Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scanning and repairing C:


Mad Man
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Varje gång jag startar datorn så skannar den C:\ efter fel. Efter det startar datorn upp som vanligt, men i bland är den seg som f-n. Jag försöker har försökt att reparera disken (SSD), dels med WIndows egna program och dels med HP diskreparation, men likförbannat så vill datorn scanna C vid varje uppstart.

 

Vad göra? Något är ju uppenbarligen fel/trasigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har HP eller tillverkaren av SSD:n något testprogram som du kan köra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger in ett par länkar som kan kolla in och testa om du vill, det är en del jobb

och tar en del tid men det kan vara värt att göra om det fungerar bägge länkarna

är på Engelska, hittade inget bra på svenska

 

https://www.auslogics.com/en/articles/fix-scanning-and-repairing-drive-stuck-issue-win10/

 

https://www.drivereasy.com/knowledge/how-to-fix-scanning-and-repairing-drive-stuck-issue-for-windows-10/
 

 

HANS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev Hanse:

Lägger in ett par länkar som kan kolla in och testa om du vill, det är en del jobb

och tar en del tid men det kan vara värt att göra om det fungerar bägge länkarna

är på Engelska, hittade inget bra på svenska

 

https://www.auslogics.com/en/articles/fix-scanning-and-repairing-drive-stuck-issue-win10/

 

https://www.drivereasy.com/knowledge/how-to-fix-scanning-and-repairing-drive-stuck-issue-for-windows-10/
 

 

HANS

Ladda absolut inte ner något från de två sidorna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har HP eller tillverkaren av SSD:n något testprogram som du kan köra?

Jag har kört HP eget reparationsprogram, men det gör igen skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Mad Man:

Jag har kört HP eget reparationsprogram, men det gör igen skillnad.

 

Jag tycker det vore bättre om du körde ett testprogram (diagnostic program) som kollar om det är något fel på SSD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Ladda absolut inte ner något från de två sidorna.

Skulle vilja ha lite mer info. Är de länkarna inte att lita på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl länkar till program som

A. "Hittar" fel som (händelsevis) bara betalversionen klarar av.

B. Stökar till systemet mer än det ev. fel som var innan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stänger du datorn? Symtomen är typiska för felaktig avstängning, varvid filsystemet blir korrupt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev fagerja:

Hur stänger du datorn? Symtomen är typiska för felaktig avstängning, varvid filsystemet blir korrupt.

Finns det något sätt som är felaktigt förutom att bara dra ur kontakten eller bryta strömmen via en strömbrytare på ett grenuttag? Om program låser sig kan i alla fall jag utan problem trycka på strömbrytaren och hålla den nertryckt tills dess att datorn stänger av sig. Har aldrig råkat ut för något annat än att t ex Chrome frågar om jag vill återställa sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Tomas E:

Skulle vilja ha lite mer info. Är de länkarna inte att lita på?

Det är precis som Mikael63 skriver. Innan man rekommenderar ett program kan man man kolla upp det med wot (web of trust)

https://www.mywot.com/scorecard/drivereasy.com

https://www.mywot.com/scorecard/auslogics.com

https://www.dell.com/community/Virus-Spyware/MalwareBytes-now-detecting-many-Auslogics-products-as-quot-PUPs/td-p/5104748

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Tomas E:

Finns det något sätt som är felaktigt förutom att bara dra ur kontakten eller bryta strömmen via en strömbrytare på ett grenuttag? Om program låser sig kan i alla fall jag utan problem trycka på strömbrytaren och hålla den nertryckt tills dess att datorn stänger av sig. Har aldrig råkat ut för något annat än att t ex Chrome frågar om jag vill återställa sidorna.

Har man otur kan man få problem när man tvångsavstänger datorn på det sättet för då kan en pågående skrivning till C-partitionen bara bli klar till hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare nämnda länkar leder till marknadsföring av program, därvid råder ingen tvekan.
Men, och det måste påpekas. Det är en modern marknadsföring i artikelform som går igenom eventuellt problem ofta sakligt och med fakta. Man nämner inte den produkt man vill sälja för än i sista stycket. Ibland inte alls.

Det går utmärkt att läsa sådana ”artiklar” och i bästa fall lära sig något så länge man är medveten om att det är marknadsföring. Ofta påtalas problem som egentligen inte är så stora problem i liknande artiklar.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

i artikelform

Ja, och då kan man hävda att "det är författarens synpunkter, inte företagets".

Ungefär som Expressens "Detta är en krönika. Analys och ställningstaganden är skribentens."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

Har man otur kan man få problem när man tvångsavstänger datorn på det sättet för då kan en pågående skrivning till C-partitionen bara bli klar till hälften.

Fast om inget annat hjälper har man ju inget val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt, men det kan leda till problem. Om det är ett program som hänger sig så går det ju ofta att lösa genom Ctrl+Alt+Del följt av att man väljer något lämpligt i rutan som kommer upp.

 

Har du hittat HP Diagnostics (eller något liknande) antingen i datorn eller på HP:s supportsidor för din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-03 på 23:41, skrev fagerja:

Hur stänger du datorn? Symtomen är typiska för felaktig avstängning, varvid filsystemet blir korrupt.

 

Jag vet det, därför stänger av på genom att klicka på stäng av. Men problemet uppstod efter en gång då det inte gick att stänga av på "rätt" sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Alldeles riktigt, men det kan leda till problem. Om det är ett program som hänger sig så går det ju ofta att lösa genom Ctrl+Alt+Del följt av att man väljer något lämpligt i rutan som kommer upp.

 

Har du hittat HP Diagnostics (eller något liknande) antingen i datorn eller på HP:s supportsidor för din dator?

 

Den "Maskinvarudiagnostik" (både den långa och den korta) som finns under HP Support Assistant, körs igenom utan att jag för någon info på att något är fel. Om det beror på att det inte finns fel, eller att det finns fel som programmet har reparerat, det vet jag inte.

 

 

Idag var problemet värre än vanligt, jag fick dra ut sladden efter det att jag stängt av datorn på knappen för att den skulle komma igång.

 

Redigerad av Mad Man
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Enhetshanteraren bör det framgå vem som tillverkat SSD:n, antingen direkt eller att man för söka på dess beteckning. Om det är en av de större tillverkarna så har de tagit fram egna testprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Alldeles riktigt, men det kan leda till problem. Om det är ett program som hänger sig så går det ju ofta att lösa genom Ctrl+Alt+Del följt av att man väljer något lämpligt i rutan som kommer upp.

 

Har du hittat HP Diagnostics (eller något liknande) antingen i datorn eller på HP:s supportsidor för din dator?

Det är inte jag som har startat tråden och som har problem med SSDn. ;) 

 

Men hur som helst, i mitt fall har det inte alltid fungerat med ctrl-alt-delete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på länkarna (och också genom goggling), men det flesta föreslagna metoder leder till att jag skall, på något sätt reparera och starta om datorn. Men när jag startar om datorn så kvarstår felet.

 

När jag kom till metoden CHKDSK så hände en liten lustighet. Här skulle man starta om datorn i felsäkert läge för att sedan köra CHKDSK. Under uppstarten av felsäkert läge så utförs en reparation av C:\ som tar längre tid än den tagit vid vanligt uppstart. Men efter det startar datorn om som vanligt, mao, den kommer inte till felsäkert läge alls.

 

Efter det så larmar datorn inte alls för fel, så det BORDE innebära att felet är åtgärdat. Men eftersom jag inte alls kunde följa den instruktionen som gavs så känner jag mig skeptiskt till att det faktiskt är åtgärdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Mad Man:

Jag tittade på länkarna (och också genom goggling), men det flesta föreslagna metoder leder till att jag skall, på något sätt reparera och starta om datorn. Men när jag startar om datorn så kvarstår felet.

 

När jag kom till metoden CHKDSK så hände en liten lustighet. Här skulle man starta om datorn i felsäkert läge för att sedan köra CHKDSK. Under uppstarten av felsäkert läge så utförs en reparation av C:\ som tar längre tid än den tagit vid vanligt uppstart. Men efter det startar datorn om som vanligt, mao, den kommer inte till felsäkert läge alls.

 

Efter det så larmar datorn inte alls för fel, så det BORDE innebära att felet är åtgärdat. Men eftersom jag inte alls kunde följa den instruktionen som gavs så känner jag mig skeptiskt till att det faktiskt är åtgärdat.

Eftersom datorn startade om själv så blir det inte i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Mad Man:

Jag tittade på länkarna (och också genom goggling), men det flesta föreslagna metoder leder till att jag skall, på något sätt reparera och starta om datorn. Men när jag startar om datorn så kvarstår felet.

 

När jag kom till metoden CHKDSK så hände en liten lustighet. Här skulle man starta om datorn i felsäkert läge för att sedan köra CHKDSK. Under uppstarten av felsäkert läge så utförs en reparation av C:\ som tar längre tid än den tagit vid vanligt uppstart. Men efter det startar datorn om som vanligt, mao, den kommer inte till felsäkert läge alls.

 

Efter det så larmar datorn inte alls för fel, så det BORDE innebära att felet är åtgärdat. Men eftersom jag inte alls kunde följa den instruktionen som gavs så känner jag mig skeptiskt till att det faktiskt är åtgärdat.

Om Checkdisk körs med parametern r (chkdsk /r) så tar det rejält mycket längre tid eftersom Checkdisk då söker igenom hela disken efter dåliga block och isolerar dem från filsystemet. Inte så vanligt att dåliga block ställer till problem på en ssd dock, eftersom diskens egna firmware normalt hanterar sånt, i alla fall på ssd-diskar som jag har kommit i kontakt med. Kanske var det ändå dåliga block det handlade om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...