Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trängselskatt fakturor


Martassen
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Går det se obetalda fakturor för trängselskatt på transportstyrelsens hemsida? Vad jag vet har jag ej fått nån avi som ska betalas i slutet på denna månaden. När jag loggar in ser jag ett beslut som har förfallodatum slutet på juli. 
Verkar ej kommit nån faktura som ska betalas i slutet på denna månaden då? 
 

Går ju ej se betalda fakturor heller!? 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fakturor jag får har senaste betaldagen ca. 1 vecka in i nästa månad.

Är du säker på att dina fakturor har förfallodag den sista i månaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker på att du fick trängselskatt i april eller maj (vilket det nu blir)?

Citat

Du kan på egen hand logga in och se dina skattebeslut i vår e-tjänst för trängselskatt

Det är även möjligt att kontakta vår kundtjänst på telefon: 0771-29 29 29 (öppet vardagar kl. 9:00-16:00) eller använda vårat kontaktformulär.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Betalning/#193752

 

Mina förfaller den sista i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att jag ej varit ute och kört något ?. Corona å jobb hemifrån.

 

hm. Var inne kollade jag och ser skuld på runt 18 kr som ska betalas slutet på juli först. Ser inget annat. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sist jag råkade ut för detta , så fick jag ett SMS om att jag hade "myndighetspost" att läsa, logga in hos transportstyrelsen, och såg vad jag skulle betala och var avgiften kom ifrån, hiskeliga 5 kr, bara att betala, missar man så åker man ju på påminnelse, och så vidare, en liten summa kan snabbt dra iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Martassen:

Kan ju vara så att jag ej varit ute och kört något ?. Corona å jobb hemifrån.

 

hm. Var inne kollade jag och ser skuld på runt 18 kr som ska betalas slutet på juli först. Ser inget annat. 

Visst händer det att någon kamera kan ta fel, men det är sällsynt, får man ett belopp, så har fordonet varit på nämnda plats, visst kan man överklaga om man helt säkert vet att en själv och fordonet INTE varit på stället, men frågan är om det är värt besväret, krävs ju att man själv kan bevisa att man inte gjort fel på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Martassen:

Avi som ska betalas slutet av juni är det passager under maj? 

Det borde väl framgå av avin som du ska betala i juli vilken månad den gäller för.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan tyvärr vara några månader släp om man har otur, dom två sista jag har fått, på futtiga kr har kommit en till två månader efter datum man har passerat uppgiven trängsel-kamera. Och det är ju upp till en själv att ha kontrollen på detta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martassen:

Avi som ska betalas slutet av juni är det passager under maj? 

Avgifter för passager under maj betalas i slutet av juli. Det blir lite tajt annars att sammanställa passagerna, skicka beslut och att man får tid på sig att betala.


"Hur fungerar betalningen? Vem ska betala? När och hur?"
"I slutet av varje månad skickar vi ut beslutet (med inbetalningskort) till dig som fordonsägare. På beslutet framgår det sammanlagda debiterade beloppet för föregående kalendermånad och antalet passager. Skatten ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast det datum som anges på avin."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Betalning/


Och som Laso skrev, fast med Transportstyrelsens formulering.
"Det är du som fordonsägare som ansvarar för att skatten betalas i tid, även om du inte har fått en avi."
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
22 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det borde väl framgå av avin som du ska betala i juli vilken månad den gäller för.

Står beslutsdatum som är antal dagar in i juni och nån passage i början på maj. Då innebär detta alltså att jag inte kört något i april kanske. 

Redigerad av Martassen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Martassen:

Står beslutsdatum som är antal dagar in i juni och nån passage i början på maj. Då innebär detta alltså att jag inte kört något i april kanske. 

Har du lite otur, kan det bli så. Tyvärr är inte Transportstyrelsen så himla snabba av sig. Så vet man med sig att man har passerat något avgiftsställe, så kan det vara idé att göra en anteckning, så man inte missar något,, och kan jämföra när väl avin kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Har du lite otur, kan det bli så. Tyvärr är inte Transportstyrelsen så himla snabba av sig. Så vet man med sig att man har passerat något avgiftsställe, så kan det vara idé att göra en anteckning, så man inte missar något,, och kan jämföra när väl avin kommer.

Eftersom jag inte verkar ha fått någon faktura som ska betalas i slutet av denna månaden och inte heller ser någon på webben mer än den som ska betalas i slutet av juli så har jag väl inte kört något i april. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Laso:

Så vet man med sig att man har passerat något avgiftsställe, så kan det vara idé att göra en anteckning, så man inte missar något,, och kan jämföra när väl avin kommer.

 

1 timme sedan, skrev Martassen:

Eftersom jag inte verkar ha fått någon faktura som ska betalas i slutet av denna månaden och inte heller ser någon på webben mer än den som ska betalas i slutet av juli så har jag väl inte kört något i april. 

Fordonsägare ansvarar för att skatten ska betalas även om man inte fått någon avi. Pappersavier kan ha delats ut fel, eller så har man kanske missat notifieringar för avier till "Digitala brevlådor", m m. Men man kan rimligtvis inte ta ansvar för passager som inte tagits med på avierna, passager man inte kan se när man loggar in till transportstyrelsen.se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev ChristerE:

 

Fordonsägare ansvarar för att skatten ska betalas även om man inte fått någon avi. Pappersavier kan ha delats ut fel, eller så har man kanske missat notifieringar för avier till "Digitala brevlådor", m m. Men man kan rimligtvis inte ta ansvar för passager som inte tagits med på avierna, passager man inte kan se när man loggar in till transportstyrelsen.se.

Men om man går in på nätet och ingen faktura finns att betala där så har man  ju inte fått någon faktura. ?. Jag har inte lagt in nåt om några digitala brevlådor. De gångerna jag ej hittat avier tidigare så har jag kunnat se fakturan på deras sida. Går man in på nätet och tittar på ”dina skulder” eller vad det nu står så syns enbart en faktura som ska betalas i slutet av juli. 
 

Låt  säga de skickat en avi via posten och den kommit fel och på nätet finns inga skulder. Är då fordonsägaren skyldig betala innan innan förfallodatum ändå? Om man heller inte har digitala brevlådor. 
 

Jag får kanske ringa på måndag och höra ifall. 
 

Många har väl autogiro på detta. 
 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Martassen:

Men om man går in på nätet och ingen faktura finns att betala där så har man ju inte fått någon faktura. ?. Jag har inte lagt in nåt om några digitala brevlådor. De gångerna jag ej hittat avier tidigare så har jag kunnat se fakturan på deras sida. Går man in på nätet och tittar på ”dina skulder” eller vad det nu står så syns enbart en faktura som ska betalas i slutet av juli som jag sa.

Precis det jag menar, det går inte att ta ansvar för något man inte kan kolla upp på Transportstyrelsens webbplats. Men Laso skrev om att göra anteckningar för gjorda passager, för att jämföra med kommande avier. Ser inte nyttan med det, men betalningarna måste man hålla koll på, ifall en avi inte kommer.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
13 minuter sedan, skrev ChristerE:

Precis det jag menar, det går inte att ta ansvar för något man inte kan kolla upp på Transportstyrelsens webbplats. Men Laso skrev om att göra anteckningar för gjorda passager, för att jämföra med kommande avier. Ser inte nyttan med det, men betalningarna måste man hålla koll på, ifall en avi inte kommer.
 

Japp. Om man noterar sina passager och fakturan visar fler passager så går det väl se via fotografi på nåt sätt och en korrigering kan ske isåfall. 
 

Redigerad av Martassen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Martassen:

Japp. Om man noterar sina passager och fakturan visar fler passager så går det väl se via fotografi på nåt sätt och en korrigering kan ske isåfall. 

Jo, man kan ju bli felaktigt debiterad, och är man rädd för det så får man väl anteckna alla sina passager. Dessutom måste man regelbundet logga in på Transportstyrelsens webbplats för att kolla om man fått någon felaktig faktura, ifall den skulle komma bort i posten (för att slippa påminnelseavgifter). Men det blir mycket jobb med det, man kanske aldrig ens besökt Stockholm eller Göteborg med bil.

 

https://www.expressen.se/kvallsposten/kravs-pa-trangselskatt--for-nagon-annans-bil/


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autogiro?

jag bara undrar, med tanke på hur stor straffskatten är så är det något jag rekommenderar för denna trängselskatt.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Autogiro eller automatisk betalning av den elektroniska fakturan.

Jag har lagt in det senare i min betalfunktion.

 

 

Det går att logga in på Transportstyrelsens hemsida och kontrollera alla passager, även de man inte fått faktura på.

Är man osäker på betalning, räkna ihop passagerna som ännu inte är fakturerade och betala in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Är man osäker på betalning, räkna ihop passagerna som ännu inte är fakturerade och betala in.

Bara ett förslag eller något du själv praktiserat?


"Hur fungerar betalningen? Vem ska betala? När och hur?"
"Det är först när skattebeslutet är taget som det är möjligt att betala.
...
Betalar du på annat sätt än med den medföljande avin? Tänk då på att varje månads skattebeslut ska betalas för sig. Ange alltid OCR-numret och kontonumret från avin."

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/Betalning/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. 
Jag använder automatisk betalning av elektroniska fakturor.

Har järnkoll på mina passeringar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...