Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot-problem med Dell XPS 8900 W10Pro


Akkis
 Share

Go to solution Solved by Akkis,

Rekommendera Poster

Har efter fyra år fått problem med att datorn inte vill starta korrekt efter avstängning tex över natten. Booten hänger sig vid Dell-loggan och går alltså inte vidare. Efter 3-4 försök lyckas den starta. Nu lämnar jag den på och den går ner i hibernation läge, dvs vilar och återstartar korrekt vid musklick.

Aldrig upplevt detta tidigare, är det relaterat till någon ny Windows-uppdatering eller ska batteriet i Bios bytas? All support uppskattas. Datorn är från 2016.

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Akkis:

Har efter fyra år fått problem med att datorn inte vill starta korrekt efter avstängning tex över natten. Booten hänger sig vid Dell-loggan och går alltså inte vidare. Efter 3-4 försök lyckas den starta. Nu lämnar jag den på och den går ner i hibernation läge, dvs vilar och återstartar korrekt vid musklick.

Aldrig upplevt detta tidigare, är det relaterat till någon ny Windows-uppdatering eller ska batteriet i Bios bytas? All support uppskattas. Datorn är från 2016.

Åke

Ja, det kan vara relaterat till en uppdatering av Windows 10. 
Det förekommer ganska frekvent att uppdateringar av Windows 10 ställer till problem.

 

Ett sätt kan vara att starta datorn i Felsäkert Läge en gång och sedan starta om datorn. Då kan vissa ”fel” självkorrigeras och felet är åtgärdat.

I andra fall krävs det att datorn startas från ett Windows 10-installationsmedia och via kommandon i Kommandotolken åtgärda problemen.

 

Jag föreslår att du först provar att starta datorn i Felsäkert Läge och sedan starta om datorn i Normalt läge för att se om det rättat till sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu återstartat i felsäkert läge men kan inte logga på, felaktigt pw...?

fattar ingenting

något annst pw som krävs nu?

mvh

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna sökfönstret.

 

Skriv in

 

msconfig

 

så skall programmet MSConfig.exe visa sig.

 

Markera namnet och högerklicka.
Välj i menyn ”Kör som Administratör”.

 

Markera ”Normal start” i fönstret som visas (normalt är det första fliken som visas).

 

Klicka på ”Verkställ” och sedan OK

 

Starta om datorn och nu skall den starta som vanligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack X-Men, jag har nu provat detta men Windows vill inte behålla den inställningen utan hoppar tillbaka till "Selektiv start" trots att jag kör som Admin och klickar på verkställ. Det måste finnas någon överlagrad inställning (BIOS)?

Bilägger bild

Det krävs tre omstarter för att Windows ska starta normalt i nuläget.

Skärmklipp.JPG

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Akkis:

jag har nu provat detta men Windows vill inte behålla den inställningen utan hoppar tillbaka till "Selektiv start" trots att jag kör som Admin och klickar på verkställ.

Det är normalt. Det viktiga är att det inte står på Diagnosstart som är en sorts felsäkert läge.

 

Dåliga kondensatorer i nätaggregatet eller på moderkortet kan göra att man behöver trycka flera gånger på strömbrytaren innan datorn startar. Då brukar det börja med att man behöver trycka en extra gång ibland men sen blir det värre med tiden och antalet tryck som behövs ökar. Har Dell någon förlängd garanti eller reklamationstid?

Är du bekväm med att öppna datorn och titta på statusen på moderkortets kondensatorer eller byta nätaggregat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, jag misstänkte att problemen är av den här arten.

Visst, jag fixar att öppna datorn men sedan vet jag inte, byta nätaggregat är OK men undrar om det lönar sig...efter några år är det kanske ändå dags att köpa nytt? 

Nytt program jag tänker skaffa till hösten kommer ändå att kräva tex nytt grafikkort. Och mer minne (32GB RAM).

Om jag beställer en ny dator, är det då möjligt att starta från den nuvarande hårddisken om jag flyttar över den fysiskt?

 

Åke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Obs! Det är länkar som jag har sparat sen länge så det kan tänkas att de inte fungerar längre.

 

För byta moderkort lönar sig antagligen inte om du i alla fall ska skaffa mer minne och nytt grafikkort men ett nytt nätaggregat kostar ju inte så mycket.

 

Windows kan vara lite känsligt när man flyttar dess installation till annan hårdvara, ibland fungerar det men många gånger går det inte alls att starta Windows. Det beror antagligen på hur lika de två processorerna och moderkorten är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Akkis:

Tack X-Men, jag har nu provat detta men Windows vill inte behålla den inställningen utan hoppar tillbaka till "Selektiv start" trots att jag kör som Admin och klickar på verkställ. Det måste finnas någon överlagrad inställning (BIOS)?

Bilägger bild

Det krävs tre omstarter för att Windows ska starta normalt i nuläget.

Skärmklipp.JPG

Nej, BIOS styr inte över den funktionen.

En ändring bör fungera.

Har du provat att logga in på ett annat konto och göra ändringen där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-25 på 09:41, skrev Akkis:

Har efter fyra år fått problem med att datorn inte vill starta korrekt efter avstängning tex över natten. Booten hänger sig vid Dell-loggan och går alltså inte vidare. Efter 3-4 försök lyckas den starta. Nu lämnar jag den på och den går ner i hibernation läge, dvs vilar och återstartar korrekt vid musklick.

Aldrig upplevt detta tidigare, är det relaterat till någon ny Windows-uppdatering eller ska batteriet i Bios bytas? All support uppskattas. Datorn är från 2016.

Åke

Eftersom en start i Felsäkert läge inte fungerade kan jag tänka mig att en av uppdateringarna ”låser” datorn.

Det går att utföra vissa kommandon i Kommandotolken när man startar datorn från ett installationsmedia, som kan lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Windows kan vara lite känsligt när man flyttar dess installation till annan hårdvara, ibland fungerar det men många gånger går det inte alls att starta Windows. Det beror antagligen på hur lika de två processorerna och moderkorten är.

Om man skapar en PE-avbild av sin installation kan man flytta installationen till en annan dator utan problem. En PE-avbild tar bort alla drivrutiner och hårdvarurelaterade funktioner.

 

Är man obekväm med att göra detta finns det mjukvaror som fixar sådant.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"Om man skapar en PE-avbild av sin installation kan man flytta installationen till en annan dator utan problem. En PE-avbild tar bort alla drivrutiner och hårdvarurelaterade funktioner."

 

Jag är van vid att skapa en image av C:\ så bara jag förstår vad en PE avbild är och hur man går tillväga är det inget problem.

Åke

Redigerad av Akkis
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev X-Men:

Nej, BIOS styr inte över den funktionen.

En ändring bör fungera.

Har du provat att logga in på ett annat konto och göra ändringen där?

Nej det har jag inte gjort. Kör som Admin dock. Har inga andra konton. Och Start i Felsäkert läge fungerade tills jag skulle logga in, trots att jag använde bildskärmstangentbord och kolla pw accepterade den inte pw. Det talas om en PIN kod också, det vet jag inte att jag har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Akkis:

"Om man skapar en PE-avbild av sin installation kan man flytta installationen till en annan dator utan problem. En PE-avbild tar bort alla drivrutiner och hårdvarurelaterade funktioner."

 

Jag är van vid att skapa en image av C:\ så bara jag förstår vad en PE avbild är och hur man går tillväga är det inget problem.

Åke

Är du ovan att använda DISM är det bättre att du väljer en mjukvara.

Ett exempel på sådant är det här från Easeus:

 

https://www.easeus.com/backup-utility/restore-image-to-a-different-computer.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att jag har en gammal windowsversion? Trots automatiska uppdateringar ca 1 ggn per månad misstänker jag att min build är föråldrad, se bild. Kollat också att jag är admininstrator och enda kontohavare.

SWiversion.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen är Windows-versionen ett år gammal men så länge den får säkerhetsuppdateringarna varje månad så är ju det inget problem.

 

Vilken Windows-version man har kan inte påverka att man behöver trycka flera gånger på strömbrytaren för att BIOS ska kunna dra igång Windows.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det nog så, kanske ber jag Dell skicka ett nytt

Varför har jag Windows verson 1903 när det kommit en 2004? Gör ju automatiska uppdateringar konstant eller är det bara buggixar?

Vinner jag något på att uppdatera?

Köper jag en ny till hösten ska jag försöka flytta disken som ni beskrivit

Tills dess kör jag Strömsparläge i st f att släcka datorn

 

Åke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Akkis:

Varför har jag Windows verson 1903 när det kommit en 2004?

Version 2004 är inte släppt till alla datorer än, men varför du inte har 1909 kan jag inte svara på.

 

39 minuter sedan, skrev Akkis:

Vinner jag något på att uppdatera?

Jag tror knappast att ditt problem med att starta datorn försvinner.

För närvarande skulle jag inte uppgradera till 2004 eftersom det fortfarande är en del problem med den versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack alla för utmärkt stöd och support. Man lär sig mycket av er vid varje besök. Ska se om jag kan hitta 1909 och uppgradera.

Mvh

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Akkis:

OK, tack alla för utmärkt stöd och support. Man lär sig mycket av er vid varje besök. Ska se om jag kan hitta 1909 och uppgradera.

Mvh

Åke

Har du inte fått 1909 redan, så tror jag inte att du kan hitta den genom Win update, eftersom ver 2004 är på gång hos många, har själv fått förhands-info om 2004, även om jag tänker vänta ett tag till. Risken är att du får 2004 direkt istället för 1909.

 

Beträffande ditt problem, kan vara flera olika orsaker, tror dock inte det är nätaggregatet, kan vara fel i Bios, kan vara minne, kan vara grafikkortet, svårt att ringa in precis. Kom du in i bios om du aktiverar direkt när det visar sig på skärmen?

Eller fastnar den bara och allt "fryser" ? Då finns risken att det är något med själva Bios som inte är okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hämtar en Linuxdistribution, som Ubuntu, startar ”Live” från skivan (om du bränner till skiva), fungerar datorn då som den skall är det inget hårdvarufel på datorn.
Du skall inte välja att installera Linux när du startar utan välja att köra från skivan (eller USB) om det är där du lägger Linux.

 

https://ubuntu.com/tutorials/try-ubuntu-before-you-install#1-getting-started

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Akkis:

OK, tack alla för utmärkt stöd och support. Man lär sig mycket av er vid varje besök. Ska se om jag kan hitta 1909 och uppgradera.

Mvh

Åke

För att inte bryta mot eForums regler har jag skickat dig ett PM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...