Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summera belopp under en viss månad


pele2020
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett flertal blad med samma formatering dvs alla sidor ser likadana ut men med olika data i cellerna. Jag skulle vilja summera ihop det totala beloppet för samtliga blad under en viss månad.

Är det någon som vet hur det kan göras tro och kan hjälpa mig med formeln? Jag har försökt med SUMMA.OM men fastnade på att jag inte hittade summeringen för en specifik månad. Svaret skall alltså visas i B19, B20 osv. Tack på förhand!

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63!

Tack för ditt svar. Jag förstår inte riktigt hur du menar. Har du möjlighet att utveckla ditt svar tror du? Jag kan också tillägga att det kan vara varierande datum på de olika bladen men som sagt är tanken att kunna få till summan månadsvis och för samtliga blad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsoliderade Pivot-tabeller, Power Pivot?

 

fast om vill lösa det med formler måste du nog

1: Som ovan, samla ihop dina data, per månad, per blad, i exakt samma cell, adress på alla blad.

2: Sätta upp en summa som summerar över samma cell över alla blad. Bara vissa formler klarar av att arbeta över flera blad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, man kan ju hantera summering på annat blad, och summera varje blads summa

 

image.png.f4d1cf41e296cc61203a575d308ee498.png

 

Man kan ju välja att dölja kolumner som innehåller hjälpceller, eller ha allt sånt på ett eget blad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!
Tack för era svar! Det är fortfarande lite för svårt för mig får jag lov att erkänna. Men vad tror ni om denna? Jag försökte översätta den till svenska men det gick inte så bra. Någon som orkar och vill hjälpa mig att översätta denna till svenska?

 

Åter igen tack!

 

SUMIFS(amount,date,">="&E4,date,"<="&EOMONTH(E4,0))

Länken: https://exceljet.net/formula/sum-by-month

 

 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tror jag svarar lite på min egen fråga lite grann här. Jag löste biten med summan specifikt per månad över flera blad med koden:

=PRODUKTSUMMA(--(MÅNAD($A$4:$A$16)=A21);$B$4:$B$16+'Blad 2'!$B$4:$B$16).

 

Men nu dök en till fråga upp. Hur kan man skilja på summorna om datumen passerar över årsskiftet. Den här beräkningen summerar bara månader oavsett år. Alltså typ så här:

 

Datum             Belopp

Januari 2020        550 000 kr

Februari 2020       550 000 kr

…..

December 2020    550 000 kr

Januari 2021         550 000 kr

 

Tack för er support!

 

 

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...