Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra namn på SkyDrive


Sneaffe
 Share

Rekommendera Poster

SkyDrive bytte ju namn till OneDrive 2014 men fortfarande heter sökvägen i min äldre dator D:\SkyDrive men i min nyare dator D:\OneDrive.
En viss fil uppdateras dagligen och synkroniseras till båda datorerna, ett problem uppstår då jag gör ett anrop/fråga i Excel till denna fil, med nu olika adresser.

Använder samma Excelprogram, som också synkroniseras, i båda datorerna.

Hur kan man byta ut namnet SkyDrive till OneDrive enkelt utan att installera om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Sneaffe:

Hur kan man byta ut namnet SkyDrive till OneDrive enkelt utan att installera om?

 

Skapa en genväg i din äldre dator som du lägger i D:\OneDrive och låt genvägen peka mot D:\SkyDrive. Om du sedan öppnar D:\OneDrive borde du hamna i D:\Skydrive

 

Jag har inte provat detta själv, men i teorin borde det fungera att göra så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för tipsen, efter senare uppdateringar så fungerar inte tipset från "mbgtmari" längre, ett nyare tips är: https://support.microsoft.com/sv-se/office/ändra-platsen-för-onedrive-mappen-f386fb81-1461-40a7-be2c-712676b2c4ae.

 

Har även provat förslaget från Automan men får det inte att fungera, Excel gillar tydligen inte genvägar eller vad det kan bero på. Får nog prova att koppla bort OneDrive från datorn och installera den på ett nytt ställe och då se om SkyDrive-namnet försvinner och det tar ju lite tid att ladda ner 300 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev Sneaffe:

Har även provat förslaget från Automan men får det inte att fungera, Excel gillar tydligen inte genvägar eller vad det kan bero på.

I Linux kan man skapa mjuka länkar och dessa hanteras som vanliga mappar, men pekar på en annan plats. Har nu testat med genvägar i Windows och vad jag kan se verkar detta fungera på ett annat sätt. Dvs. om jag öppnar genvägen D:\Onedrive hamnar jag i mappen D:\Skydrive, men jag kan inte ange en sökväg som D:\Onedrive\dokument.txt eftersom Onedrive i detta fall är en genväg och ingen mapp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte bara vara att stänga av onedrive-synken på enheten där namnet bråkar och flytta den till en ny mapp och aktivera den igen?

Om allt är i molnet borde det inte vara något problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...