Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svenska tecken blir skräptecken när jag öppnar ett php-dokument


nikanor
 Share

Rekommendera Poster

När jag öppnat ett php-dokument i datorn blir de svenska tecknen skräptecken. Spelar ingen roll om jag öppnar dokumentet i Dreamweaver eller anteckningar +. Alla dokument har metatagg <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">.

I Dreamweaver har jag gjort så att alla php-dokument  har unicode utf 8.

Någon som vet hur felet kan rättas till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att php-taggarna visar att teckenuppsättning (charset) ska vara utf-8 betyder inte att det textdokumentet de står i är sparad i utf-8. Har du testat att skapa en ny fil i Dreamweaver som från start är i utf-8 och sen kopiera/klistra in all text från originaldokumentet?
Om inte det funkar behöver du ha en texteditor som kan hantera och konvertera teckenuppsättning, tex Notepad++ (gratis och jättebra att skriva kod med).  I Anteckningar tror jag inte att du kan hantera teckenuppsättning (och Dreamweaver vet jag inte). När du väl har en app som hanterar teckenuppsättning finns det lite olika sätt att lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MuMu har helt rätt. Låter ju som att den som skapat den har misslyckats med att spara som utf8 korrekt. 

Jämför t.ex med den bifogade php-filen (med filändelse .txt för att tillåtas av eforum).

 

utf8.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Har nu laddat hem Notepad ++ och nu fungerar det med de svenska tecknen när jag öppnar ett php-dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...