Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

[ändrad titel] Spara om startbar skivavbildning efter modifiering i Windowsmiljö?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

En fundering som aktualiserats på Mint-forumet men i korthet så här:

 

En nerladdad startbar skivavbildning, i detta fall specifikt Linux Mint 20 men frågan är generell, behöver modifieras något för att sedan göras startbar på nytt.

Detta låter sig göras i Linuxmiljö efter rätt så mycket handpåläggning men om man nu endast har en dator med Windows 7/10 - hur gör man då?

Ja, att installera Linux virtuellt, och hantera detta där, skulle kanske gå men det måste väl ändå finnas enklare sätt?

 

Några testade sätt är:

¤ Med ImgBurn och med WinISO kan man "läsa ut" och spara "boot" från original-ISO,n och återanvända när man skapar den nya ISO,n. Funkar/startar inte.

 

¤ I PowerISO kan man "skapa startbart USB-minne" men den lägger inte till någon egen "boot".

 

¤ Med TotalCommander och tillägget TotalISO (+extra filer) kan man också skapa ISO men det finns en uppsjö med "options" och jag vet inte vilka som ska vara vald och vilka som inte ska vara vald.

 

¤ Rufus kan lägga till ex. Syslinux när man skapar ett USB-minne men det saknas då en konfigurationsfil för det och hur den ska se ut vet jag inte.

Det finns visserligen andra val som jag inte testat.

 

Redigerad av Mikael63
Ändrat titeln till det som tråden faktiskt handlar om.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det du vill modifiera? 

Är det något som skall in i själva installationsförfarande (som i Windows t.ex., drivrutiner, uppdateringar med mera)?

Redigerad av X-Men
Rättstavning av "modifiera"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skapade ett USB med Mint 20 så sa Rufus till att det behövs laddas ner lite filer för att få ett fungerande bootbart USB med just den iso-filen. Jag klickade bara "ok" och sen rullade det på.

Hoppsan. Missförstod nog lite ser jag nu. ?

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev X-Men:

Vad är det du vill modifiera? 

Är det något som skall in i själva installationsförfarande (som i Windows t.ex., drivrutiner, uppdateringar med mera)?

Specifikt denna gång är att en mapp ska döpas om och en fil ska flyttas eller tas bort.

Men man kan även säga att jag vill extrahera filerna från ISO,n (vilket ju går bra) och sedan skapa en startbar ISO igen, av de mapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev smeghead:

När jag skapade ett USB med Mint 20 så sa Rufus till att det behövs laddas ner lite filer för att få ett fungerande bootbart USB med just den iso-filen. Jag klickade bara "ok" och sen rullade det på.

Hoppsan. Missförstod nog lite ser jag nu. ?

Ja, detta är alltså inte frågan om att lägga över ISO,n "på normalt sätt" till ett USB.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Specifikt denna gång är att en mapp ska döpas om och en fil ska flyttas eller tas bort.

Men man kan även säga att jag vill extrahera filerna från ISO,n (vilket ju går bra) och sedan skapa en startbar ISO igen, av de mapparna.

Om du öppnar ISO-filen med Power-ISO och behåller allt i Power-ISO kan du byta namn på mappar, ta bort filer, mappar med mera, lägga till filer, mappar med mera.

Därefter stänger du ISO-filen och sparar den, antingen med samma namn eller nytt namn.

ISO-filen kommer att innehålla allt som behövs för att vara startbar, så länge du inte tagit bort något som hör till den funktionen.

 

Om du extraherar ISO-filen, oavsett om du använder Power-ISO eller 7-Zip (som exempel på program) i en mapp, gör dina ändringar i mappen och sedan ”packar om” allt i mappen som en ISO-fil är det vanligt att startbarheten (bootbar) försvinner.

 

Innan Windows 10 gjorde jag detta ganska regelbundet då jag skapade mina egna special-installations-ISO. I synnerhet för Windows 7 eftersom jag inte var förtjust i Windows 8 och 8.1 .

 

Om jag packade upp ISO-filen till en mapp misslyckades det alltid för mig att återskapa den som startbar.

Men om jag gjorde (fortfarande gör för jag har bekanta som inte vill gå över till Windows 10 än) som jag beskrivit ovan fungerade det alltid att spara om den öppna filen och behålla den startbar.

 

Är du ute efter specifika filer eller mappar i ISO-filen, öppna den i Power-ISO, dra ut filer och mappar från den öppna ISO-filen dit du vill spara dem, så får du en kopia på dem.

 

Därefter stänger du ISO-filen i Power-ISO och den kommer att vara ”orörd”.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag har använt PowerISO men då alltid "sparat som" för att behålla min originalfil intakt men jag ska se till att jobba med en kopia av den då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Mikael63:

Okej, jag har använt PowerISO men då alltid "sparat som" för att behålla min originalfil intakt men jag ska se till att jobba med en kopia av den då!

Ja, den modifierade ISO,n "startar" om man använder Qemu men om man ska använda BalenaEtcher för att lägga över till USB får man denna bild:

image.png.26d057b1b33a1e0e47016d72602b30df.png

 

Och hittills har detta stämt, om man försökt ändå.

 

Tillägg:

Fast vänta nu... testade en sak i Linuxmiljön..

Redigerad av Mikael63
vänta
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tillägg:

Fast vänta nu... testade en sak i Linuxmiljön..

Kommandot:

isohybrid isofilen.iso

gjorde BalenaEtcher nöjd och testade då att "bränna" filen till USB,t och jodå, nu lirar det!

Så hur fixar man samma kommando i Windows?

Har inte hunnit leta nåt alls än.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Jag förmodar att du menar hur man fixar Linuxfixet i Windowsmiljö.

Ja precis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Magic Iso hanterar detta direkt.

http://magiciso.com

Öppna originalet, döp om och flytta, spara. Klart.

Till skillnad från WinISO, PowerISO och UltraISO så sparas i MagicISO bara det man ändrat.

Har även testat att en dator verkligen startar upp på ett minne med denna nya ISO.

 

Ed.

Det var

  

15 timmar sedan, skrev X-Men:

Därefter stänger du ISO-filen och sparar den,

som ledde mig in på rätt väg!

Redigerad av Mikael63
Länk mm
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev X-Men:

Vilken version av PowerISO använder du?

v7.7 (Windows)

 

Det blir samma sak med v1.1 för Linux.

Filen sparas om (man ser det på tiden det tar) och man behöver komplettera med kommandot isohybrid för att det ska fungera.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en testversion du hämtat?

 

När du testar din ISO-fil, är det från skiva/USB där du startar upp datorn från mediat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev X-Men:

Är det en testversion du hämtat?

Njae.. den klarar ju bara 300 MB ?

 

35 minuter sedan, skrev X-Men:

När du testar din ISO-fil, är det från skiva/USB där du startar upp datorn från mediat?

Först kan jag testa med QEMU, i Linuxmiljö, och där startar den "alltid".

Sedan påbörjar jag en överföring till USB med programmet Etcher. Väljer in ISO-filen.

Om det programmet då varnar för fel så har det visat sig stämma, att det ÄR fel, att ett USB-minne inte skulle bli startbart.

(jag har testat detta många gånger, att fortsätta ändå)

Om inte Etcher säger ifrån kan jag med det "flasha" ett usb-minne som jag sedan testar i en "fysisk" (gammal) testdator.

 

Jag har "alltid" (sedan 90-talet åtminstone) tänkt att PowerISO är det "kraftfullaste" verktyget och installerar det i första hand om det är frågan om just detta som tråden handlar om.

Magic Iso tycks ju hantera detta "bättre", ur min synvinkel och är därför lösningen.
 

Jag har inte hittat motsvarande GUI till Linux. Alltså där man inte i efterhand behöver komplettera med ett kommando i terminalen.

Å andra sidan har jag inte hittat ett motsvarande kommando för Windows Kommandotolk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke jag fick igår är, om du skapar ett startbart USB-minne av din original-Linux-ISO, vad händer om du gör ändringar på det redan startbara USB-minnet?

Måste ändringarna göras i ISO-filen innan du skapar ett startbart USB-minne?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så "instruktionen" säger men problemet är att det är "Skrivskyddat filsystem"

Inte ens i Linux lyckas jag göra ändringar...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din tråd är löst men jag skulle ändå vilja ha lite information.

 

Kan du ge mig exempel på fil eller mapp som du vill ändra som också är ”Skrivskyddat filsystem” ?

 

Skälet är att jag skulle vilja se på hur det här hänger ihop. Linux är, som tidigare nämnt, inte min starka sida men problemlösningar är något jag tycker mycket om.

 

Jag frågar ibland min flickvän om saker hon inte har så stor kunskap i. Hennes svar är ibland sådana att jag bara skrattar. De ger mig ändå en ny infallsvinkel på problem jag kör fast i då hennes svar ”utanför boxen”.

 

Så tänker jag också i det här fallet. Kanske jag kan tänka ”utanför boxen” och hitta något som egentligen inte är ”rätt svar”.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Skälet är att jag skulle vilja se på hur det här hänger ihop.

Ja, det kan man väl säga är det som drivit mig. Ibland blir själva mekaniken bakom något det primära och själva orsaken, som det började med/som, blir sekundärt.

Jag tar mig friheten att citera Marie SWE på mintforumet:

Citat

När man har win7 som till 80% inte är efi installerat, så får man manipulera Live stickan man ska installera ifrån, så den inte botar upp i uefi.. då kan man installera i legacy mode 
Jag fick göra den lösningen både på mint18.3, på lmde3 och fedora stickorna
100+MB partitionen är en rescue del till windows.. Den kan man trixa bort när man installerar win7,8 och 10 för att kunna ha fler primära partitioner till annat (gäller bara vid installation från .ISO)

På live stickan finns det en mapp som heter: EFI
Byt namn på mappen EFI exempel: EFI-old
På live stickan finns det en mapp som heter: boot öppna den mappen och i den mappen finns det en mapp som heter: grub Öppna även denna så kommer du se att i mappen grub finns det en fil som heter: efi.img
Radera eller flytta den filen till mappen: x86_64-efi som du ser där i grub mappen. (jag brukar flytta filen, så jag kan flytta tillbaka den om jag vill ha efi möjligheter utan behöva bränna om stickan)
Byt namn på mappen: x86_64-efi exempel: x86_64-efi-old

Nu har du en Legacy live sticka så du kan installera utan att få felmeddelanden om att den vill installera i efi mode. 

Det är alltså det jag markerat med fet stil som ska göras. OM detta faktiskt löser grundproblemet som uppstått vet jag inte, har inte fått detta bekräftat och det kan vi lämna därhän i den här tråden.

 

Eftersom "vi" (på mintforumet) gått bet på att manipulera det färdiga USB-minnet (vilket ju också skulle vara intressant att kunna göra) har vi gått på ISO-filen i stället.

I Linuxmiljö kan man hantera allt detta från Terminalen eller så kan man använda PowerISO (för Linux) och, tror jag, ISO Maker (för Linux) men man måste ändå via terminalen komplettera med det sista steget "isohybrid".

 

I Windowsmiljö, som egentligen(/praktiskt) är enda alternativet tills man lyckats installera Linux vilket ju är vad man vill göra, fungerar det bra med Magic ISO, men inte med PowerISO.

 

Den ISO som använts, i just detta försök, är den som finns att hämta här:

https://www.linuxmint.com/edition.php?id=281

 

Men det skulle ju även kunna vara en annan utgåva och man kanske bara vill modifiera minnet eller ISO,n med att lägga till en PDF med installationsanvisningar som exempel på varför man vill peta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så är det som Marie Swe skriver är just det som inte går att göra. 
Är det rätt uppfattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hämtade Linux Mint 20 tidigare idag. 
Visste inte vilken variant jag skulle ta men kände igen ”Cinnamon” från tidigare inlägg.

Jag chansade på den så den filen är hämtad. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev X-Men:

Om jag förstår dig rätt så är det som Marie Swe skriver är just det som inte går att göra. 
Är det rätt uppfattat?

Ja, eller jag/vi lyckas inte och hon har inte återkommit med svar på hur hon gjorde.

Men hennes beskrivning går ut på att modifiera det "färdiga" USB-minnet, så som jag uppfattar det.

Min undran här i denna tråd är egentligen inte hur man gör just det, utan hur man (i stället) kan modifiera ISO-filen och ändå kunna starta när den modifierade är överförd till ett USB-minne.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...