Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scanning and repairing C:


Mad Man
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Eftersom datorn startade om själv så blir det inte i felsäkert läge.

 

Jag var lite otydlig här, den första omstarten valde jag genom

 

Inställningar
Upppdateringar och säkerhet
Återställning
Avancerad start
osv...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev MuMu:

Om Checkdisk körs med parametern r (chkdsk /r) så tar det rejält mycket längre tid eftersom Checkdisk då söker igenom hela disken efter dåliga block och isolerar dem från filsystemet. Inte så vanligt att dåliga block ställer till problem på en ssd dock, eftersom diskens egna firmware normalt hanterar sånt, i alla fall på ssd-diskar som jag har kommit i kontakt med. Kanske var det ändå dåliga block det handlade om?

 

Så vitt jag vet så kördes aldrig Checkdisk. I.a.f så valde jag inte det själv. Efter omstarten, som jag valde och där jag trodde att datorn skulle starta upp i felsäkert läge, så kördes en diskkollen som jag beskrev tidigare och sedan startade Win10 upp som vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Mad Man:

 

Så vitt jag vet så kördes aldrig Checkdisk. I.a.f så valde jag inte det själv. Efter omstarten, som jag valde och där jag trodde att datorn skulle starta upp i felsäkert läge, så kördes en diskkollen som jag beskrev tidigare och sedan startade Win10 upp som vanligt.

 

Jag tror att all diskkontroll och reparation i Windows görs av chkdsk, oavsett hur och varifrån man drar igång det. Såvitt jag vet finns inget annat diskverktyg inbyggt i Windows (förutom för partitionering och defragmentering då förstås).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Mad Man:

 

Jag var lite otydlig här, den första omstarten valde jag genom

 

Inställningar
Upppdateringar och säkerhet
Återställning
Avancerad start
osv...

 

 

 

Jovisst, men sen skrev du att datorn startade om själv efter att någon reparation genomförts. Det var den omstarten - den "konstiga" som du ungefär beskrev den - som jag menade. Eftersom du själv inte tryckte på den tangent - t ex F12 eller Enter - som gör att datorn låter dig välja startmetod, så blev det inte en säker start denna andra omstart. Dvs efter reparationen.

Redigerad av Tomas E
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag låter tråden ligga "aktiv" i några dagar till, men än så länge så fortsätter datorn tycka att SSD disken är hel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga nya problem relaterad till detta har dykt upp, så man får nog anse att problemet är löst.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...