Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klockslag ändras av sig självt


qpre1974
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Varje morgon när jag öppnar datorn är klockslaget fel även om jag rättat till det dagen innan. Detta händer i Windows 10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
12 minuter sedan, skrev qpre1974:

Varje morgon när jag öppnar datorn är klockslaget fel även om jag rättat till det dagen innan. Detta händer i Windows 10.

Det är möjligt att backupbatteriet till BIOS är slut.

Backupbatteriet är till för att datorns moderkort skall komma ihåg alla inställningar. Är det slut nollställs inställningarna, inkl. tid och datum, till standardvärdena.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bytte batteriet, släckte datorn och väntade en timme. Slot på den och allt var OK med tiden.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kapar tråden eftersom det löste sig för qpre1974.

 

Jag har dual boot på en dator. Win 10 och Linux Mint.

Varje gång jag varit in i mint och sedan går tillbaks till win så är klockan fel en timme eller två åt något håll. Jag misstänker att det har med tidszoner att göra.

Det är inget stort problem men finns det något man kan göra åt saken så vore det ju givetvis fint.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev smeghead:

Jag kapar tråden eftersom det löste sig för qpre1974.

 

Jag har dual boot på en dator. Win 10 och Linux Mint.

Varje gång jag varit in i mint och sedan går tillbaks till win så är klockan fel en timme eller två åt något håll. Jag misstänker att det har med tidszoner att göra.

Det är inget stort problem men finns det något man kan göra åt saken så vore det ju givetvis fint.

 

Windows anpassar tid och datum från internet.

Om tid och datum är fel i BIOS kommer tid och datum visas fel i ett operativsystem som inte hämtar från internet.

 

I BIOS är det lämpligt att ställa in ”normaltid” då Windows kompenserar detta för ”sommartid”.

Hur det fungerar i Linux kan experterna på Linux på eForum besvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Ska kolla tiden i bios.

Ja win 10 hämtar tiden via ntp så i princip skulle jag kunna vänta tills nästa synkning, utan att själv ställa om tiden.

Lite småirriterande är det ju dock. Det borde gå att lösa, tycker man.

Men jag kommer som sagt inte börja gråta om det inte går att lösa. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis så ser det ut för mig också.

Kör också cinnamon.

 

Lite mer info:

Bios-tiden var korrekt.

När jag nyss loggade in i mint så visade tiden fel +2 timmar men det tog bara några sekunder så blev tiden rätt. Den synkade väl förmodligen ganska snabbt mot nån tidsserver någonstans.

Nu när jag loggade in i win så visar tiden fel -2 timmar.

 

Märkligt..

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gågglade lite och hittade lösningen.

 

Kommandot "timedatectl set-local-rtc 1" i Mint löser problemet.

Nu är tiden rätt i båda OS:en.

 

Jag hajjade inte till 100% vad problemet var men jag tror det berodde på att Mint default tror att bios-klockan är inställd på Greenwich mean time (GMT) och det man gör med kommandot är att tala om för Mint att biosklockan visar den lokala tiden.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...