Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåskärm 30 sekunder efter inloggning


peof
 Share

Go to solution Solved by peof,

Rekommendera Poster

Datorn startar och man kan logga in men sedan blåskärm ett fel i Windows och startar reparation men samma sak händer igen. Har försökt med dvd med startreparation men det går inte att reparera står det.

Är det något fel på hårddisk eller moderkort?

Den är max 5 år gammal och är uppgraderad till Windows 10.

1 TB hårddisk

Får kontakt med nätverk genom kabel. Starten är lite långsammare än förut. Men man kommer till inloggning och alla appar kommer upp på startskärmen, men sedan blåskärm efter 30 sekunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Blåskärm 30 sekunder efter inloggning

I Windows finns inbyggda minnestest som kan starta. Det jag menar är att köra ett test som testar att skriva/läsa från minnet för ett se om det finns fel i kretsarna.

 

https://www.windowscentral.com/how-check-your-pc-memory-problems-windows-10

exempelvis

Spontana blåskärmar, dator som är långsammare, kan vara tecken på minnesproblem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka att användaF1 och se om jag får upp minnestest.Återkommer efter försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den reagerar inte på F1

Inställningsmenyn hinner man inte öppna förrän blåskärm dyker upp. 

Tar och skruvar isär och tar ett minne i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat med 1 minneskort i taget i de olika hållarna men samma blåskärm kommer upp och den försöker reparera och starta om.

Kan det vara fel på båda minneskorten ?

Är det värt att köpa ett nytt o prova. Acer Aspire ES-574 i5 1GB hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt kör ett minnestest. Om du inte lyckas få igång Windows egna spara ned klassiska memtest86 på en usb-sticka/cd och starta från denna.

 

http://www.memtest.org/

eller kanske

https://www.memtest86.com/

Det kan givetvis vara annat fel även.
Om du inte har det, skapa en backup av alla data du inte vill förlora.

Kan även vara hårddisken som håller på att ge upp.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ärligt säga att jag senast kör det från memtest.org men den där ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peof det du skriver låter som det min pappa råkat ut för. Det finns en liten skillnad. Du får fram ditt skrivbord med appar. Så långt kommer jag inte på pappas dator. 

 

Jag kan komm fram till inloggning ibland, men strax efter blir det blå skärm. Och det spelar ingen roll vad jag gör så kommer jag inte in i datorn inte ens i felsäkert läge. 

 

På pappas dator så kommer det lite olika felmeddelande i blåskärmen. dpc watchdog violation, wdfilter och ett par andra. 

 

När det gäller wdfilter så en sak som jag hittar om det att de ska ha nåt med defender att göra. Och det skulle ev kunna stämma för på min dator som jag har win 7 på så fick jag en uppdatering den 26 juni.

 

Och det hände samma datum som du har, den 26 juni. Så för mig verkar det som det kommit nån uppdatering som ställer till det. 

 

Jag har letat på nätet för att se om andra råkat ut för samma, men hittills inte lyckats hitta nån, förutom du.

 

För min del eftersom jag inte ens kommer in i dator så får jag vänta till affären där pappas dator är köpt, öppnar efter semestern så dom får titta på det.

 

Så har du fått samma som pappa så är det inte din dator det är nåt fel på utan nån uppdatering som kommit som ställt till det. Och om det är så, så vet inte jag om man själv kan fixa det för man kan väl inte ens ta emot uppdatering när man inte ens kommer in i datorn. 

Redigerad av marim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev marim:

På pappas dator så kommer det lite olika felmeddelande i blåskärmen. dpc watchdog violation, wdfilter och ett par andra. 

När felkoderna varierar mycket beror det oftast på ett hårdvarufel, vanligast är fel på RAM-minne eller på disken där Windows ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia jag tror inte det. Disken och ram-minne är bara ett par månader gamla. 

 

Pappas fick problem efter maj uppdateringen att han då och då fick blåskärm. Men det var bara ibland och datorn startade om och sen funkade som vanligt.

Microsoft har ju skrivit att dom var medvetna om det och arbetade på att lösa det. Så jag lät det bero då eftersom jag utgick ifrån att det skulle komma en uppdatering som fixade det.

 

Nu har han fått annat. Så det inte ens går att komma in i datorn. Jag vet att det finns andra som har fått problem nu här i juni efter uppdatering, men dock inte sett att nån har detta problem. En möjlighet att det ännu inte börjat komma ut på nätet om problemet är för att det bara är ett par dar sen det uppstod. Och kanske för att dom inte har nån möjlighet att skriva om dom bara har en (den) datorn.

Redigerad av marim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag fick installera om Windows 10. Gick inte att reparera i det alternativ som kommer upp vid Boot med USB.

Förlorade allt som inte fanns på Google o OneDrive.

Felet uppstod nog när den blev strömlös under en uppdatering.

Windows 10 finns i minne på moderkort.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev peof:

Felet uppstod nog när den blev strömlös under en uppdatering.

Ja, sånt kan ställa till med en del.

 

Tråkigt att du behövde installera om och förlorade en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...