Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Dimmer dosa koppla

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Har en dosa som det sitter sladdar i sedan tidigare. I väggen har jag en dimmer / fjärr styrd funktion. 

Takuttaget ser ut som på bilden.
Min fråga nu är, hur kopplar jag själva takkronan via den lilla boxen?

Tacksam för utförligt instruktion. 🙂 På vad som är vad. 

EE9CF6F9-454A-455D-82FF-E004791E2AB8.jpeg

A9C51470-58DB-4182-8C1F-FDB5FA7D9B4E.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Dag Erlandsson

Hej, det är inte riktigt den dosan jag har. Men dom 4 kablar som sticker ut ur själva dosan just nu, vad är det? Behövs dom? Sedan är det ju så att lampan har jord, en blå och en brun slad. Dvs. 3 kablar. Var skall takets kablar in? Dosan har 4 ingångar. Är tanken att ta takets sladdar blå och brun och ta in dom på ”in” och lampans blå och brun kabel på ”out” och skippa ”jorden” helt? Kanske att dom kablarna som sitter i nu funkat via en ”sockerbit”? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Har en dosa som det sitter sladdar i sedan tidigare. I väggen har jag en dimmer / fjärr styrd funktion. 

Är detta en och samma dosa, alltså apparatdosan med strömställaren?

Eller var har dimmern suttit?

Du kan inte gärna koppla dimmern uppe vid takarmaturen då du där inte har någon dosa.
(Du har egentligen inget takuttag då)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
56 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Hej, det är inte riktigt den dosan jag har.

Din bild anger LCMR-300 och länken visar just den modellen.

Produktbladet visar inkoppling som motsvarar dina anslutningar, de yttre är fas/nolla in, de inre är fas/nolla ut.
Enheten behöver fas/nolla för att fungera. Sedan är fas ut styrd via dimmern. Nolla ut behövs egentligen inte om det är enklare att låta ljuskällan vara ansluten på annat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Monshi

En vänlig notering:

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/

Detta får du göra själv

• Byta trasig proppsäkring och återställa utlöst automatsäkring
  • Byta glödlampor
  • Byta lamphållare
  • Montera skarvsladdar
  • Montera sladdströmbrytare och stickproppar
  • Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar
  • Byta befintlig strömbrytare för högst 16 A som är placerad i en egen kapsling eller dosa
  • Byta befintligt vägguttag för högst 16 A som är placerat i en egen kapsling eller dosa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

I den klistrade tråden här på eforum

https://eforum.idg.se/topic/361287-koppla-säkert/

finns en länk som tar en till

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

Väljer man där Vardagsrum + Dimmer så får man resultatet att man får byta en dimmer men inte installera en ny.

Det står också: Även om du får koppla en viss installation så ska du inte göra det om du är osäker.

Min tolkning av frågan (eller av bilden på dimmern) är att det inte är en ny dimmer.

Det är, trots allt, bättre att fråga än att bara chansa.

@Dag Erlandsson du behöver förtydliga "dosa med sladdar" / "boxen" / "i väggen har jag dimmer".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Här kommer en bild på ”dimmer” börjar bli lite osäker på om jag blandat ihop dosan på bilden - med en tidigare lampa och kontakt jag haft. I väggen fungerar ”knappen” så att vid olika klick så dämpas belysningen. Blir nu osäker på om den lilla dosan/lådan med  dom 4 sladdarna i mitt första inlägg är det jag skulle ha till strömbrytare/knappen/dummern i väggen? Måste ju i så fall finnas en annan ”sändare” och hur ska den då se ut? 

5E3028CD-C9DF-423F-BD0B-ECB7A87A2A77.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
8 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Här kommer en bild på ”dimmer”

Okej, det är "sändaren". Den är inte ansluten till elnätet utan innehåller ett batteri.

Den skickar en radiosignal till "mottagaren", den på bilden med två blå och två bruna ledare.

"Mottagaren" är den egentliga dimmern som "hackar upp" spänningen.

"Mottagaren" (om vi nu fortsätter med den benämningen) skulle i teorin kunna placeras uppe vid takkroken. Då skulle de på bilden långa ledarna anslutas till "sockerbiten" på bilden och de övriga till ett lamputtag.

Men detta är direkt olämpligt av flera orsaker!

På bilden skymtar en förhöjningsram och en strömställare av fabrikat ELKO. Kan det stämma?

Gissningsvis torde då "mottagaren" kunna rymmas bakom strömställaren, i den förhöjningsramen.

"Mottagaren", på bilden, var kommer den ifrån? Är det du som plockat ut den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso

Tycker det börjar bli för många "Blir osäker", är man lilla minsta osäker ska man ta hjälp av någon som är "elkunnig", gärna en elektriker.

Denna LCMR-300/dimmerenhet, ska/får du inte koppla uppe i taket, ska sitta bakom en knapp i väggen, enligt anvisning.

Eftersom du inte ska byta ut denna LCMR-300, utan det verkar bli en nyinstallation, får du inte ens koppla in den som ny, ska göras av behörig elektriker.

Precis som Mikael63 påpekar här ovan...

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/

Väljer man där Vardagsrum + Dimmer så får man resultatet att man får byta en dimmer men inte installera en ny.

Det står också: Även om du får koppla en viss installation så ska du inte göra det om du är osäker.

I taket verkar det komma ut jord, nolla, fas och en tändtråd, eller jord, nolla, och två tändtrådar, troligen är det för att koppla vidare till nästa rum och takuttag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
5 minuter sedan, skrev Laso:

I taket verkar det komma ut jord, nolla, fas och en tändtråd, eller jord, nolla, och två tändtrådar, troligen är det för att koppla vidare till nästa rum och takuttag.

?

Jag ser bara en brun (tändtråd), en blå (neutralledare) och en grön/gul (skyddsjord).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Laso
25 minuter sedan, skrev Mikael63:

?

Jag ser bara en brun (tändtråd), en blå (neutralledare) och en grön/gul (skyddsjord).

Fick förstora max, då stämmer det, brun, blå och skyddsjord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63
6 timmar sedan, skrev Laso:

ska sitta bakom en knapp i väggen

Ja, eller i en takdosa eller i en kopplingsdosa eller i en annan kapsling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...