Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny bärbar dator.


Torparen
 Share

Rekommendera Poster

Har planer på att ev inhandla en ny bärbar PC. Primärt kommer datorn att användas för foto och fotoprogram.

Ser fram mot att få förslag med prisuppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla inrego.se
Jag har köpt 5-6 burkar därifrån. Dom är bra å ha å göra med.
Fick fel konfiguration en gång på en bärbar. Dagen efter skickade dom delarna så jag kunde få rätt konfiguration.
Rekommenderas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev smeghead:

Kolla inrego.se
Jag har köpt 5-6 burkar därifrån. Dom är bra å ha å göra med.
Fick fel konfiguration en gång på en bärbar. Dagen efter skickade dom delarna så jag kunde få rätt konfiguration.
Rekommenderas.

 

Tack värt att tänka på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Torparen:

Har planer på att ev inhandla en ny bärbar PC. Primärt kommer datorn att användas för foto och fotoprogram.

Ser fram mot att få förslag med prisuppgifter.

Har du någon budget?

 

För fotoredigering bör du satsa på en bra processor och mycket internminne. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev X-Men:

Har du någon budget?

 

För fotoredigering bör du satsa på en bra processor och mycket internminne. 

Nja max ca 15000

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske bör beskriva vad för fotoredigering du gör.

Det är stor skillnad på vad som behövs om man bara beskär fotona lite eller om man håller på med avancerad bildbehandling med olika filter osv.

 

Vad har du för dator idag, hur gammal är den och på vilket sätt räcker den inte längre till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du kanske bör beskriva vad för fotoredigering du gör.

Det är stor skillnad på vad som behövs om man bara beskär fotona lite eller om man håller på med avancerad bildbehandling med olika filter osv.

 

Vad har du för dator idag, hur gammal är den och på vilket sätt räcker den inte längre till?

Jag håller på med Adobe Photshop Lightroom m.a.o. ganska avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ge exempel på vad för bildredigering du gör i Lightroom?

 

Vad har du för dator idag, hur gammal är den och på vilket sätt räcker den inte längre till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den budgetnivån har du bra möjligheter, framför allt behöver du maxa minnet, gärna 16Mb, för Lightroom  vill ha minst 8Mb för att köra hyfsat. Sitter inte vid min normala dator, så jag kan inte hitta några vettiga val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan du ge exempel på vad för bildredigering du gör i Lightroom?

 

Vad har du för dator idag, hur gammal är den och på vilket sätt räcker den inte längre till?

I princip all redigering som gäller foto. M.A.O använder alla LR:s funktioner. Bef räcker till men tangentbordet är kasst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju externa tangentbord man kan använda om det bara är det.

 

Men om du då berättar vad du har för datorn så vet vi ju vilka krav som din nya dator behöver uppfylla för att du ska vara nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev Cecilia:

Finns ju externa tangentbord man kan använda om det bara är det.

 

Men om du då berättar vad du har för datorn så vet vi ju vilka krav som din nya dator behöver uppfylla för att du ska vara nöjd.

Lenovo G50 Jag har extern tgbord men obekvämt då jag har datorn i knäet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G50 är en serie med flera modeller med olika prestanda  men generellt så verkar det vara en enklare dator med en i5-processor eller sämre, 8 GB RAM och som kom med Windows 8.1.

 

När Dustin slutade sälja G50-80 så kostade den 3500 kr. Om en sån dator är tillräckligt bra så behövs det absolut inte några belopp i närheten av 15 000 kr.

Eftersom jag kom in på Dustins sida när jag sökte efter G50 så får du några förslag från dem med i5-processor (nyare och bättre variant än den du har), 8 GB RAM och Windows 10. Dessutom har de SSD som är avsevärt snabbare än en mekanisk hårddisk.

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/barbara-datorer/standard/?ssel=false&typeofprocessor=core i5&installedmemorysize=8&screensize=15.6

Dock kan du behöva en extern hårddisk om du behöver mycket lagring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

G50 är en serie med flera modeller med olika prestanda  men generellt så verkar det vara en enklare dator med en i5-processor eller sämre, 8 GB RAM och som kom med Windows 8.1.

 

När Dustin slutade sälja G50-80 så kostade den 3500 kr. Om en sån dator är tillräckligt bra så behövs det absolut inte några belopp i närheten av 15 000 kr.

Eftersom jag kom in på Dustins sida när jag sökte efter G50 så får du några förslag från dem med i5-processor (nyare och bättre variant än den du har), 8 GB RAM och Windows 10. Dessutom har de SSD som är avsevärt snabbare än en mekanisk hårddisk.

https://www.dustinhome.se/group/hardvara/datorer-surfplattor/barbara-datorer/standard/?ssel=false&typeofprocessor=core i5&installedmemorysize=8&screensize=15.6

Dock kan du behöva en extern hårddisk om du behöver mycket lagring.

Extern HD har jag av säkerhetsskäl. Nu har jag fått så många förslag att jag föreslår att tråden får vara vilande tills jag kan lämna värmen 38 gr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Torparen vad du än väljer, för din tänkta budget, så rekommenderar jag minst 16Gb minne, gärna mer, Lightroom kräver mycket minne tyvärr, gärna en matt skärm, för att kunna se ordentligt vid dina bildbehandlingar, slippa blänk och reflexer på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Laso:

@Torparen vad du än väljer, för din tänkta budget, så rekommenderar jag minst 16Gb minne, gärna mer, Lightroom kräver mycket minne tyvärr, gärna en matt skärm, för att kunna se ordentligt vid dina bildbehandlingar, slippa blänk och reflexer på skärmen.

OK tack för dina värdefulla tipps. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avråder bestämt från köp av Acer Extensa i Cecilias länk till Dustin, den som kostar 4990 kronor (först i listan).

Datorn innehåller en klen i5 av generation 6 från Intel. Idag finns generation 10 i bärbara datorer och prestandan är betydligt högre än den i5 som sitter i Acerdatorn hos Dustin.

 

Generation 10 av i3 är bättre än den i5 som sitter i Acern hos Dustin för 4990 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Laso:

Lightroom kräver mycket minne tyvärr,

Beror inte det på vad man gör för något i Lightroom?

Torparen tycker ju inte att det är något problem med 8 GB idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag avråder bestämt från köp av Acer Extensa i Cecilias länk till Dustin, den som kostar 4990 kronor (först i listan).

Datorn innehåller en klen i5 av generation 6 från Intel. Idag finns generation 10 i bärbara datorer och prestandan är betydligt högre än den i5 som sitter i Acerdatorn hos Dustin.

 

Generation 10 av i3 är bättre än den i5 som sitter i Acern hos Dustin för 4990 kronor.

Tack för tipset.

 

39 minuter sedan, skrev Cecilia:

Beror inte det på vad man gör för något i Lightroom?

Torparen tycker ju inte att det är något problem med 8 GB idag.

Inga problem nja ganska "lat" slö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...