Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkräktande font


Madame Mim
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Madame Mim

Jag tycks ha fått in en inkräktare i datorn... Ett typsnitt som har nästlat sig in i webbläsarna så att vissa mejl och webbsidor visas med det, och det gör allting så svårläst att jag blir galen. Se bifogad bild. Antagligen råkade jag slinta med handen när jag skulle klicka på någonting på nätet så att den här fonten installerades. Men jag har tittat i fontmappen och ingen ny font har installerats i datorn, och i webbläsarinställningarna finns bara de vanliga typsnitten. Så var i hela friden är den gömd?? Och hur får jag bort den? En återställning är inte aktuell eftersom det var rätt länge sedan nu. Jag har Windows 10. 

 

Vore ytterst tacksam för hjälp.

Datorns nya typsnitt.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för något liknande när en av typsnittsfilerna blev skadad så att den inte kunde användas utan Windows började använda fetstilvarianten av det typsnittet i stället. Men det råkade vara ett vanligt typsnitt så det blev väldigt mycket fetstil i många olika program.

 

I typsnittsmappen C:\Windows\Fonts kan man se hur typsnitten ser ut om man väljer visning med t ex stora ikoner. Du skulle kunna pröva med att gå igenom där och se om där verkar finnas en fil som inte fungerar eller någon som ser ut som den där Vivaldi-texten.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madame Mim

Tack Cecilia för svar. Intressant att du menar att det kanske inte är malware.

 

Ja, det var förstås i den mappen jag var inne och tittade om någon ny font var installerad. Men att gå igenom hela mappen blir ett digert arbete, för jag har 900 fonter installerade... ? Och hur ser man om ett typsnitt är skadat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var många typsnitt för jag har 140. Men det ska väl inte ta så lång tid att skrolla igenom och se om det är något typsnitt som inte visas i ikonen eller som ser likadant ut som det i din bild. Om det tar typ 10 s för mig så blir det kanske 2 minuter för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madame Mim

Bra att du skrev "skrolla", för det fick mig att förstå att något var fel här... Jag använder FreeCommander och där var jag tvungen att klicka på varje enskild ikon för att se typsnittet - 900 gånger... Men nu öppnade jag Utforskaren i stället (som jag inte använder annars) och där var det mycket riktigt busenkelt att skrolla och se hur de såg ut. Dessutom var de grupperade där, så det blev inte alls så många.

 

Och nej, det fanns inget typsnitt som ens kommer i närheten av inkräktaren. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju knepigt, men något skadligt tror jag knappast att det är frågan om. Är det bara i den typen av meddelanden i Vivaldi som det typsnittet dyker upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skulle testa att ändra Typsnitten en och en i Vivaldi, kanske med en omstart av webbläsaren mellan varje test bara för att se om det påverkar över huvud taget?

 

 

image.png.6dc7341e79f8ac70b01a75c741dd5672.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madame Mim

Nej, som jag skrev har det nästlat sig in överallt. I varenda webbläsare: Vivaldi, Chrome, Opera, Edge, Avant... På många webbsidor och i många mejl, dock inte alla. Normal text blir kursiv, och rubriker och fetstil (och kursiv?) blir ihåliga. Nu har jag kollat och det gäller även mejl som jag fick *innan* det här hände. Men det är enbart i min stationära dator, inte i den bärbara.

 

Fotona är från en webbsida i Chrome från den bärbara och den stationära och från ett mejl i Edge, dito. 

 

Eftersom ni tror att det handlar om ett skadat typsnitt och inte något skadligt program kanske jag helt enkelt kan skriva till en av mejlavsändarna och fråga vilket typsnitt de använder i sina mejl? Men det märkliga är ju att jag inte har något typsnitt installerat i datorn som liknar det här!

Webbsida-Chrome-B.jpg

Webbsida-Chrome-S.png

Mejl-Edge-B.jpg

Mejl-Edge-S.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge länkar till de där två sidorna du hade som exempel?

Då kan man ju kolla HTML-koden till dem och se om det går att komma fram till vad det är för typsnitt de har använt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madame Mim

Bra idé! Webbsidan är synonymer.se. Den andra texten är som sagt från ett mejl, och den länkar visserligen till en webbartikel, men den sidan visas helt normalt i mina webbläsare så det är bara själva mejlet som har spökfonten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma utseende på fonter en gång, dock inte något meddelande om Vivaldi.

Jag gjorde omstart och systemåterställning och sedan försvann problemet.

Har du inte gjort det så prova!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte någon expert på webbutveckling men jag ser att det står:

font-family: "Helvetica Neue",Helvetica,Roboto,Arial,sans-serif;

Så kolla upp ovanstående typsnitt i mappen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske testa att skriva något med de typsnitten i Word eller motsvarande?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hockke:

dock inte något meddelande om Vivaldi.

ATT man får meddelande från Vivaldi har ju inget med typsnitten att göra. Ts använde den meddelanderutan som ett exempel där typsnittet visas felaktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Madame Mim:

Men det märkliga är ju att jag inte har något typsnitt installerat i datorn som liknar det här!

 

Mejl-Edge-S.png

Det där är inget särskilt typsnitt, det är något sanserif-typsnitt med attributet Kontur påslaget (ett formateringsattribut, ungefär som Fet eller Kursiv). Jag bifogar en skärmdump, helt vanlig Arial med kontur.

Skärmavbild 2020-07-07 kl. 13.01.00.png

Redigerad av MuMu
Felstavat
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madame Mim

@ Cecilia och Mikael 63: Tack! Har kollat upp dem och även testat att skriva med dem i Word (Roboto hade jag 15 olika varianter av!). Inget fel på någon av dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madame Mim

@ MuMu: Ah! Hur slår man av attributet Kontur då?? Och hur slog du på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Madame Mim:

@ MuMu: Ah! Hur slår man av attributet Kontur då?? Och hur slog du på det?

Det kan du ju välja när du själv skriver ungefär som att feta text (testa i Word, tex. Jag använder själv bara LibreOffice så jag minns inte på rak arm om det heter Kontur eller nåt annat i Word). Det du råkat ut för måste handla om att ett vanligt typsnitt som används i de mejl eller webbsidor där du får problem är trasigt. Jag gissar på Arial, men det kan ju vara vilket sanserif-typsnitt som helst av de vanligaste; Arial, Verdana, MS San Serif, etc. Du borde ju kunna testa i en ordbehandlare att skriva några rader med dessa olika typsnitt och se om något ser underligt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju förresten att testa några sans-serifer här:

 

Verdana - ser det bra ut?

Arial - ser det bra ut?

Trebuchet - ser det bra ut?

Tahoma - ser det bra ut?

Lucida Sans Unicode - ser det okej ut?

 

Ja, det var de sans-serifer som fanns att välja på forumet.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madame Mim

@MuMu: Tack, nu har jag hittat Kontur i Word! Ja, att det är ett typsnitt som är trasigt var Cecilia och Mikael också inne på. Jag har testat att skriva i Word med alla vanliga sans-serifer och allt ser bra ut, och det är inget fel på de fem som du räknar upp heller. 

 

@Mikael: Å, toppen! Det är ju *exakt* mitt problem! Jag har googlat massor tidigare även på engelska, men just det här hittade jag inte!

 

@Alla: Stort tack alla för hjälpen! Nu gäller det bara att lokalisera det trasiga typsnittet, men då vet jag åtminstone hur jag ska göra. Ni har hjälpt mig enormt, eftersom jag var övertygad om att jag hade fått in malware i datorn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madame Mim

Det slog mig att jag kunde gå in och titta i *mejlets* källkod, och där stod det: 
font-family:"Helvetica Neue","Helvetica=",Helvetica,Helvetica,sans-serif;

 

Så visst är det Helvetica Neue eller Helvetica-familjen, trots att den ser bra ut i fontmappen och när jag skriver med den! Har försökt avinstallera den men det går inte därför att "den används", så jag får göra det i kväll när jag har stängt ner allting.

 

Problemet löst! ? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...