Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Dag Erlandsson

Chromecast eller inte

Rekommendera Poster

Dag Erlandsson

Måste ställa en fråga. Om man bor i ett hus utan bredband, måste man ha en Chromecast till Tv:n - eller kan man streama allt från IPhone? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Laso

Du måste ha någon form av WiFi för att kunna köra Chromecast, vet inte om det går att köra via en mobil, har aldrig provat det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Man kan ju normalt låta en mobil agera hotspot, dvs låta mobilen agera trådlös router så att man får ett trådlöst (WiFi) nätverk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Perfekt! Så AirPlay / internet delning från telefonen fungerar? Då kan man säga att med Chromecast blir överflödigt? Dvs. det går lika bra med en mobil? 

Redigerad av Dag Erlandsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Om du ska använda AirPlay eller internetdelning så måste din teve förstå sig på det och det är nog inte vanligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Denna TV

Fungerar det på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Den TVn du länkar till är en Samsung. Operativsystemet är Samsungs egna, Tizen.

Med en modern Samsungtelefon kan du spegla bilden från telefonen till TVn.

Enligt uppgift kan det finnas någon app som kan simulera Chromecast men någon information som bekräftar det kan jag inte hitta.

Sannolikt kommer du att behöva komplettera TVn med en Chromecastenhet som kopplas in via HDMI på TVn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson

Tack för alla svar. Köper en Chromecast? Eller är en Apple-TV dosa bättre? Har en IPhone. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men

Kan du ta dig till butiken kan du testa före köp av extern enhet.

Du kan också testa när du fått hem TVn för att se om funktionen på något sätt ändå finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
11 minuter sedan, skrev X-Men:

Kan du ta dig till butiken kan du testa före köp av extern enhet.

Du kan också testa när du fått hem TVn för att se om funktionen på något sätt ändå finns.

Tack, då gör jag det! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger
Postad (redigerade)
20 minuter sedan, skrev Dag Erlandsson:

Tack för alla svar. Köper en Chromecast? Eller är en Apple-TV dosa bättre? Har en IPhone. 

En TV måste stödja Airplay2 för att det ska gå att casta från en iPhone direkt till TVn, och det är inte så många som gör det. Vad jag kan se gör inte din Samsungmodell det. Sålunda behöver du ha en AppleTV eller chromecast för att strömma från iPhone. Vilken man väljer är väl en smaksak (och kanske en prisfråga), själv föredrar jag AppleTV då den är gjord för iPhone.

Redigerad av Hakinger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hakinger
Postad (redigerade)
38 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag har inte installerat AirPlay in min TV med Android, ändå fungerar kastning från såväl iPad som iPhone.

Samsung-TVn kan mycket väl ha stöd för AirPlay och AirPlay2:

https://macworld.idg.se/2.1038/1.712782/apple-airplay-2-tv

Airplay är nog inget man installerar utan stöd för Airplay2 byggs in i TVn från fabrik, nåt chip antar jag. Hur upptäcker din TV Apples grejer utan airplay eller chromecast? Är det nån tredjeparts app?

Vad jag kunde se på specifikationerna så nämns ingenting om Airplay för den modell som Dag länkade till. Därför antog jag att den inte klarar av Airplay. Samsungen i fråga är f.ö. ingen android utan Samsungs Tizen.

Redigerad av Hakinger
Kallade Dag för Christer då jag har en arbetskamrat som har samma eftenamn :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dag Erlandsson
Postad (redigerade)

Nu talat med Samsung och dom säger att det funkar.

Dom har en mjukvara i Tv’n

som stödjer AirPlay och internet delning och nått som heter Wi-Fi direkt. 😊

Men nu kommer vi till nästa problem, som han dock lät osäker på.

1) Jag frågade honom om en telefon, är bra som en Rauter/modem (vi har inget bredband i huset) / då sa han att han ”trodde” att det är mycket sämre....

Han sa att han inte trodde att det på något sätt kunde vara stabilt....

2) Jag frågade vad som händer om det ringer på telefonen - bryts filmen då (det man tittar) - det visste han inte. Men han ”trodde” att filmen skulle brytas? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
12 timmar sedan, skrev Hakinger:

Airplay är nog inget man installerar utan stöd för Airplay2 byggs in i TVn från fabrik, nåt chip antar jag. Hur upptäcker din TV Apples grejer utan airplay eller chromecast? Är det nån tredjeparts app?

Vad jag kunde se på specifikationerna så nämns ingenting om Airplay för den modell som Dag länkade till. Därför antog jag att den inte klarar av Airplay. Samsungen i fråga är f.ö. ingen android utan Samsungs Tizen.

Nej, Airplay i en Androidbaserad TV är en app. Det finns inget ”chip” ( förmodar att du menar IC) som innehåller Aiplayfunktionen. Airplay är inte heller inbyggt i operativsystemet Android (inte ännu).

En Androidbaserad TV har generellt Chromecast inbyggt i operativsystemet. Något tillägg behövs inte, varken app eller IC. Det räcker att TVn och enheten som skall ”kasta” är uppkopplade på samma nätverk.
En Androidbaserad telefon har också generellt Chromecastfunktionen inbyggd i operativsystemet. Därmed går det utmärkt att ”kasta” från en sådan telefon till en TV.

Apple har valt att inte stödja Miracast-standarden men väl Chromecast. Således fungerar det utmärkt att ”kasta” från en iPhone eller iPad till en Androidbaserad TV. Någon extrautrustning krävs inte inte heller någon app. Stödet finns inbyggt i iOS.

Miracaststöd har flera av TV-tillverkarna, som installerar sina egna operativsystem i sina TV-produkter (LG, Philips, Sony, Samsung som exempel på tillverkare med egna operativsystem), valt att bygga in. Miracast är en standard som Apple valt att inte stödja men som Microsoft valt att göra.

Det skiljer mellan Airplay/ Apple-TV och Chromecast i sina funktionaliteter, även om grundprincipen är likvärdig. 
Jag har testat Apple-TV och kan inte motivera den högre kostnaden för Apple-TV.

Beträffande operativsystemet i den TVn som TS beställt omnämner jag detta redan i mitt första inlägg i denna tråd. Jag föreslår redan då att TS provar, antingen i butik eller när TVn väl är hemma, innan TS investerar i en extern enhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
X-Men
1 timme sedan, skrev Dag Erlandsson:

Nu talat med Samsung och dom säger att det funkar.

Dom har en mjukvara i Tv’n

som stödjer AirPlay och internet delning och nått som heter Wi-Fi direkt. 😊

Men nu kommer vi till nästa problem, som han dock lät osäker på.

1) Jag frågade honom om en telefon, är bra som en Rauter/modem (vi har inget bredband i huset) / då sa han att han ”trodde” att det är mycket sämre....

Han sa att han inte trodde att det på något sätt kunde vara stabilt....

2) Jag frågade vad som händer om det ringer på telefonen - bryts filmen då (det man tittar) - det visste han inte. Men han ”trodde” att filmen skulle brytas? 

Svåra frågor.

Jag har bekanta som strömmar film via sin telefon. Beroende på vilket system man har kan filmvisningen brytas.

När det gäller Chromecast kommer filmen inte att stoppas om det ringer på telefonen. Så mycket kan jag bekräfta. 
Eftersom jag inte använt Airplay i den utsträckningen, eller har någon bekant som gjort det, kan jag inte svara på hur det blir.

Generellt speglar Airplay bilden vid ”kastning” medan Chromecast ”kastar över” bilden. Jag kan se film på min TV som strömmas från min iPhone och prata i telefon. 
På liknande sätt kan jag vara inne på eForum eller andra internetsidor, spela spel eller göra vad jag nu önskar, på min iPad medan den spelar upp film på min TV.

Min erfarenhet av Airplay och Apple-TV är begränsad och jag har inte haft möjlighet att testa hur det fungerar.

Min bror bor ute ”på landet” och använder sin telefon till att strömma film till TVn via det mobila bredbandet. Det fungerar fint, trots att han befinner sig på landsbygd.

En sak som är lite kritisk är vilken hastighet man får. Låg hastighet innebär att man får tumma på bildkvalitén för att det inte skall ”hacka”. 
Dessutom förbrukar filmvisning rätt mycket av ”surfpotten”.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...