Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skulle mina bilder vinna på bildbehandling?


Öland4ever
 Share

Rekommendera Poster

Öland4ever

Jag fotar mycket men som jag brukar resonera - jag är "amatörfotograf" som det så vackert heter när man tycker det är roligare att fota än hur resultatet blir.
Knäpper alla bilder i JPG-format trots att jag är medveten om att det finns bra mycket större möjlighet med bildbehandling i RAW-format än i JPG-format. Men jag saknar (troligen) både mjukvara och kunskap att bildbehandla.

 

Kameran är en enkel Nikon Coolpix P7100 och med kameran följde två mjukvaror -  Nikon View NX2 och Nikon Picture Control Utility 2, som jag förvisso installerat men aldrig använt.

 

Vad tycker du? Bör jag försöka börja att bildbehandla mina bilder?

 

Här har jag lagt upp ett 20-tal bilder. Bilderna börjar en bit ner på sidan. Du behöver inte kommentera sidan som sådan.  ?  Den är skriven i Anteckningar/Notepad och mina kunskaper i HTML-knackande är lika med noll. Någon har dessutom påstått att jag är färgblind p gr av den något bisarra bakgrundsfärgen på sidan.  ?

 

http://www.olandturist.com

 

Ha en trevlig sommar var du än befinner dig!  ❤️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att bilderna är bra. Du kan  om du vill testa med att beskära,öka skärpa,

ändra färgintensitet osv för skojs skull och för att lära dig hur det fungerar.Det går

alltid att återgå till ursprunglig bild. /Grando

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 timme sedan, skrev Öland4ever:

Jag fotar mycket men som jag brukar resonera - jag är "amatörfotograf" som det så vackert heter när man tycker det är roligare att fota än hur resultatet blir.
Knäpper alla bilder i JPG-format trots att jag är medveten om att det finns bra mycket större möjlighet med bildbehandling i RAW-format än i JPG-format. Men jag saknar (troligen) både mjukvara och kunskap att bildbehandla.

 

Kameran är en enkel Nikon Coolpix P7100 och med kameran följde två mjukvaror -  Nikon View NX2 och Nikon Picture Control Utility 2, som jag förvisso installerat men aldrig använt.

 

Vad tycker du? Bör jag försöka börja att bildbehandla mina bilder?

 

Tycker att dina bilder var bland dom mest uppriktigt ärligt trevliga man sett på mycket länge på en websida med "reklam" för ett ställe.

Ändra absolut ingenting på dem, riktigt uppfriskande att se "vanliga bilder" som inte är sönderredigerade och mixtrade med. Du skriver dessutom en trevlig inbjudande text till varje! - bra jobbat, tycker jag.  ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som det redan har sagts så kan du beskära dom lite, beroende på vad du vill visa på bilderna, så att inte vissa detaljer stör/tar bort huvudmotivet, sedan kan du gärna testa lite med olika kontraster och sådana detaljer.

 

Om du tar mycket bilder, skulle du tjäna på att redigera dina bilder mer på djupet, alltså att fota i råformat om din kamera klarar det, och lära dig ett bra redigeringsprogram, du måste inte börja med ett betalprogram, finns flera bra gratis att börja med, när du sedan börjar att upptäcka att dina bilder blir bättre och bättre, så kan du fundera på att använda ett bättre program, och se vad kul det är med ett bra program att göra dina bilder bättre.

 

Jag har tyvärr inga bra tips på ett gratis redigeringsprogram, har aldrig använt något, har alltid kört med betalprogram direkt.

Kör sedan många år tillbaka med Lightroom CC, kostar en liten slant i månaden "prenumeration", så får jag Photoshop också i detta pris.

 

Men innan man gör detta, så ska man alltid lära sig hur kameran fungerar, halva jobbet ligger ju i att kunna sin kameras inställningar, så kanske det inte behövs så mycket redigeringar efteråt.

T.ex att direkt i sökaren göra en beskärning, kolla så horisonten ligger rätt, har jag rätt bländare, rätt iso osv, får jag skärpan/fokuset där jag vill ha den, får jag ljuset rätt, kanske skulle vara schysst med lite motljus...

 

Det är ju det som är så kul med den digitala kameran idag, att du kan utan att skämmas, kunna ta kanske 30 bilder på samma motiv i olika vinklar, olika ljus, kanske labba med olika kamerainställningar, olika bländare, olika iso om den möjligheten finns, och så vidare leka lite...

 

En lite sak som störde, har med själva sidan att göra, reklamlänkarna längs ner, stör mycket, ta bort dom om du inte får betalt för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
På 2020-07-04 på 12:01, skrev Grando:

Jag tycker att bilderna är bra. Du kan  om du vill testa med att beskära,öka skärpa,

ändra färgintensitet osv för skojs skull och för att lära dig hur det fungerar.Det går

alltid att återgå till ursprunglig bild. /Grando

 

På 2020-07-04 på 12:16, skrev Lighthouse2:

Tycker att dina bilder var bland dom mest uppriktigt ärligt trevliga man sett på mycket länge på en websida med "reklam" för ett ställe.

Ändra absolut ingenting på dem, riktigt uppfriskande att se "vanliga bilder" som inte är sönderredigerade och mixtrade med. Du skriver dessutom en trevlig inbjudande text till varje! - bra jobbat, tycker jag.  ?

 

Tack för alla positiva kommentarer. ?

 

Jag tycker ju bevisligen att det är bra mycket roligare att knäppa bilder än att sitta timtals framför datorn och bildbehandla dom. Och ska sanningen fram så är väl förklaringen så pass enkel att det är bra mycket enklare att knäppa en bild än att sedan bildbehandla den i datorn.
Den enda "bildbehandling" jag gör är att dra ner storleken till 1000 pixlar horisontellt för att funka bättre på en datorskärm. Samt på någon enstaka bild rätta till horisonterna så inte bilden "lutar" helt fel. I grund och botten beror naturligtvis min bristande bildbehandling på att jag helt enkelt inte har kunskap i ämnet.

 

Men generellt är jag "hyfsat" nöjd med alla bilderna utom de två "stenkustbilderna" som var knepiga bilder att ta med tanke på att jag tog dom i starkt motljus. Hade jag tagit dom tidigt på morgonen så hade resultatet blivit ett helt annat.

 

Roligt att höra att ni gillade mina "obearbetade! bilder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
På 2020-07-04 på 15:05, skrev Laso:

Som det redan har sagts så kan du beskära dom lite, beroende på vad du vill visa på bilderna, så att inte vissa detaljer stör/tar bort huvudmotivet, sedan kan du gärna testa lite med olika kontraster och sådana detaljer.

 

Om du tar mycket bilder, skulle du tjäna på att redigera dina bilder mer på djupet, alltså att fota i råformat om din kamera klarar det, och lära dig ett bra redigeringsprogram, du måste inte börja med ett betalprogram, finns flera bra gratis att börja med, när du sedan börjar att upptäcka att dina bilder blir bättre och bättre, så kan du fundera på att använda ett bättre program, och se vad kul det är med ett bra program att göra dina bilder bättre.

 

Jag har tyvärr inga bra tips på ett gratis redigeringsprogram, har aldrig använt något, har alltid kört med betalprogram direkt.

Kör sedan många år tillbaka med Lightroom CC, kostar en liten slant i månaden "prenumeration", så får jag Photoshop också i detta pris.

 

Men innan man gör detta, så ska man alltid lära sig hur kameran fungerar, halva jobbet ligger ju i att kunna sin kameras inställningar, så kanske det inte behövs så mycket redigeringar efteråt.

T.ex att direkt i sökaren göra en beskärning, kolla så horisonten ligger rätt, har jag rätt bländare, rätt iso osv, får jag skärpan/fokuset där jag vill ha den, får jag ljuset rätt, kanske skulle vara schysst med lite motljus...

 

Det är ju det som är så kul med den digitala kameran idag, att du kan utan att skämmas, kunna ta kanske 30 bilder på samma motiv i olika vinklar, olika ljus, kanske labba med olika kamerainställningar, olika bländare, olika iso om den möjligheten finns, och så vidare leka lite...

 

En lite sak som störde, har med själva sidan att göra, reklamlänkarna längs ner, stör mycket, ta bort dom om du inte får betalt för dom.

Tack för ditt långa och informativa inlägg.

 

Det enda jag gör med bilderna är att dra ner dom i storlek för att de bättre ska passa på en websida. Eftersom jag enbart använder stationär dator och laptop så är det väl just dessa två "hårdvaror" som sidan är anpassad för. Smartphone är inte riktigt min bag utan jag använder faktiskt fortfarande gammal 2G GSM phone.  ?

 

Jag fotar väldigt mycket. Är en glad amatör som man brukar uttrycka den. Och ja, kameran fixar RAW-format så där är inga problem. Minns faktiskt inte om man kan ställa in så att varje bild BÅDE sparas i RAW-format OCH i JPG-format. Tar för övrigt alla bilder i högsta upplösning 10MP dvs 3648 * 2736 pixlar.

 

Går det att bildbehandla i Photoshop? När jag köpte kameran så registrerade jag den på direkten på Nikons egen hemsida och sedan dröjde det bara någon vecka eller så innan jag fick erbjudandet att köpa senaste Photoshop till rabaterat pris. Men jag nappade aldrig på erbjudandet. Något år senare fick jag ett nytt erbjudande från Nikon att tanka ner en äldre version av Photoshop gratis eftersom jag var "kund" hos dom. Vilket jag också gjorde. Men jag sparade bara ner programmet på en extern disk utan att installera det och jag vet inte vilken version det är. Vet inte ens om det går att köra under MS Win 10.

 

Det största problemet är väl att jag fortfarande idag i princip tar alla bilder i automatläge. Bara för att det går avsevärt mycket snabbare att knäppa några bilder än att ge sig in på massa avancerade inställningar. Rena naturbilder skulle jag säkert kunna ägna mer tid att lägga lite tid på att göra inställningar och på det sättet få bättre bilder. Men ska jag ex fota djur så har jag kanske bara ett par sekunder på mig sedan är ögonblicket över.

 

Jag har alltid försökt att köra mina sidor helt reklamfria och jag avskyr väl som alla andra websidor som är dränkta med reklam och popups. Reklamen längst ner på sidan var väl mer en ren chansning om något ölandsföretag är intresserad att annonsera på sidan. Nationella storföretag som säljer "allt mellan himmel och jord" går självklart bort på en gång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...