativ 3 kan vara knepig att förstå, man har där klent med hjälp/info. (Där var MX Linux bättre!)

Alternativ 2 är det man då föredrar.

Problem som tycks uppstå under vissa omständigheter (jag har inte upplevt dessa själv) är att installationen inte hittar Windowsinstallationen. En orsak kan vara om snabbstart är aktiverat i Windows men som i aktuellt fall (som alltså inte längre är aktuellt) handlar det om något annat.

I det fallet hade Marie SWE på mintforumet en lösning för att kringgå problemet.

Det kan mycket väl finnas andra metoder för detta men det är inte det denna tråd handlar om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillbaka efter många timmars testande.

 

Precis som Mikael63 står jag förbryllad över det jag upptäckt.

Jag har använt ett otal antal timmar på att se vad som går att göra med Linux-ISO-filen och behålla den startbar.

Tack Mikael64 för tipset om balenaEtcher. Underlättade stort med testandet.

 

Det jag gjort är att ha testat bortåt 30-talet olika program, ISO-editorer, packprogram, program som kan skapa en virtuell disk och monterat avbilden där, hårddiskprogram där jag skapat avbild av USB-minnet, installerat program som kan läsa Linux-filer med mera men inget går att använda, förutom MagicISO.

 

Alla ISO-editorer jag testat tar bort startinformationen från ISO-filen så snart den sparas. Det spelar ingen roll om man sparar dem i den ursprungliga ISO-filen eller skapar en ny avbild, alla utom MagicISO tar bort startinformationen.

 

I PowerISO har jag funnit att PowerISO klarar inte av att hantera startinformationen i Linux-ISOn för att den inte är FAT-baserad. De andra ISO-editorerna har jag inte lyckats få fram om det är samma problem. MagicISO hittar jag inte hur man får fram information om startfilerna.

 

Det hjälper inte att exportera startinformationen och sedan lägga till den i den "färdiga" ISO-filen när den skall sparas. Den kommer inte med ändå, enligt balenaEtcher.

 

Jag har använt 7-Zip, WinZip, WinRAR och PeaZip för att ta bort filer som inte är önskvärda och sedan använt ISO-skaparprogram för att fixa en ISO-fil men det fungerar inte.

 

Jag har installerat program i Windows för att kunna läsa USB-minnet som jag skapat med balenaEtcher. Den dolda och inte enhetstilldelade partitionen kommer jag inte åt, hur jag än önskar. Jo, om jag använder ett hårddiskprogram och skapar en ISO-avbild av USB-minnet kommer jag åt filerna när jag öppnar ISO-filen.

Det jag inte testat är att återskapa USB-minnet med en sådan fil men jag har kört den i balenaEtcher som visar att startinformationen är borta. Därmed har också ett test att återskapa USB-minnet från filen varit av ointresse.

 

Hur man skall kunna ändra en ISO-fil för Linux i Windows-miljö utan att köpa MagicISO kan jag inte komma på. Inte kan jag heller komma på hur man skall komma åt USB-minnets dolda och inte tilldelade partition. Det är med den som en del fabrikanters fix med diskar som har en dold återställningspartition utan enhetsbeteckning.

 

Slutklämmen i detta inlägg blir,

 

MagicISO är det enda som jag får att fungera i Windows-miljö för att ändra i Linux-ISO utan att startinformationen förloras. Tyvärr kostar programmet och ingen uppdatering har skett sedan 21 februari 2010. Kanske inte heller behövs då programmet fungerar fint även i den senaste Windows 10 versionen 2004.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det som är positivt är då att det inte bara är jag som hanterat detta "felaktigt"

Att "det blir ju så eftersom jag kör Windows via Virtualbox" eller liknande.

 

Ett ännu ej uppkollat tips är detta: http://www.ext2fsd.com och eftersom jag inte kollat vet jag inte i vilket läge det skulle vara till hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
På 2020-07-19 på 17:36, skrev X-Men:

Det jag gjort är att ha testat bortåt 30-talet olika program,

Men kanske inte Free WinISO Maker (WinISO 5.3)?

http://www.winiso.com/products/winiso-free.html

Alltså en "gammal" version av WinISO.

Jag hade inte testat den, men den nyare.

 

Ett nytt försök, denna gång i XP, virtuellt i Virtualbox.

Installerade och registrerade med medföljande kod. (OBS! Detta är alltså direkt från företaget bakom produkten, inget pirat)

Öppnar ISO-filen.

Döper om EFI till EFI-old.

Vet inte om det går att dra & släpp den andra filen varför jag extraherar den, tar bort, lägger till i annan mapp.

Allt bara för att följa den ursprungliga instruktionen.

Inget meck med boot.

Sparar - går sekundsnabbt. = lovande.

Flyttar in filen i Linuxmiljön.

Öppnar balenaEtcher, väljer filen. Ingen klagan.

Flashar ett USB.

Testar i en dator.

Fungerar. (?)

 

Gratisversionen av Magic ISO fungerar inte pga. begränsning i filstorlek.

Köpeversionen (kostar 371:40) fungerar.

 

Gratisversionen av WinISO fungerar.

Köpeversionen av WinISO fungerar inte.

 

Bra om detta kan verifieras!

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg Mikael63s svar lite före midnatt igår (20200720).

Jag hade precis installerat om min dator för att göra den "ren" från alla program jag testat. Mikaels inlägg intresserar mig!

Här är alla program som jag testade innan jag gjorde mitt tidigare inlägg:

 

Acronis TrueImage version 24.6.1.25700
Anyburn version 5.0.0.0
AnyISO version 3.9.6.0
Ashampoo Zip version 2.0.42.0
AVS Disc Creator version 2.1.6.101
balenaEtcher version 1.5.101.0  (programmet Mikael63 rekommenderade att testa Linusfilen med)
CDBurnerXP version 4.5.8.7128
Daemon Tools Lite version 1.4.24.0
EaseUS Partition Master version 14.5.0.0
Ext2explorer version 2.2.71
Ext2Fsd version 0.69
Free ISO Creator version 1.0
GPBurner version 4.9.0.0
ImageMaster version 1.0.3.7
InfraRecorder version 3.5.2519.0
ISOMaster version 1.3
ISO Toolkit version 7.1.0.1
ISO Workshop version 9.1.0.0
IZArc version 4.4
Linux Reader version 4.6.4.0
NTLite version 1.9.0.7539
AOMEI Partition Assistans Standard version 8.8.0.0
MiniTools Partition Wizard Free version 12.0.0.0.
SecureCD Creator version 2.0.13.1121
Virtual Clonedrive version 5.5.2.0
UUByte ISO Editor version 4.7.1
WinCDEmu version 4.1.0.0
WinISO Standard version 6.4.0.5081
WinISO  version 6.4.1.5976
WinISO 5.3 Free edition
WinRAR version 5.91.0
ULtraISO version 9.6.1.3016
UltraISO version 9.7.3.3629
MagicISO version 5.5 (build 0281)
PowerIS version 6.0 (min egna)
PowerISO version 7.7.0.0
7-Zip version 18.6.0.0
PeaZip version 7.3.2
WinZip version 24.0.13543.0


Min dator var lite seg efter alla dessa programinstallationer så jag installerade om den sent igår kväll.
Då dyker Mikael63s nya inlägg upp och väcker min nyfikenhet.

Jag har ju testat WinISO version 5.3 free, använt mig av den bifogade licensnyckeln (registreringskoden) men inte fått WinISO free att öppna upp för filer större än 700MB.


Gång på gång lade jag in registreringsuppgifterna men WinISO godkände ändå inte större filer än 700MB.
Jag krympte ISO-filen med MagicISO men till slut var det så lite kvar att balenaEtcher ändå inte godkände filen.

Igår läste jag att Mikael63 fått WinISO Free att fungera i Windows XP. Märkligt, tänkte jag, kan det vara Windows 10 som ställer till det.


När jag installerar Windows 10 kopplar jag bort internet. Med internet anslutet blir det bara jobbigt att få installationen att inte sluta med att tvinga mig att logga in med ett Microsoftkonto.
Jag vill använda lokalt konto.

 

När installationen var klar sent igår kväll tänkte jag, "Jag har 10 minuter kvar innan sängdags så jag testar igen".
Jag installerade WinISO igen men denna gången utan att vara uppkopplad på internet. Lade in registeruppgifterna och startade om WinISO!
Rena magin för nu fungerade WinISO Free med större filer än 700MB. Fortfarande med internet bortkopplat öppnade jag Linux-ISOn, tog bort några filer, sparade (vilket gick mycket snabbt) och testade med balenaEtcher.
Inga konstigheter dök upp.

 

Öppnade Linux-ISOn igen, tog bort en fil, sparade om den med nytt namn och nu protesterade balenaEtcher.
Testade igen och sparade rakt av i WinISO, testade med balenaEtcher och allt fungerade.

WinISO skall således registeras utan att datorn är uppkopplad till internet (i alla fall när jag gör det) för att registreringen skall slå igenom och låsa upp för större filer än 700MB.


Därmed kan jag bekräfta att WinISO Free (5.3) fungerar precis som MagicISO, med skillnaden att WinISO Free är kostnadsfri.
Se bara till att koppla bort internet när WinISO registreras så låses den upp.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Perfekt!

 

Nu skulle det ju vara intressant (eller hur?) om man kunde påverka det som ligger på USB-minnet.

Om det är "jag" som användare, ja eller som super user i Linux, som flashat minnet så borde väl samma "jag" ha rättighet att modifiera det?

Okej, om filer & mappar inte ens syns i Windowsmiljö blir det ju svårt men åtminstone i Linux, till att börja med?

Så här ser minnet ut i programmet Diskar i Linux Mint.

 

image.png.59233706763d0edfe307a3171af6ce30.png

 

För ett USB-minne med Windows 10 går det att ändra namn på mappar utan särskild behörighet.

 

Är det något i ISO-filen som berättar att det ska skapas ett skrivskyddat filsystem?

 

Här försöker jag ändra rättigheterna för att kunna byta tillbaks ett mappnamn:

 

image.png.dee1925cd26adcde33ef8045c391a7a7.png

 

Jag köper att det i vissa lägen helt enkelt inte ska gå att ändra något på ett USB-minne men jag skulle vilja veta vad som "ligger bakom" detta?

Tillägg:

Kan det vara så att USB-minnet flashas som om det vore en CD/DVD som brändes och det ger per automatik ett skrivskydd, oavsett vilket operativsystem som försöker modifiera?

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Mikael63:

Är det något i ISO-filen som berättar att det ska skapas ett skrivskyddat filsystem?

Hittade följande förklaring på Stackexchange

 

Citat

When you create a live USB drive with the 'buntu Startup Disk Creator, usb-creator-gtk or in your case usb-creator-kde in Kubuntu, you are cloning from the iso file to the target device, the USB drive. This means that the content is copied byte for byte, and the partitioning and file systems are inherited. The main partition has an iso 9660 file system, which is read only by design. (It was originally made for CD disks.)

Källa: https://unix.stackexchange.com/questions/565250/cannot-mount-live-usb-drive-as-read-write

 

Dvs. filsystemet är read only per design då det är ISO 9660.

Läser man vidare i det jag länkat till verkar det ska gå att skapa ett bootbart USB minne som det även ska gå att skriva till.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Automan:

Dvs. filsystemet är read only per design då det är ISO 9660.

Tack, jag nöjer mig med det svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stillas min sista nyfikenhet gjorde jag några nya tappra försök att komma åt USB-minnets partition som saknar enhetsbeteckning.

 

1. Jag öppnade Kommandotolken (CMD) som administratör.

2. Jag skrev in följande kommando:  mountvol    och tryckte på Returknappen på tangentbordet.

3. Kommandotolken visade alla ID för varje enskild partition, inklusive de som saknar enhetsbokstav.

4. De partitioner som saknar enhetsbokstav har texten "    *** NO MOUNT POINTS ***  " under ID:t.

5. Jag skrev in "Kör" i sökfönstret och fick upp "Kör" - fönstret.

6. I fältet "Öppna" skrev jag in det unika ID som den partition jag vill se och klickade på "OK".

7. Jag testade först med en känd partition, i mitt fall C:\ - delen (enhetsbokstaven står under ID:t i Kommandotolken).

8. Bekräftade att "Kör" öppnade partitionen och jag såg innehållet precis som när jag använder Utforskaren.

9. Nu gjorde jag samma sak med den partition på USB-minnet för Linuxinstallationen, den partition som inte har en enhetsbokstav.

10. Utforskaren öppnade partitionen men visar inga filer, till min besvikelse.

11. Sannolikt visas inga filer då det är Linuxfiler som ligger på USB-minnet och de läser tydligen inte Windows 10. De är förmodligen dolda och kommandot "Attrib" i Kommandotolken påverkar inte Linuxfiler.

12. Jag har försökt montera partitionen utan enhetsbeteckning med hjälp av "Mountvol" i Kommandotolken men den vägrar.

 

PowerShell hjälper mig inte heller att komma åt partitionen.

 

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows kan väl inte hantera mer än en partition på ett usb-minne oavsett vilka filsystem det är frågan om?

Eller kan mountvol eller PowerShell hantera detta, om det låt säga är två partitioner med FAT32 på båda?

Kanske ett sidospår men..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows har inga problem att hantera fler än en partition på ett USB-minne, oavsett om det är FAT, FAT32 eller NTFS så länge minnet är MBR-formaterat.

Om USB-minnet är GPT-formaterat kan Windows bara se den första partitionen.

 

Bifogar två bilder där den ena visar 8GB USB-minne med tre partitioner som FAT och den andra bilden visar samma USB-minne men nu med tre partitioner som NTFS.

USB-8GB_3-partitioner.PNG

USB-8GB_3-partitioner_FAT.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Idag fick jag veta hur detta hade hanterats ursprungligen.

Om man använder Rufus för att skriva avbilden till ett USB-minne får man ett val:

20200808175622.png.7f64cfaf982dc9ef72cc880ea34f3aef.png

I markerat läge är USB-minnet, eller filsystemet på det, inte längre skrivskyddat och en ändring medges, även i Windowsmiljö.

Jag hade testat med Rufus för att lägga över en modifierad ISO men inte tänkt på att testa med den orörda filen och därefter modifiera minnet.

Dubbellöst således!

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-08-08 på 19:21, skrev Mikael63:

I markerat läge är USB-minnet, eller filsystemet på det, inte längre skrivskyddat och en ändring medges, även i Windowsmiljö.

Intressant, antar att du fick ett annat filsystem än ISO9660 som du visade i din skärmbild i ett tidigare inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...