Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Microsoft ger ytterligare smakprov på Windows 10-startmenyn


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Det ser ut att bli fräschare! Den nuvarande är mörk och trist, såvida inte detta går att ändra redan nu.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Designarna har nog tittat lite på MacOS tror jag, eller kanske linuxdistributionen deepin. Riktigt snyggt oavsett.

42 minuter sedan, skrev Tomas E:

Det ser ut att bli fräschare! Den nuvarande är mörk och trist, såvida inte detta går att ändra redan nu.

Oj, det finns alltså fler än jag som tycker mörkt är trist? :) Det pågår ju en mörk-mani överallt, särskilt inom Linux- och mobilvärlden.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev Hakinger:

Oj, det finns alltså fler än jag som tycker mörkt är trist? :) Det pågår ju en mörk-mani överallt, särskilt inom Linux- och mobilvärlden.

Det är nog mörkt på vintern som det är. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla denna inställning (Windows 10 version 1909):

Högerklick på skrivbordet - Anpassa

Färger

Välj ditt standardläge för Windows

Välj Ljust

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mörk eller Ljus..

Naturligtvis är man själv ambivalent och skulle vilja ha tredje alternativet där emellan. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kolla denna inställning (Windows 10 version 1909):

Högerklick på skrivbordet - Anpassa

Färger

Välj ditt standardläge för Windows

Välj Ljust

Hmm, om jag minns rätt så blir det i så fall "vitt", men inte genomskinligt? Vill inte pilla med det nu, det var nåt som strulade senast jag kollade, för nåt halvår sen eller så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genomskinligt blir det ju inte men eftersom några klagade på att menyn är mörk så kan man välja att få en ljus meny om man föredrar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser rent ut sagt bedrövligt ut. Grundproblemet är att MS vill ha dessa brickor i startmenyn som egentligen inte tillför någonting alls, utan endast tar upp en massa utrymme.

 

Enda skillnaden mellan liten eller stor bricka är att den stora brickan även innehåller en text under med vad för program brickan avser.

 

Trist att MS valde att ersätta den fullt fungerande startmenyn i Windows 7 med den nya i Windows 10 något där design gått före funktionalitet. Att man ska behöva installera classic shell för att få en funktionell och effektiv startmeny i Windows 10 är ett rejält underbetyg åt de som designat startmenyn i Windows 10.

 

Vad hjälper det att införa transparent design när grunden är densamma som i tidigare versioner av Windows 10 med följd att färre information är synlig för användaren.

Redigerad av Automan
Stavfel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Automan:

Grundproblemet är att MS vill ha dessa brickor i startmenyn som egentligen inte tillför någonting alls, utan endast tar upp en massa utrymme.

Jag tyckte så först men för mig så fungerar brickorna utmärkt som genvägar till program som används regelbundet men inte så ofta att jag vill ha dem på skrivbordet eller i aktivitetslisten men inte heller hålla på leta fram dem i den långa startmenylistan,

 

Så smaken är som  baken :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Jag tyckte så först men för mig så fungerar brickorna utmärkt som genvägar till program som används regelbundet men inte så ofta att jag vill ha dem på skrivbordet eller i aktivitetslisten men inte heller hålla på leta fram dem i den långa startmenylistan,

Ungefär som jag tänker också. Kanske det den är till för också, för om man fyller den proppfull med program så tar det lika lång tid att leta upp dem där som att rulla ner i menyn. Jag har t ex tagit bort en massa spel som jag inte använder. Vid en närmare titt skulle jag faktiskt kunna rensa ytterligare där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...