Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV inköpt problem


Dag Erlandsson
 Share

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Hej, 

 

Nu är Tv’n på plats Samsung The Frame. Har redan problem. Har TV4 play. Sätter på en film och så plötsligt stannar allt upp och den laggar på nått sätt, för att starta upp igen. Så blir det det var 30-40 sekund... Använder telefonen med internet delning. Vad kan det vara som blir fel?
Sedan försökte jag att se nått på Rakuten Tv - för också problem med att den ”står still” ?

AC7459D4-F63F-4C0B-96F9-0920E3EF5459.jpeg

BD34C24F-00C6-4FC8-AE5E-B5E3C9C580C2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

På 2020-07-06 på 21:34, skrev Dag Erlandsson:

Vad kan det vara som blir fel?

  Ja, min gissning är just detta:

På 2020-07-06 på 21:34, skrev Dag Erlandsson:

Använder telefonen med internet delning.

 

Jag har länge haft en sådan WiFi-router, typ denna

item_XL_9099527_9587785.jpg

i bilen och det har fungerat klockrent att använda den som gateway för bilens kommunikationsutrustning, då särskilt appen Glympse. När surfpotten (som hade samlats på hög under en lång tid) tog slut skippade jag denna och använder mobilens Hotspot i stället. Det går inte 10 minuter innan nätverket saknas, kommer tillbaks, försvinner igen. Då är det ändå samma operatör och placeringen är på samma ställe i mittkonsolen.

Min slutsats är att en mobiltelefon är ganska dålig på att agera hotspot på ett tillförlitligt sätt.

 

Redigerad av Mikael63
texten "tog slut" saknades
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Min slutsats är att en mobiltelefon är ganska dålig på att agera hotspot på ett tillförlitligt sätt.

 

Kanske just din telefonmodell eller mobiloperatör. Min telefon gör det alldeles utmärkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev polken:

Kanske just din telefonmodell eller mobiloperatör.

Ja, så kan det ju vara, Samsung S9 och Telavox, men faktum kvarstår, för egen del.

 

(Telavox är Tele2 i Telias nät)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Ja, så kan det ju vara, Samsung S9 och Telavox, men faktum kvarstår, för egen del.

 

(Telavox är Tele2 i Telias nät)

Jag har en iPhone11 med Telia. 
Samma nät som... innebär inte alltid samma kvalitet. De komprimerar tydligen trafiken olika efter kapacitet. Jag har provat flera operatörer som sagt sig ha samma nät som Telia men med konstiga ljudstörningar. Kanske samma problem med datatrafiken? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har telefonen bra kontakt med mobilnätet?

Har teven bra kontakt med mobilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
På 2020-07-06 på 23:11, skrev Mikael63:

 

  Ja, min gissning är just detta:

 

Jag har länge haft en sådan WiFi-router, typ denna

item_XL_9099527_9587785.jpg

i bilen och det har fungerat klockrent att använda den som gateway för bilens kommunikationsutrustning, då särskilt appen Glympse. När surfpotten (som hade samlats på hög under en lång tid) tog slut skippade jag denna och använder mobilens Hotspot i stället. Det går inte 10 minuter innan nätverket saknas, kommer tillbaks, försvinner igen. Då är det ändå samma operatör och placeringen är på samma ställe i mittkonsolen.

Min slutsats är att en mobiltelefon är ganska dålig på att agera hotspot på ett tillförlitligt sätt.

 

Men då måste jag ställa en dum fråga fastigheten har inget bredband. Om jag köper en sån Rauter, menar du då att jag separat kan köpa ett simkort till den och på så vis hålla Tv’n igång? I så fall, vilken leverantör skall man ha som är prisvärd och stabil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dag Erlandsson
På 2020-07-07 på 08:07, skrev Cecilia:

Har telefonen bra kontakt med mobilnätet?

Har teven bra kontakt med mobilen?

Jag har inte bredband i hemmet (fastigheten har inget). Men telefonen funkar med mobilnätet. iPhone XR. Nu har jag sagt upp Telia för det kom en massa dolda avgifter helt plötsligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En telefon kan ju funka även om det är dålig mottagning, det behövs ju inte hög och jämn hastighet för att prata eller skicka SMS till skillnad från att kolla film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Men då måste jag ställa en dum fråga fastigheten har inget bredband. Om jag köper en sån Rauter, menar du då att jag separat kan köpa ett simkort till den och på så vis hålla Tv’n igång? I så fall, vilken leverantör skall man ha som är prisvärd och stabil?

 

Kan så klart inte garantera att just denna lösning fungerar bäst för dig, men titta på denna lösning, en med 4G kontantkort. Finns flera andra modeller också så klart, i varierande prisskala.

 

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/modem/alcatel-link-zone-med-hallon-20-gb-startpaket-p62100

 

Du tankar sedan på kontantkortet vartefter på nätet, efter det behov av gigabyte du har.
Du har full kontroll över pengar och mängden data, utan abonnemang med dolda avgifter osv.

Här har du en video som visar hur just denna fungerar.
Den kan dela ut wifi till 15 olika enheter.

 

 

Och

 

https://www.youtube.com/watch?v=lg3xiZPnjKs

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Om jag köper en sån Rauter, menar du då att jag separat kan köpa ett simkort till den och på så vis hålla Tv’n igång?

 

Svarar med att citera från ett tidigare inlägg.

På 2020-06-26 på 15:14, skrev ChristerE:

... men ett alternativ kan vara ett separat mobilt bredband. ... Med en egen router för det mobila bredbandet ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Dag Erlandsson:

Men då måste jag ställa en dum fråga fastigheten har inget bredband. Om jag köper en sån Rauter, menar du då att jag separat kan köpa ett simkort till den och på så vis hålla Tv’n igång? I så fall, vilken leverantör skall man ha som är prisvärd och stabil?

Mobilt bredband är sällan optimalt då det är både störnings- och belastningskänsligt.

Är det verkligen så att fastigheten inte har möjlighet till fast bredband? T o m den gamla kopparledningen kan vara bättre(upp till 64Mbps via VDSL) än mobilt bredband. Beroende på avstånd till telestation och mast förstås.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...