Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Wifi ansluter inte alltid automatiskt


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Ibland kopplar datorn (laptop) upp sig automatiskt till Wifi och ansluter när man startar den, men lika ofta måste jag ansluta den manuellt.

Det är random när detta händer och det började efteruppdateringen till version 2004.

I nätverksinställningar står det som det alltid gjort, att det ska ansluta automatiskt och jag har även testat att avinstallera/ominstallera hela nätverket men den fortsätter att variera i när den behagar att ansluta automatiskt och inte.

 

Vad kan det bero på?

Det är ingen stor grej och spelar ingen större roll, men vore intressant att se om det ändå går att lösa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att "glömma" det trådlösa nätverket, så att du behöver ansluta och ange krypteringsnyckeln igen. Men kanske blev också inställningen för ditt WiFi "glömd" redan vid ominstallationen av hela nätverket (osäker på hur det fungerar).


Finns det många "kända nätverk" i datorn kan du radera dem du använt endast någon enstaka gång. Även om det inte har med problemet att göra så slipper datorn hela tiden söka och se om de är tillgängliga (om det nu har någon betydelse).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 timme sedan, skrev ChristerE:

Testa med att "glömma" det trådlösa nätverket, så att du behöver ansluta och ange krypteringsnyckeln igen. Men kanske blev också inställningen för ditt WiFi "glömd" redan vid ominstallationen av hela nätverket (osäker på hur det fungerar).

Bra idé och har testat det, men den ansluter på måfå ändå.  Ibland ansluter den på sekunden, ibland behöver den stå en halvtimme före den automatiskt hittar nätverket och ibland måste jag manuellt till slut trycka på "anslut".

 

 

1 timme sedan, skrev ChristerE:


Finns det många "kända nätverk" i datorn kan du radera dem du använt endast någon enstaka gång. Även om det inte har med problemet att göra så slipper datorn hela tiden söka och se om de är tillgängliga (om det nu har någon betydelse).
 

Finns bara ett nätverk och ett känt nätverk så det är det som gör det hela lite konstigt.

Nätverkskortet är uppdaterat och allt är senaste i drivrutiner så är nyfiken på vad det kan vara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut i Routern, hoppar den fram och tillbaka där också, eller ligger den stabil?

 

Har du testat att byta kanal, ifall det kanske är någon Wifi i närheten som stör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
10 minuter sedan, skrev Laso:

Hur ser det ut i Routern, hoppar den fram och tillbaka där också, eller ligger den stabil?

 

Har du testat att byta kanal, ifall det kanske är någon Wifi i närheten som stör?

Har bytt kanaler och kollar av med WiFi Analyzer. Det här med att den inte alltid ansluter direkt började direkt efter datorn uppdaterades till W10 version 2004. Före dess gick det på sekunden.

Routern är stabil och inga övriga nätverksprylar har minsta krångel att ha en stabil konstant anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en anslutning med hög signalstyrka (många bågar) när väl datorn ansluter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
Postad (redigerade)
23 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har du en anslutning med hög signalstyrka (många bågar) när väl datorn ansluter?

Ja signalstyrkan är bra, jämn och stark.  Om man exvis slår på Wifi för en surfplatta eller mobil så hittar den nätverket och har anslutit inom några sekunder. 

 

Undra om detta kan vara ett av dom udda problem folk med sina datorer upplever, efter uppdateringen av version 2004. Att drivrutinen för nätverket helt enkelt inte är kompatibelt fullt ut?!

Jag hämtade ju dessutom version 2004 manuellt och väntade inte på att få det via Windows Update....

Redigerad av Lighthouse2
Stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge sen är det du uppdaterade till version 2004?

Under typ två veckor så går det ju att ångra uppdateringen.

 

Har du kollat om datortillverkaren har någon nyare drivrutin för det trådlösa nätverkskortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Undra om detta kan vara ett av dom udda problem folk med sina datorer upplever, efter uppdateringen av version 2004. Att drivrutinen för nätverket helt enkelt inte är kompatibelt fullt ut?!

Jag hämtade ju dessutom version 2004 manuellt och väntade inte på att få det via Windows Update....

Det är ju fullt möjligt, tycker mig ha sett varningar om att man ska undvika att lägga in 2004 manuellt, utan vänta på att Update lägger upp den till ens dator. Cecilia brukar ha lite koll på om det verkligen är så, jag är ofta lite "lat" och brukar inte vara så på hugget, utan brukar vänta i det längsta på större uppdateringar, väntar oftast så länge jag kan.

Har ju varit en del varningar om en del buggar i 2004, som inte har blivit täppta i den takt som det varit tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Laso:

Det är ju fullt möjligt, tycker mig ha sett varningar om att man ska undvika att lägga in 2004 manuellt, utan vänta på att Update lägger upp den till ens dator.

Det sa Microsoft i början i alla fall.

 

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

Undra om detta kan vara ett av dom udda problem folk med sina datorer upplever, efter uppdateringen av version 2004. Att

Det finns en Microsoft-länk till kända problem som de jobbar med i tråden https://eforum.idg.se/topic/361091-windows-10-maj-2020-uppdatering/ du kan ju kolla där.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke. Kan vi hoppas på att det skickas ut uppdateringar till tisdag kväll som löser flera av problemen med 2004? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Har läst på lite mer kring detta men jag verkar inte kunna göra så mycket mer än jag redan gjort och jag har tagit del av tips o idéer ni skrivit   [ TACK!  ]  och även dessa kan jag bocka av som "testat".

 

Det här liknar som när man har problem med bilen, som bara kommer ibland då och då, men som så klart inte dyker upp när bilen lämnas in på verkstaden och därför kan felet inte lokaliseras eller fixas.   ?

Som sagt, den ansluter ju ändå men bara ibland, och ibland måste man trycka igång den själv, så jag får avvakta.

 

Kanske kommer det en lösning på det i veckan, som @Thirteen nämner!  ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lighthouse2:

Som sagt, den ansluter ju ändå men bara ibland, och ibland måste man trycka igång den själv,

Hm.. i Linux Mint råkade jag ut för något liknande. Där var orsaken, ja eller det fanns en koppling, hur man loggar in.

Fortfarande kan andra problem uppstå, om man loggar ut och loggar in igen (jag har normalt automatisk inloggning). Då efterfrågas ett lösenord till "key-ring" när man startar en webbläsare. (detta går dock enkelt att lösa)

 

Finns något samband till hur inloggning sker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...