Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot-problem med Dell XPS 8900 W10Pro


Akkis
 Share

Go to solution Solved by Akkis,

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
1 timme sedan, skrev Laso:

Beträffande ditt problem, kan vara flera olika orsaker, tror dock inte det är nätaggregatet, kan vara fel i Bios, kan vara minne, kan vara grafikkortet, svårt att ringa in precis. Kom du in i bios om du aktiverar direkt när det visar sig på skärmen?

Eller fastnar den bara och allt "fryser" ? Då finns risken att det är något med själva Bios som inte är okej.

BIOS kan jag editera utan problem. Huvud(del)problemet är att jag inte som Admin kan ändra startsekvensen i msconfig enligt ovan, jag ändrar men den återgår till sekvensvarianten, se bild.

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Akkis:

Huvud(del)problemet är att jag inte som Admin kan ändra startsekvensen i msconfig enligt ovan, jag ändrar men den återgår till sekvensvarianten, se bild.

Vad är problemet med det, märker du att det är någon tjänst eller något program som inte startar som det borde?

Säker på att ingen tjänst är inaktiverad eller att inget autostartande program är inaktiverat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Cecilia, men X-men tänkte att jag kunde prova att ställa om startsekvensen, men det lutar väl åt hårdvaruproblem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Akkis:

Nej, Cecilia, men X-men tänkte att jag kunde prova att ställa om startsekvensen, men det lutar väl åt hårdvaruproblem

När du skall ha tillbaka startsekvensen till ”Normal Start” skall du först avbocka de två extraalternativen under ”Selektiv Start”. 
När de är avbockade markerar du ”Normal Start”, klicka på ”Verkställ” och slutligen ”OK”.

 

Starta om datorn.

Nu skall den starta normalt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ” Läs in systemtjänster” och ”Läs in Autostart-objekt” som skall avmarkeras under ”Selektiv Start” innan du markerar ”Normal Start” igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövat det också nu, men den hoppar tillbaka till Selektiv start och bockar in det du nämner på egen hand. Det finns dessutom en skuggad ruta under Selektiv start som jag inte kommer åt som är och förblir ibockad: "Använd ursprunglig startkonfiguration"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tidigare dator med Windows 7 (tror jag) gjorde precis på samma sätt men jag upplevde det aldrig som något problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Akkis:

Prövat det också nu, men den hoppar tillbaka till Selektiv start och bockar in det du nämner på egen hand. Det finns dessutom en skuggad ruta under Selektiv start som jag inte kommer åt som är och förblir ibockad: "Använd ursprunglig startkonfiguration"

"Selektiv Start" innebär att man gjort ändringar i startsekvensen. Det kan vara att man valt att visa funktioner inte skall starta när Windows startar.

Jag har t.ex. valt bort att Adobe Acrobat Reader startas i bakgrunden när Windows startar. Jag har också valt bort alla program och funktioner som inte behövs när Windows startar. Jag startar dessa när jag skall använda dem.

Visst, det tar lite längre tid att starta programmen men uppstarten av Windows går snabbare.

 

"Selektiv Start" är inte detsamma som "Felsäkert läge".

"Selektiv Start" är normalstart av Windows men med vissa funktioner inaktiverade som inte behöver startas när Windows startar.

De som har iTunes, Adobe Acrobat Reader, Spotify, Officefunktioner med flera program kan välja bort att de startas när Windows startas. Windows startar snabbare när program och funktioner som inte krävs för en normal start av Windows inte startar med Windows.

 

Normalt går det att välja "Normal start" och gå förbi alla egna val. Varför det inte sker i din dator kan jag inte svara på men "Selektiv start" är egentligen inget problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • Solution

Återkommer till den här tråden då mina problem med min Dell 8900 har löst sig efter väldigt, väldigt  många startförsök.....

 

1) Installerat Windows version 1909 utan problem

2) Kontrollerat C-disken på alla tillämpliga sätt och funnit att startfiler mm varit OK

3) Bytt till ett nytt nätaggregat från Dell samt passade på att installera ett nytt grafikkort GTX 1650 Super

4) Nedgraderat BIOS versionen 

 

Samtliga dessa åtgärder löste inte startproblemen fram till igår.

 

Jag har chattat med Dell Support vid många tillfällen som lämnar en utmärkt hjälp på alla tänkbara sätt, svarar nästan direkt och ger sig inte förrän man prövat allt. Förutom nätaggregatet talade vi mest om BIOS versionen, fick bl.a reda på att man dragit tillbaka den senaste vilken jag hade installerad men vi lyckades inte nedgradera till en tidigare version då den senaste hade en funktion att förhindra denna åtgärd genom att automatiskt lägga tillbaka den senaste vid återstart. Jag löste dock detta på egen hand, Dell support visste inte hur och har lyft frågan till sin level 2 avdelning men jag hittade så småningom rätt åtgärd på egen hand under funktionen "Security".

 

I mitt fall blev lösningen på att återfå en "normal" start från strömlöst läge att stänga av Snabbstart  under Windows Kontrollpanelen- System och säkerhet - Energialternativ-Förändra strömbrytarens funktion- och där Avaktivera snabb start som var aktiverad i min version. Därefter har datorn startat som tidigare och jag upplever inte att den startar långsammare.

 

Vad som har orsakat detta vet jag inte men väl medveten om att nya Windowsversioner orsakar problem och också dessa uppdateringar som kommer per automatik kan säkert förklara en del, nu har jag avinstallerat Dell Support Assist och Dell update från min dator, samt gör en image av C-disken varje vecka.

 

Lösningen hittade jag genom att googla på engelska med startproblem för Dell 8900, bland en massa missledande inlägg hittade jag så småningom fram till den lösning jag just beskrivit.

 

Slutligen tack till alla som varit behjälpliga här i forumet - det är mycket betydelsefullt för oss. jag har genom årens lopp fått oerhört mycket hjälp och kommer med all säkerhet att återkomma!

 

Åke

 

 

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...