Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gasen R290 - blandas den med luften?


Lighthouse2
 Share

Rekommendera Poster

Lighthouse2

Kan gasen R290 i dom portabla AC maskinerna på något sätt läcka ut när den är igång, i luften?

 

Eller läcker den ut lite med den kalla luften som den blåser ut, att det är gasen blandad med luften och det är den som kyler själva luften?

Kan man få huvudvärk av den eller är det bara inbillning?!

 

Det här får väl klassas som årets mest ointelligenta fråga men jag bjuder på det i värmen!  ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte vara orolig för att R290 gasen läcker ut.

Gasen cirkulerar i ett slutet system som består av kompressor, förångare, kondensor och nån ventil.

Enda chansen att gasen ska läcka ut är om systemet blir skadat rent mekaniskt.

Skulle så hända, så är det fråga om små mängder gas, som inte gör nån skada.

Bilden visar ett system för AC i en bil, men alla system är likadant konstruerade.

 

 

AC.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
51 minuter sedan, skrev bengt 429:

Du behöver inte vara orolig för att R290 gasen läcker ut.

Gasen cirkulerar i ett slutet system som består av kompressor, förångare, kondensor och nån ventil.

Enda chansen att gasen ska läcka ut är om systemet blir skadat rent mekaniskt.

Skulle så hända, så är det fråga om små mängder gas, som inte gör nån skada.

Bilden visar ett system för AC i en bil, men alla system är likadant konstruerade.

 

 

AC.png

Man lär sig något nytt varje dag och speciellt om man håller till på det här forumet!   ?

Tackar för svaret, det var lugnande att höra för även i varuhus så är det en "speciell doft" när AC'n körs (och även i bilen), men då är det i alla fall inte gaslukten man känner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
15 minuter sedan, skrev MH_:

Delar av AC'n kan ge hög värme lokalt.  Det kan möjligtvis märkas om du är känslig för "plastångor" (i rimlighetens namn ett icke-problem. Jag tror inte att de skulle omge Kompressorn/förångaren med värmekänslig plast. Dessutom skickas den varma "kylluften" med eventuella ångor ut genom fönsterslangen).

 

Ett troligare problem är mögel och annat mys. När man kyler luft får man kondensfukt som normalt sett samlas in eller skickas ut genom fönsterslangen. Men när du stoppar anläggningen så kan det ligga kvar vatten dam etc och ge en "gosig miljö" när du ställer undan AC över vintern.

 

Men, det troligaste är nog att du spänner dig pga ljudet. Testa att spänna och spänna av dina axlar. Alla portabla luftkonditioneringar jag har råkat ut för har haft en typ av oljud som, under lång tid, kan få axlarna att smyga upp mot öronen. 

Inget mysigt mögel än, maskinen är bara inkörd ca 20 timmar än så länge.

Så ja det kan vara dofter från plaster och att den är så ny!

Axlarna sitter där dom ska än så länge men ska tänka på att hålla dom nedanför öronen i sommar, tack för påminnelse.  ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudvärken kanske kommer av andra orsaker?

Jag har huvudvärk alla dagar.

När det är åska på gång kan jag känna en "annan sorts" huvudvärk.

Den (andra sorten) har jag känning av nu när det är högtryck och varmt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...