Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skulle mina bilder vinna på bildbehandling?


Öland4ever
 Share

Rekommendera Poster

Öland4ever

Jag fotar mycket men som jag brukar resonera - jag är "amatörfotograf" som det så vackert heter när man tycker det är roligare att fota än hur resultatet blir.
Knäpper alla bilder i JPG-format trots att jag är medveten om att det finns bra mycket större möjlighet med bildbehandling i RAW-format än i JPG-format. Men jag saknar (troligen) både mjukvara och kunskap att bildbehandla.

 

Kameran är en enkel Nikon Coolpix P7100 och med kameran följde två mjukvaror -  Nikon View NX2 och Nikon Picture Control Utility 2, som jag förvisso installerat men aldrig använt.

 

Vad tycker du? Bör jag försöka börja att bildbehandla mina bilder?

 

Här har jag lagt upp ett 20-tal bilder. Bilderna börjar en bit ner på sidan. Du behöver inte kommentera sidan som sådan.  ?  Den är skriven i Anteckningar/Notepad och mina kunskaper i HTML-knackande är lika med noll. Någon har dessutom påstått att jag är färgblind p gr av den något bisarra bakgrundsfärgen på sidan.  ?

 

http://www.olandturist.com

 

Ha en trevlig sommar var du än befinner dig!  ❤️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att bilderna är bra. Du kan  om du vill testa med att beskära,öka skärpa,

ändra färgintensitet osv för skojs skull och för att lära dig hur det fungerar.Det går

alltid att återgå till ursprunglig bild. /Grando

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
1 timme sedan, skrev Öland4ever:

Jag fotar mycket men som jag brukar resonera - jag är "amatörfotograf" som det så vackert heter när man tycker det är roligare att fota än hur resultatet blir.
Knäpper alla bilder i JPG-format trots att jag är medveten om att det finns bra mycket större möjlighet med bildbehandling i RAW-format än i JPG-format. Men jag saknar (troligen) både mjukvara och kunskap att bildbehandla.