Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort eller ändra bokmärken i MS Fjärrskrivbord


MuMu
 Share

Go to solution Solved by Cluster,

Rekommendera Poster

(Hej, ny på forumet!)
 

Hur redigerar eller raderar jag sparade inställningar (bokmärken eller vad man ska kalla dem) i Fjärrskrivbordsklienten i Windows 10? När jag har googlat på det hittar jag instruktioner för att göra det genom att pilla i registret med Regedit. Det verkar vara underligt att det skulle vara det enda sättet. Jag använder anslutningar som ofta ändrar portnummer och enda sättet jag hittar nu är att lägga till en ny sparad anslutning med det nya portnumret. Vilket naturligtvis slutar med att jag inte minns vilken som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det skapas en fil, en med filtillägget RDP för varje "bokmärke"?

Då borde man kunna radera den "felaktiga" filen.

 

Ur minnet bara, det är mer än 10 år sedan jag använde fjärrskrivbordet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men man kan spara anslutningar som .rdp-filer via "Spara som" i klienten. Det är ju i och för sig ett alternativ, men jag sparar anslutningar direkt i klienten eftersom man då inte behöver använda musen. Då kör jag mstsc i körfältet och väljer anslutning med piltangenterna. När en anslutning finns där kan jag inte att ändra eller radera den annat än genom registereditorn, vilket känns som en konstig omväg. Men rdp-filer kanske är lösningen ändå, även om jag försöker undvika musklickandet så långt det är möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då är det ju snarare historiken i "Kör" som du vill ändra på ? 

Och tyvärr så är det nog att ändra i registret som gäller då det är där den sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cluster:

Ok, då är det ju snarare historiken i "Kör" som du vill ändra på ? 

Och tyvärr så är det nog att ändra i registret som gäller då det är där den sparas.

Men det är ju i klienten som sparade inställningar skapas och används. Körfältet använder jag ju för att starta fjärrskrivbordsklienten (Win-R och sedan mstsc.exe). I körfältets historik ser jag ju mstsc.exe men inte adressen till fjärrdatorn. När jag ställer in adress och diverse val i fjärrskivbordsklienten kan jag välja "Spara" och då lagras allt (utom lösenord) (gissningsvis) i registret, men jag vill ju kunna ändra en parameter i dessa inställningar och spara ändringarna. Där känns det konstigt att behöva gå in och mecka manuellt i registret. Väljer jag "spara som" får jag upp en dialogruta som vill spara en .rdp-fil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Ah, ok trodde du körde hela kommandot (för att slippa anv. musen). Typ:

mstsc /v:127.0.0.1:666 /admin /f

 

Du vet att du även kan ange .rdp-fil i mstsc? 

mstsc c:\temp\myremoteserverx.rdp


 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
27 minuter sedan, skrev Cluster:

Ah, ok trodde du körde hela kommandot (för att slippa anv. musen). Typ:


mstsc /v:127.0.0.1:666 /admin /f

 

Du vet att du även kan ange .rdp-fil i mstsc? 


mstsc c:\temp\myremoteserverx.rdp


 

Nej, det visste jag inte. Strålande, det kan ju vara lösningen jag letat efter. Tack för det!

Redigerad av MuMu
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...