Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Thirteen

Windows 10 look a like

Rekommendera Poster

Hakinger

Oj vilket jobb de lagt ner. En häftig visning på vad man kan göra med Linux..
Vi får se om Microsoft klagar, men jag tvivlar på det. Linuxvärlden har ju länge kopierat Apples operativsystems utseende utan att det blivit nåt. MS torde ta det med samma ro. Om man nu inte börjar ta betalt för denna distro förstås, då kanske det blir andra tongångar...

Men jag vet inte om det stämmer som han säger i videon att denna distro skulle förvirra en linuxfärsking, inte mer än andra distron. Det blir nog som vanligt att man måste lägga åtminstone lite energi på att lära sig, för faktum är ju att Linux fungerar inte som Windows under skalet.
Men tröskeln till Linux är inte så hög som man gärna tror, kan jag intyga av erfarenhet. Gäller bara att ha intresset att lära sig någonting nytt.
Men tyvärr är det det sistnämnda som hindrar många att byta. I alla fall vad jag märkt i min omgivning när de bett om hjälp med något och jag föreslagit det eftersom att jag tappat intresset för Windows (vilket gjort att jag sakta men säkert håller på och glömmer bort diverse tips o tricks i Windows :) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Thirteen

Ja, det är lovvärt att förenkla byte av operativsystem. Men bruket av namn och logo går nog inte hem i Redmond.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
14 timmar sedan, skrev Hakinger:

Oj vilket jobb de lagt ner.

Ja, lagt in en statisk bild så att man ska känna igen sig vid uppstart.

20200712114925.png.4875070234704ddf77c8cb092a633325.png

Man har även sett till att installationen går otroligt långsamt, kanske även det en igenkänningsfaktor?

Åtminstone åtta gånger längre tid än när man installerar Mint.

(inte klar än..)

Tillägg:

Man har även fått med funktionen att installationen misslyckas!

:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
På 2020-07-11 på 23:56, skrev Thirteen:

Ja, det är lovvärt att förenkla byte av operativsystem. Men bruket av namn och logo går nog inte hem i Redmond.

Tror inte MS kommer bry sig något om detta. Linux ligger på drygt 1% andel på skrivbords OS och det lär inte vara många av dessa 1% som väljer just denna distribution.

Personligen tror jag inte denna distribution på något sätt kommer förenkla ett byte från Windows till Linux. Om en person som ska byta till Linux förväntar sig att det ska se ut och fungera som i Windows kommer personen köra hårt in i väggen. Även om det går att få Linux att till stora delar påminna om Windows rent utseendemässigt är det stora skillnader under huven.

Denna distrubution är inget annat än Ubuntu med en modifierad Cinnamon, där man lagt in Windows ikoner och gjort anpassningar av gränssnittet.

Noterade dock att startmenyn inte är densamma som den i Windows 10, vilket får ses som något positivt, då den meny som Cinnamon erbjuder är betydligt kraftfullare och bättre än den som kommer med i Windows 10. Detta är dock ingen fakta utan enbart min egen personliga åsikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thirteen
3 minuter sedan, skrev Automan:

Tror inte MS kommer bry sig något om detta. Linux ligger på drygt 1% andel på skrivbords OS och det lär inte vara många av dessa 1% som väljer just denna distribution.

Tyvärr så handlar det inte om marknadsandelar utan snarare juridik och den inre moraliska kompassen. Du ska inte agera i någon annans namn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
3 minuter sedan, skrev Thirteen:

Tyvärr så handlar det inte om marknadsandelar utan snarare juridik och den inre moraliska kompassen. Du ska inte agera i någon annans namn.

Visst har du rätt i det, men jag tror ändå inte MS kommer bry sig något om detta. Detta är inget nytt att man skapat en distribution som liknar Windows 10. Det finns verktyg för att få Linux att likna Windows 2000, XP, 7 osv. utan att MS har brytt sig om detta.

För min egen del bryr jag mig inte. Vill MS stoppa denna distribution för varumärkesintrång, så låt dem göra det. Jag kommer ändå inte bli mer intresserad av varken denna distribution eller Windows 10.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...