Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Qvirre

LÖST pdf adobe reader

Rekommendera Poster

Qvirre

Hej.

Undrar varför pdf filer hamnar i "hämtade filer" när jag försöker öppna dom via länk.

Är det någon inställning jag missat.

Exempel: ATG har länk till "Vi tippa" klickar jag där, så hamnar pdf filen i hämtade filer och så kan jag öppna den där.

Det här har blivit den senaste veckan, dom sista åren har det kommit upp en ruta,som frågar om jag vill öppna med "Adobe Reader" och så klickar man OK och då har pdf filen öppnas.

Lite förbryllande men tacksam för svar.

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
mbgtmari

Vad använder du för webbläsare och Windows 10-version? Kanske blir det det så med Edge och version 2004 som en säkerhetsåtgärd. Jag kan fortfarande välja att öppna en pdf i webbläsarna Firefox och Chrome i min Windows 10 Pro version 1909. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Qvirre

Hej!

Jag använder "Fire Fox" jag har windows 7 32/64 .

Men som sagt,det har fungerat fram till för någon vecka sen.

Kan det ha och göra med att dom slutat med support för Windows 7

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
mbgtmari
Postad (redigerade)

Jag tror inte det har någon betydelse att du har Windows 7.  Jag har inte sett att Firefox slutat med sin support för Windows 7 men jag har inte googlat på det. Här finns iaf tips om vad du kan prova i Firefox
https://apemobile.zendesk.com/hc/en-us/articles/115001569212-PDF-files-are-downloading-instead-of-displaying-in-web-browser-or-opening-in-a-new-tab

Senare

Nu har jag googlat och i januari 2020 var det inte aktuellt för Firefox att inte fortsätta fungera optimalt för Windows 7-användare. Se
https://www.ghacks.net/2020/01/14/windows-7-support-ends-today-here-are-your-options/

Redigerad av mbgtmari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Qvirre

Hej!

Tror att det var efter en uppdatering av "fire fox" det slutade funka,ska gå in och kolla på länkarna du skickat.

Ska även prova Chrome och Edge för att se om det händer nåt, det händer samma sak med båda,pdf filerna hamnar i "hämtade filer.

På min stationära dator med Win 10 fungerar det, även där blev "fire fox" uppdaterad.

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MuMu
14 timmar sedan, skrev Qvirre:

Hej.

Undrar varför pdf filer hamnar i "hämtade filer" när jag försöker öppna dom via länk.

Är det någon inställning jag missat.

Exempel: ATG har länk till "Vi tippa" klickar jag där, så hamnar pdf filen i hämtade filer och så kan jag öppna den där.

Det här har blivit den senaste veckan, dom sista åren har det kommit upp en ruta,som frågar om jag vill öppna med "Adobe Reader" och så klickar man OK och då har pdf filen öppnas.

Lite förbryllande men tacksam för svar.

Qvirre

Det går tyvärr inte att själv helt bestämma hur pdf-filer ska fungera i en webbläsare. Den som skapar webbsidan kan på några olika sätt styra över vad som ska hända när man klickar på en länk till en pdf-fil. Men kolla till att börja med så att du har rätt inställningar i Firefox: Inställningar > Allmänt > Program. Leta fram raden ”Portable document format” och kolla att inställningen är ”Öppna i Firefox”. Men som sagt kan webbsidan ibland köra över den inställningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
2 timmar sedan, skrev MuMu:

Den som skapar webbsidan kan på några olika sätt styra över vad som ska hända

Ja, meddelanden hos handelsbanken.se är ett exempel.

I alla andra fall öppnas antingen PDF,en direkt i webbläsaren eller så sparas filen. Om filen sparas så öppnas sidofältet, med fliken Hämtningar, och man ser hämtningsförloppet och den hämtade filen.

Hos Handelsbanken laddas filen ner direkt, utan att sidofältet öppnas.

(webbläsare Vivaldi)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Qvirre

Hej!

Tack för svaren, jag får väl öppna pdf i hämtade filer,tills jag kommer på något.

Kanske att uppdatera till win 10 :)

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Vad är det för inställning i Firefox du har för PDF-filer?

Har inte tipsen om att ändra den hjälpt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Qvirre

Hej!

Jag hittar inga inställningar för just PDF filer, men däremot kollade jag inställningarna på den stationära datorn med win 10 som fungerar som den ska.

(Alltså det kommer upp en ruta som frågar om jag vill öppna med "Acrobat reader DC klickar OK och så öppnas filen)

Jag har exact samma inställningar i Fire fox på båda datorerna, samma version av fire  fox.

Det enda som skiljer är att jag har win 7 på den som skickar filerna till (hämtade filer) och win 10 på den andra

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MuMu
11 minuter sedan, skrev Qvirre:

Hej!

Jag hittar inga inställningar för just PDF filer, men däremot kollade jag inställningarna på den stationära datorn med win 10 som fungerar som den ska.

(Alltså det kommer upp en ruta som frågar om jag vill öppna med "Acrobat reader DC klickar OK och så öppnas filen)

Jag har exact samma inställningar i Fire fox på båda datorerna, samma version av fire  fox.

Det enda som skiljer är att jag har win 7 på den som skickar filerna till (hämtade filer) och win 10 på den andra

Qvirre

Firefox: Inställningar > Allmänt > Program. Leta fram raden ”Portable document format” och kolla att inställningen är ”Öppna i Firefox”. Har du kollat den inställningen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
1 timme sedan, skrev MuMu:

Firefox: Inställningar > Allmänt > Program. Leta fram raden ”Portable document format” och kolla att inställningen är ”Öppna i Firefox”. Har du kollat den inställningen?

Fast just inställningen "Öppna i Firefox" vill ju inte Qvirre ha utan "Fråga alltid".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
MuMu
På 2020-07-05 på 18:25, skrev Qvirre:

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Fast just inställningen "Öppna i Firefox" vill ju inte Qvirre ha utan "Fråga alltid".

Så förstod jag det i alla fall. Jag tolkade "öppna via länk" som att hen vill se filerna i webbläsarfönstret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Qvirre

Hej!

ja det var det som var så bra,PDF filen öppnades i ett nytt fönster, utan att gå omvägen hämtade filer.

Men som sagt,man får väl stå ut med det.

Men konstigt är det,att det bara händer :)

Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Man behöver inte stå ut utan man ser till att det står rätt i inställningarna i Firefox.

Hur ser det ut där i din dator där problemet finns?

2 timmar sedan, skrev MuMu:

Firefox: Inställningar > Allmänt > Program. Leta fram raden ”Portable document format”

Har du eller har du inte den raden där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Qvirre
Postad (redigerade)

Jag har den raden där,och där stog spara fil jag ändrade till öppna i fire fox och nu funkar det som det gjorde förut TACK FÖR DET

Qvirre

Redigerad av Qvirre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...