Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Logga in" försvinner från Eforum-sidan


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Något har hänt med forumet. "Logga in" visas men försvinner snabbt från webbläsarfönstret. Samma fenomen i flera webbläsare.


Klickade runt och vid något tillfälle fanns "Logga in" med längre ned på sidan. Hittade sen inte hur jag skulle logga ut, men kom på att minska fönstrets bredd och då visas en meny, "tre streck", där det går både att logga in och logga ut.


Första bilden snabbt fångad med "Print screen".

 

 

04 Skärmklipp, med pil.jpg

03 Skärmklipp, med pil.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev mbgtmari:

Jag kan nu inte logga ut.

Samma sak händer mig också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev ChristerE:

... men kom på att minska fönstrets bredd och då visas en meny, "tre streck", där det går både att logga in och logga ut.

Fungerar det inte genom att minska webbläsarfönstret (responsive web design)?
 

695368878_05Skrmklippmedpil.jpg.d033566a45d5f1db0c6b0df5da943fe5.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske beror på den banner överst på sidorna som Felix har lagt in om spammarna. För mig hamnar bannern över den svart IDG-raden men det kan ju bli annorlunda i annan webbläsare eller om man inte är inloggad.

 

Jag ska se om det går att ändra från banner till något annat sätt så får vi se om det hjälper.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Fungerar det bättre nu?

Japp...thanks

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det kanske beror på den banner överst på sidorna som Felix har lagt in om spammarna.

Bannern fanns där tidigare i dag, men sen var den borttagen och det var också då som problemet med "Logga in" kom (testat i Chrome och i Edge). Men nu fungerar det igen, som @vohubbe redan svarat. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev ChristerE:

Fungerar det inte genom att minska webbläsarfönstret (responsive web design)?
 

695368878_05Skrmklippmedpil.jpg.d033566a45d5f1db0c6b0df5da943fe5.jpg

Nej ChristerE den metoden fungerade inte hos mig, i mina webbläsare, eftersom jag har appar, bokmärken mm överst på internetsidan och vill fortsätta med det. Nu verkar dock äntligen "Redan medlem? Logga in" ha kommit tillbaks för att stanna. Tack till den Admin som fixade det!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Nej ChristerE den metoden fungerade inte hos mig, i mina webbläsare, eftersom jag har appar, bokmärken mm överst på internetsidan och vill fortsätta med det.

Minska endast för att logga in, sen gör du webbläsarfönstret bredare igen. Men, som konstaterat, nu fungerar det som vanligt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev ChristerE:

Bannern fanns där tidigare i dag, men sen var den borttagen

Bannern hade ett kryss som man kunde klicka på för att få bort den.

Då verkar det som att forumprogrammet hade lite svårt med sidvisningen när man hade kryssat på bannern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Cecilia:

Bannern hade ett kryss som man kunde klicka på för att få bort den.

Så var det ju (minns jag nu), bannern var alltså inte borttagen av någon admin. ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Eftersom jag har råkat ut för detta igen vill jag meddela att ditt förslag visst funkar. Det gäller bara att minska fönstrets bredd rejält, verkligen dra ihop det. Då går det logga ut. Så du får ett senkommet gillande av mig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med en banner som lägger sig fel högst upp en s.k toppbanner, betraktar jag som ett rent designfel som nu tydligen kan ha blivit fixat, själv har jag dock inte märkt något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Eftersom jag har råkat ut för detta igen vill jag meddela att ditt förslag visst funkar. Det gäller bara att minska fönstrets bredd rejält, verkligen dra ihop det. Då går det logga ut. Så du får ett senkommet gillande av mig.

Tack för det, bättre sent än aldrig (som det heter). ?

 

Jag var inte så tydlig med att minska bredden rejält. Tänkte kanske att man minskar tills detta ändrar sig (en efterkonstruktion?). På mindre skärmar, mobiler och surfplattor, blir det så automatiskt (om man inte ställt in "Datoranpassad webbplats", som det i alla fall kallas i min mobil).
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

Jag var inte så tydlig med att minska bredden rejält. Tänkte kanske att man minskar tills detta ändrar sig (en efterkonstruktion?). På mindre skärmar, mobiler och surfplattor, blir det så automatiskt (om man inte ställt in "Datoranpassad webbplats", som det i alla fall kallas i min mobil).

Man ska inte behöva minska bredden själv, för att kunna se "utloggnings-knappen, har den som sköter webbdesignen gjort rätt också i kodningen ska det fungera ändå, oavsett skärmstorlek. Jag har aldrig behövt ställa in/om till någon datoranpassad webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2020-07-30 på 10:17, skrev Laso:

Man ska inte behöva minska bredden själv, för att kunna se "utloggnings-knappen, har den som sköter webbdesignen gjort rätt också i kodningen ska det fungera ändå, oavsett skärmstorlek.

Nej, det är klart man inte ska behöva. Men nu blev det en (tillfällig) lösning efter att en banner lagts till, och in- och utloggningen försvann efter att man "klickat bort" bannern (som framgår i tidigare inlägg).
 

På 2020-07-30 på 10:17, skrev Laso:

Jag har aldrig behövt ställa in/om till någon datoranpassad webbplats.

Det är heller inget som andra behöver göra. Men om någon gjort det, för att man vill det, så sätts en webbplats responsiva design ur funktion. I alla fall i min mobil, och webbläsaren (Chrome) upptar hela skärmen, det går inte att minska storleken (förutom att minimera/gömma webbläsaren). Så det om "datoranpassad webbplats" var bara en kommentar, ifall någon ställt in det så och inte kan se den minimerade menyn i form av "tre streck".

 

(Kommentarerna hade kunnat lämnats utan bemötande, men så blev det inte. Varför kanske framgår av svaren, och trådens övriga innehåll.)

 

 

Redigerad av ChristerE
En avslutande fråga ändrades.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är medveten om att denna banner var en tillfällig infobanner, som sedan togs bort, men det finns heller ingen anledning att sluta med meningen "Något mer som du vill ta upp angående detta?" Sådant behöver vi inte här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi nu anse att problemet är avklarat och nöja oss med det?

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet är avklarat och löst. Lösningen ger ChristerE. Den finns främst i fjärde inlägget. Att jag inte kunde göra rätt, dvs verkligen dra ihop sidbredden jag såg i min stationära dator, berodde på att jag inte visste att man inte behöver dra ihop sidan så mycket i en mobiltelefon för att få se de magiska tre strecken som ger en utloggningsmöjlighet.


Det här beror på IDG, har inträffat två gånger för mig och båda gångerna har den normala logga in-skylten återkommit efter ett längre tag. (För mig har bannern och stängkrysset, som nämndes första gången detta inträffade, inte haft någonsomhelst betydelse.)

 

Kanske är det klokt att göra detta till en fastnålad tråd. Jag tror nämligen att fenomenet "försvunnen utloggningsmöjlighet" kommer att hända igen. Då kan det vara bra för nykomlingar att lätt kunna hitta trådens lösning. 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to "Logga in" försvinner från Eforum-sidan
  • Cecilia nålade detta ämne
  • Cecilia unpinned this ämne
 Share

×
×
  • Skapa nytt...