Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker tips på lämplig pump


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har bytt åt mig en varmvattenberedare á gasol.

 

Tanken är att använda

A.) En dränkbar pump. Detta för att inte behöva bekymra sig om genomföringen till "tunnan" (typ regnvattentunna, ej inköpt ännu men förmodligen en som då är rund), inte behöva bekymra sig för om pumpen behöver luftas osv.

B.) Inte använda en pump för 12 V utan en för 230 V. (Av olika orsaker)

 

Vid en googling gav en av träffarna en sida som säljer sådan utrustning. De hade ett färdigt paket med exakt den varmvattenberedare jag har. Det paketet innehåller en pump som inte är dränkbar och som inte är för 230 VAC. Dess egenskaper tänkte jag dock låna.

20 l/m, 4,2 bar (lyfthöjd 30 m vilket då skulle ge 3 bar men..)

Som minimum tänker jag 12 l/m vilket verkar vara standard för en normal dusch. Trycket bör kanske inte understiga 2 bar. (vid 12 l/m)

 

Jag vill givetvis inte jaga mygg med elefantbössa utan jag vill hålla mig på den nivån på ett ungefär.

 

 

Redigerad av Mikael63
ändrat till l/m
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig, men om du ska duscha med ett vattenflöde på 20 liter i timmen får du nog vara snål med tvål och schampo. :-) 
 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha!

liter per minut ska det ju vara, det står ju det i mina anteckningar här på skrivbordet!

 

Hade precis läst om en (stor) pump som hade angivit enheten i l/h.

Ändrar inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Haha!

liter per minut ska det ju vara, det står ju det i mina anteckningar här på skrivbordet!

 

Hade precis läst om en (stor) pump som hade angivit enheten i l/h.

Ändrar inlägget.

Jag gissade det, men kunde inte låta bli att skoja. Har tyvärr inget tips på pump. En liten länspump skulle ju räcka (Biltema har bra för 169:-) men där är det ju 12v som gäller.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Biltema har en tryckvattenpump, för 12 V och som inte är dränkbar men med inbyggd tryckvakt. 629 kr.

Hittar jag ingen dränkbar/230V i samma prisklass får det nog bli den, ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...