Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digitalbox hittar inga kanaler


Smilingeyes
 Share

Rekommendera Poster

Smilingeyes

Hej!

Kommer ner till landet och upptäcker att TV:n har tappat alla kanaler. Det är en gammal Philips från hedenhös (tjockTV) med en digitalbox som är kanske 10 år gammal. Pappa skaffade boxen en gång i tiden och han är inte i livet längre, och vi vet inte var boxen kommer ifrån och det finns ingen bruksanvisning förutom det som finns 'digitalt'. Dvs som man kan läsa sej till via fjärren.

Vi gjorde en fabriksåterställning och sökte kanaler på nytt fast boxen hittar inte dom 'fria' kanalerna - SVT och 4an tex, bara en massa betalkanaler. Vi har prövat både med aktiv och passiv antenn och manuell sökning av kanaler utan att ha någon framgång.

Vad kan det vara som saknas? Som vi gör fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fungerade den senast?

Tänker mig att

  • Åskan kan ha gått och gjort ett besök i stugan.
  • Åldern har tagit ut sin rätt
  • Kanske att de lagt om sändningarna (fast DVB-T2 var det ju många år sedan).

Kika här för att ta reda på vilken mast ni har och vilken frekvens kanalerna kan ligga på. Testa om ni manuellt kan ställa in rätt frekvens för SVT/TV4.

https://www.teracom.se/privat/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller att det är en gammal mjukvara i boxen som kanske inte fungerar ordentligt idag?

Ni kanske inte gör något fel, utan att det kan handla om en kombo av nya frekvensband och gammal mjukvara.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
16 timmar sedan, skrev Smilingeyes:

Vi gjorde en fabriksåterställning och sökte kanaler på nytt fast boxen hittar inte dom 'fria' kanalerna - SVT och 4an tex, bara en massa betalkanaler.

 

Sitter det ett kort i digitalboxen? Om det gör det, och med tanke på att den är gammal och bara hittar "massa betalkanaler" så kanske är det ett så kallat piratkort som sitter i. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag behöver du ha en digitalbox med ett kort från någon av operatörerna, för att du ska få in någon kanal, gäller oftast även "gratis"kanalerna, så frågan är om den gamla box som finns idag, är fungerande. På tio år har det hänt en hel del i denna bransch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Laso:

Idag behöver du ha en digitalbox med ett kort från någon av operatörerna, för att du ska få in någon kanal, gäller oftast även "gratis"kanalerna, så frågan är om den gamla box som finns idag, är fungerande. På tio år har det hänt en hel del i denna bransch.

I marknätet sänds  än SVT och några till kanaler utan krav på abonnemang och programkort.
https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/fri-tv

I andra nät (satellit) där krävs ett depositionskort eftersom kanalerna inte är okrypterade av regionala skäl.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Monshi:

I marknätet sänds  än SVT och några till kanaler utan krav på abonnemang och programkort.
https://www.boxer.se/kundservice/teknik-och-felsokning/fri-tv

I andra nät (satellit) där krävs ett depositionskort eftersom kanalerna inte är okrypterade av regionala skäl.

Håller inte med dig Monshi, har själv bl.a Boxer via antenn, och jag måste ha i programkortet aktiverat för att kunna se en kanal oavsett betal eller fri. Möjligt att det fungerar utan programkort om man har fiber, har inte fiber så jag känner inte till det. Men det borde inte vara någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med ”Marknät” avses det som skickas i luften. 
Med egen antenn går det utmärkt att få in de fria kanalerna utan vare sig box (om TVn har inbyggd DVB-T2-mottagare) eller programkort. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev X-Men:

Med ”Marknät” avses det som skickas i luften. 
Med egen antenn går det utmärkt att få in de fria kanalerna utan vare sig box (om TVn har inbyggd DVB-T2-mottagare) eller programkort. 

X-Men, du få gärna komma hem till mig och demonstrera hur man gör, har inte fungerat här de senaste 10 åren, flera som har försökt, boxer kan inte hjälpa heller. Har fått nya mottagare också, men inga försök har hjälp. Boxer har varit tvungna att ge upp. Nu hr jag inte kollat med Boxer de senaste åren eftersom Boxer inte ger support på den mottagare jag har idag, fast det är dom som har sålt den till mig.

Idag är ju Boxer en del i ComHem, och tillhandahåller helt andra mottagare än innan övertagningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Laso:

X-Men, du få gärna komma hem till mig och demonstrera hur man gör, har inte fungerat här de senaste 10 åren, flera som har försökt, boxer kan inte hjälpa heller. Har fått nya mottagare också, men inga försök har hjälp. Boxer har varit tvungna att ge upp. Nu hr jag inte kollat med Boxer de senaste åren eftersom Boxer inte ger support på den mottagare jag har idag, fast det är dom som har sålt den till mig.

Idag är ju Boxer en del i ComHem, och tillhandahåller helt andra mottagare än innan övertagningen.

Då är ju du undantaget som bekräftar regeln. Uppenbarligen har ju Boxer själva ansett att det ska gå och det gör det ju också normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Laso:

X-Men, du få gärna komma hem till mig och demonstrera hur man gör, har inte fungerat här de senaste 10 åren, flera som har försökt, boxer kan inte hjälpa heller. Har fått nya mottagare också, men inga försök har hjälp. Boxer har varit tvungna att ge upp. Nu hr jag inte kollat med Boxer de senaste åren eftersom Boxer inte ger support på den mottagare jag har idag, fast det är dom som har sålt den till mig.

Idag är ju Boxer en del i ComHem, och tillhandahåller helt andra mottagare än innan övertagningen.

Om din TV har inbyggd DVB-T2-mottagare kopplar du en antenn för DVB-T2-signaler till koaxingången (även kalla ”TV-antenningång”) och använder TVns meny för att söka kanaler. Du får då in alla de fria kanalerna.

 

Saknar din TV inbyggd DVB-T2-mottagare får du köpa en separat DVB-T2-mottagare för att kunna ta emot det markbundna utbudet.

 

Om din Boxer-box har funktionen att ta emot de fria kanalerna är för mig omöjligt att säga. En Boxer-box bör rimligen vara kopplat till Boxers utbud.

Jag har inte skrivit att en Boxer-box kan ta emot de fria kanalerna.

 

Jag har skrivit att med egen antenn och en DVB-T2-mottagare får man in alla fria kanaler.

Redigerad av X-Men
Missade att skriva om TVn saknar inbyggd DVB-T2-mottagare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara informerat hur det fungerar hos mig med en Boxer-godkänd DVB-T2 box mot mitt nuvarande Boxerabonnemang.

 

Nog om detta nu.

 

Nu får vi se om Smilingeyes testat dom tips som hittills kommit i denna tråd, vid nästa besök.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar din notifikation korrekt vill du ha en förklaring.

 

Din Boxer-box fungerar inte som mottagare om du inte har ett aktivt programkort för Boxer. Spelar ingen roll om du vill ta emot de fria kanalerna så fungerar den inte utan abonnemang hos Boxer. Boxers abonnemangskort ”låser upp” boxen så den går att använda.

 

Med en DVB-T2-mottagare i TVn eller en separat DVB-T2-mottagare, som inte är bunden till en operatör, har du tillgång till alla fria kanaler utan att betala en abonnemangsavgift för att se dem. Det kräver också en egen antenn. 

Jämför med en radio med inbyggd FM-mottagare. En sådan kräver inget abonnemang eller kort för att ta emot radiosignaler. Allt som behövs är en antenn som kan ta emot FM-signalen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Hej!

 

Det är alltså en form av DVB-T- mottagare har jag förstått, ser ut som bifogad bild, och den har som sagt funkat till o med förra året. Se bif bild. Och nu går den inte alls. Hittar inga kanaler.

 

Bild 1 - ovansidan

Bild 2 - uttag till antennsladd

Bild 3 - uttag till remote och el

Bild 4 - EAN kod mm som jag inte vet vad är till för. Men kanske säger dom någon mer tekniskt bevandrad något.

 

Jag har alltså ingen aaning om boxen/mottagaren är kopplad till något abbonnemang, men i så fall borde det ju ha dimpt ner en räkning. Från någon - som i sin tur borde kunna svara på frågor. Men vi har inte sett någon räkning.

 

Och om nu kanalerna har flyttats frekvensmässigt så borde ju en kanalsökning hitta dom. Eller?

 

 

bild 1.jpg

bild 2.jpg

bild 3.jpg

bild 4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du har en antenn kopplad till mottagaren.

Förutsättningen för att du skall kunna ta emot TV med mottagaren du skickat bild på (en DVB-T-mottagare) är att sändaren i ditt område fortfarande sänder SD samt att antennen du använder passar för frekvensbandet där du bor.

Du kan läsa mer om detta här:

 

https://www.teracom.se/privat/tv/uhf-och-vhf-band/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Tack X-men!

 

Jo, vi har en gammal antenn på vinden. Kan den ha gått sönder?

Vad betyder att sändaren sänder DS och hur kollar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din DVB-T-mottagare är mer än 14 år gammal som modell.

Terracom uppdaterar sina system kontinuerligt. Det betyder att det frekvensband som din mottagare är gjord för kanske inte längre finns att tillgå.

 

SD = Standard Definition vilket betyder att upplösningen är som på den gamla tiden då ”tjock-TV var det vi hade. Idag får vi betydligt bättre bildkvalitet med rätt mottagare och TV-apparat.

 

Antennen du har kan vara av sådan art att den inte kan ta emot de signaler som Terracom svarar för.

 

Jag föreslår att du kontaktar Terracom och hör med dem vad som gäller där du bor. Det är bara de som kan ge dig svaret, eller en professionell TV-installatör i ditt område.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smilingeyes

Tack, X-man! Det ska jag prova.

En fråga till bara, jag kollade upp vilken frekvens kanalerna låg på i mitt ommmråde och gjorde en manuell sökning på just den frekvensen. Då ser det ut som något hittas, det kommer upp 'gula staplar' i rutan och står typ "medelgod kvalitet" - som om mottagaren tar emot något trots allt, men sen när den är klar säger den likväl 'inga kanaler hittades'.

Vad kan det bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din fråga kan jag inte besvara. Jag kan bara gissa och det här är min gissning.


Att din mottagare visar att den tar emot en signal kan vara en signal som passar i frekvensbandet men som inte innehåller TV-information. Signalen kan innehålla någon annan typ av information som mottagaren inte kan koda av.

När sökningen är klar kommer informationen att den inte hittade några kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är gammal kan det vara att den bara klarar DVB-T och inte DVB-T2 som jag tror krävs idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...