Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inkompatibel hårdvara


Pegee
 Share

Rekommendera Poster

Jag har precis bytt internetleverantör från Telenor till Comhem. Jag har tre stycken homeplug jag köpt 

hos Classe.

plug.jpg.3dea796faf392e1c7ace19dcc961a39c.jpg

Att konfigurera den med telenors router var en barnlek. Det tog tre minuter så fungerade alla tre. Så

fick jag Comhem och jag fick byta router vilket givetvis medförde ändringar av mitt nätverk hemma.

Men dessa tre homeplug vägrade! Totalvägrade att låta sig konfigureras. Efter samtal med Classes

kundtjänst så fick jag veta att det var en funktion i routern som heter "AP-isolation" som bråkade. Och

den inställningen finns inte i de inställningar jag kommer åt som admin i min router. Så telefon till

Comhem. "Tyvärr, det är inget vi vet något om, så vi kan inte hjälpa dig".  Huvudet i väggen!

 

Finns det något sätt att få detta att fungera?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
4 minuter sedan, skrev Pegee:

SP3-EU

 

 

Har du testat att göra en reset/total återställning av den före du försöker koppla upp den till nya nätverket? Du ska på den modellen hålla in knappen i 7-10 sekunder tills den börjar blinka i blått och sen gör du om hela processen med installationen via appen och den borde nu hitta nya nätverket utan problem.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Pegee:

Jag har tre stycken homeplug jag köpt hos Classe.

Fattade först inte vad problemet och homeplug har med varandra att göra. Homeplug-enheter (Powerline) finns visserligen kombinerade med WiFi/accesspunkter, men det blir ju omvänd funktion mot WiFi i dessa "Smart Plug" - som Clas Ohlson kallar dem.


Tar mig friheten att påpeka, ifall fler skulle undra. 


https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/homeplug--natverk-via-elnatet

https://www.proffsit.se/tips/homeplugs-powerlines/

https://en.wikipedia.org/wiki/HomePlug

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
18 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

 

Har du testat att göra en reset/total återställning av den......

Javisst har jag det. Det finns ett par olika metoder att konfigurera den, men INGEN
fungerar. Jag har sökt på nätet efter en teknisk manual till min router (GW7557CE)
för kunna fixa det själv, men den verkar superhemlig, för manual till den finns inte.
Den manual som följer med är ju till ingen nytta för sådana här frågor.

Redigerad av Pegee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
 Share

×
×
  • Skapa nytt...