Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

simkort


Hockke
 Share

Rekommendera Poster

Har nu en tid förgäves försökt få svar från Halebop på min enkla fråga om det det går att rakt av flytta SIM-kortet från en Androidtelefon till en ny dito av annat fabrikat. Och om abonnemang eller tel.nr ändras.

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar gå bra och abonnemang och nummer är kvar. Ett problem skulle kunna vara om den nya mobilen vill ha ett SIM-kort som är större än den gamla men det är ju ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det brukar gå bra och abonnemang och nummer är kvar. Ett problem skulle kunna vara om den nya mobilen vill ha ett SIM-kort som är större än den gamla men det är ju ovanligt.

Det finns adaptrar för det ändamålet. Jag har en sådan då jag flyttade simkort från en note 8 till en 13-år gammal sony ericsson.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Detta förutsätter att den Androidtelefon som SIM-kortet ska sättas i inte är operatörsbunden. Eller i så fall är operatörsbunden till Telia/Halebop. Så sent som oktober 2018 skriver operatören Tre på sin hemsida

 

5.2 Mobiltelefonen är, om inget annat anges, operatörslåst till Tre i tolv (12) månader från tecknande av abonnemang. På din begäran, och mot avgift, ger vi dig därefter koden för att låsa upp mobiltelefonen. När Bindningstiden löpt ut kan du kontakta Tre för kostnadsfri upplåsning av mobiltelefonen.

 

Enl Sveriges största Androidforum.

 

Använder själv mestadels gamla 2G GSM telefoner mest p gr av deras höga kvalitet, slittålighet och livslängd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Öland4ever:

5.2 Mobiltelefonen är, om inget annat anges, operatörslåst till Tre i tolv (12) månader från tecknande av abonnemang. På din begäran, och mot avgift, ger vi dig därefter koden för att låsa upp mobiltelefonen. När Bindningstiden löpt ut kan du kontakta Tre för kostnadsfri upplåsning av mobiltelefonen.

Det gäller ju för operatören 3, behöver inte gälla för Halebop, som kör på Telias nät. Operatörerna har oftast någon skillnad på sina olika villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
8 timmar sedan, skrev Laso:

Det gäller ju för operatören 3, behöver inte gälla för Halebop, som kör på Telias nät. Operatörerna har oftast någon skillnad på sina olika villkor.

Eftersom vi inte vet vad det är för telefon som TS syftar på så tänkte jag bara påpeka just detta med operatörsbundna telefoner som har varit väldigt vanliga på marknaden många år tidigare. Jag har ett svagt minne av att startar man telefonen (möjligtvis UTAN SIM-kort) så brukar det komma upp på displayen OM och i så fall VILKEN operatör som telefonen är bunden till.

 

Det här med operatörsbundna telefoner tycker jag personligen är ett gissel som man får vara väldigt uppmärksam på i synnerhet om man köper begagnade telefoner som jag själv ofta gör. Problemet uppstår ju oftast om batteriet är slut eller laddaren saknas och säljaren inte har möjlighet att kolla just detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Det här med operatörsbundna telefoner tycker jag personligen är ett gissel som man får vara väldigt uppmärksam på i synnerhet om man köper begagnade telefoner som jag själv ofta gör. 

Enligt lag får operatören inte ta ut en avgift för upplåsning om telefonen är köpt efter den 1 maj 2014.

 

Det är således inga problem med att få en telefon upplåst utan kostnad om man väljer att köpa en telefon som är max 6 år gammal.

 

https://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/operatorslas/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
26 minuter sedan, skrev X-Men:

Enligt lag får operatören inte ta ut en avgift för upplåsning om telefonen är köpt efter den 1 maj 2014.

 

Det är således inga problem med att få en telefon upplåst utan kostnad om man väljer att köpa en telefon som är max 6 år gammal.

 

https://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/operatorslas/

Det hade jag ingen aning om. Tack för tipset. Nu gäller det kanske inte mig personligen då jag försöker hålla mig borta från smartphones, allmänt kallade dumbphones av mig. Älskar de gamla 2G GSM telefonerna med tryckknappar och display. 2G GSM lär väl hänga med åtskilliga år framöver då ex många mindre kortterminaler går via 2G GSM nätet (hoppas jag).

 

Förresten, en kompis köpte en smarthone på Tradera eller Blocket i våras. En Apple smartphone som var operatörslåst. Så han gick in till en återförsäljare i ett stort köpcentrum i Kalmar och bad att få den upplåst. Men de sa att de var tvungna att "skicka iväg" den till för upplåsning till en kostnad av 350 kronor!??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Öland4ever:

Förresten, en kompis köpte en smarthone på Tradera eller Blocket i våras. En Apple smartphone som var operatörslåst. Så han gick in till en återförsäljare i ett stort köpcentrum i Kalmar och bad att få den upplåst. Men de sa att de var tvungna att "skicka iväg" den till för upplåsning till en kostnad av 350 kronor!??

Kan bero på att det troligen behövs en avkodare som bara Apple´s egna serviceställen har tillgång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Laso:

Kan bero på att det troligen behövs en avkodare som bara Apple´s egna serviceställen har tillgång till.

Nej, det är operatören som har denna kod.

Min flickvän hade en iPhone (Apple) som var låst till 3.

Hon hade köpt en ny iPhone och skulle ge bort telefonen.

Vilken operatör mottagaren av telefonen skulle använda visste hon inte.

Hon ringde 3, fick en kod visa SMS, matade in den på 3:s hemsida (länk var med i SMS:et med koden) och klickade på ”Lås upp”.

 

Någon minut senare testade vi med mitt Tele2-kort och telefonen fungerade med kortet.

 

Det krävs ingen ”avkodare” då funktionen ligger i telefonens mjukvara. Ungefär som med Windows Home och Pro. Med rätt ”kod” får man det man betalar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...