Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Tomas E

LÖST Potentiellt hot: PUA:Win32/Vigua.a - Vad göra?

Rekommendera Poster

Tomas E
Postad (redigerade)

Windows Defender har hittat ett potentiellt hot. Jag satte det i karantän i väntan på råd. "Läs mer" gjorde mig inte klokare.

https://www.microsoft.com/en-us/wdsi/threats/malware-encyclopedia-description?name=PUA%3aWin32%2fVigua.A&threatid=232714

Programmet ifråga som påverkas är tydligen installationsfilen för SmartScore X2, men den har jag aldrig öppnat sen jag installerade programvaran, nån gång i höstas. Det jag finner konstigt är, att efter att ha satt programmet i karantän så försvann alternativet "Ta bort" från listan över valbara åtgärder. Nu finns bara "Tillåt" kvar. Från början var det alltså "Sätt i karantän", "Ta bort" och "Tillåt". Lite oroande om det inte längre går att ta bort. Objektet som påverkas syns däremot inte längre i mappen Hämtade filer.

71568663_Potentiellthot.png.4e7648c7659cff00717bf258e0710d94.png

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mikael63

Se 

Jag tar och flyttar tråden till den forumdelen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

PUA betyder Möjligen Oönskat Program och vanligaste orsaken till att ett program klassificeras på det sättet är att det kan installera reklamprogram förutom det program som man vill ha i datorn. Det är alltså inget som är skadligt för datorn.

Troligen fick du under installationen i höstas möjligheten att välja om reklamprogrammet skulle installeras eller inte och valde då att det inte skulle installeras.

Eftersom filen inte längre finns kvar i mappen Hämtade filer (eftersom den har flyttats till karantänen) så går det inte att ta bort den från den mappen längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Cecilia:

PUA betyder Möjligen Oönskat Program och vanligaste orsaken till att ett program klassificeras på det sättet är att det kan installera reklamprogram förutom det program som man vill ha i datorn. Det är alltså inget som är skadligt för datorn.

Troligen fick du under installationen i höstas möjligheten att välja om reklamprogrammet skulle installeras eller inte och valde då att det inte skulle installeras.

Eftersom filen inte längre finns kvar i mappen Hämtade filer (eftersom den har flyttats till karantänen) så går det inte att ta bort den från den mappen längre.

Tack!

Jag valde "Tillåt" och efter det försvann även det alternativet från menyn. Nu har jag enligt Windows Defender inga problem längre. Problemet nu är att jag fortfarande inte kan starta programmet. När jag klickar på genvägen i startmenyn får jag ett felmeddelande som säger att installationsprogrammet inte kan hittas. Var finns karantänmappen? Eller måste jag hämta installationsprogrammet en gång till och ominstallera? Om programmet fortfarande ligger i karantän, kommer då Windows Defender att blockera installationen?

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia
3 minuter sedan, skrev Tomas E:

Var finns karantänmappen?

https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/security/threat-protection/microsoft-defender-antivirus/restore-quarantined-files-microsoft-defender-antivirus

Fast det verkar ju konstigt att installationsprogrammet i Hämtade-mappen ska behövas för att köra programmet. Säker på att Defender inte har tagit bort något mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Tomas E
Postad (redigerade)
11 timmar sedan, skrev Cecilia:

https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/security/threat-protection/microsoft-defender-antivirus/restore-quarantined-files-microsoft-defender-antivirus

Fast det verkar ju konstigt att installationsprogrammet i Hämtade-mappen ska behövas för att köra programmet. Säker på att Defender inte har tagit bort något mer?

Efter att ha återställt installationsprogrammet kördes någon slags installations- eller initieringsprocess först. Men efter det startar programmet direkt när man klickar på genväg eller program-ikon. Jag tror att även programmet inaktiverades, för det kom ett felmeddelande om "Allvarligt fel" när jag försökte starta det under det att det var i karantän.

Redigerad av Tomas E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...