Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sexbrev


KjSp
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

SPAM idag via epost.

 

Jag stängde sidan på stört, så jag hann inte se mer än att något var fel.
Bifogar mejlet i tre delar - tog skärmdumpar som tyvärr inte täckte hela mejlet, därav i tre delar.

Om de skickar mejl till min epostadress, så måste de ju ha tillgång till den på något vis. Trodde bara det var de som administrerar eforum som har tillgång till min mejl.
Har en känsla av att man borde ändra såväl epostadress som lösenord, men  det vet jag inte.

 

Tog bort mina bilder eftersom de inte var så lämpliga att visa.
K Olagus

 

 

 

Redigerad av K Olagus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev K Olagus:

Om de skickar mejl till min epostadress, så måste de ju ha tillgång till den på något vis. Trodde bara det var de som administrerar eforum som har tillgång till min mejl.
Har en känsla av att man borde ändra såväl epostadress som lösenord, men  det vet jag inte.

Du fick ett personligt meddelande i Eforum och då skickar forumprogrammet ut ett bevakningsmejl till dig.

Ingen obehörig har haft tillgång till din mejladress.

Ingen anledning att ändra vare sig mejladress eller dess lösenord.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rensat bort dom flesta spam-meddelandena nu så dom borde inte ligga kvar i era inkorgar här på forumet. Eventuella bevakningsmejl från Eforum med spam är det fritt fram att ta bort direkt!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du verkar också ha tagit bort sökfunktionen för att söka efter medlemmar. Återinför den, är du snäll! Jag tänkte nämligen kolla om det var likadant för K Olagus som för mig, nämligen att det rörde sig om en enda spammare, BubbleBie i hennes fall, och övriga deltagare i konversationen var felaktigt införda helt oskyldiga medlemmar som gick med i Eforum 2006 och därefter inte hade varit aktiva på flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte tidigt i morse att det hade hänt något under natten, det jag reagerade på var att det såg så planerat ut, eftersom @felix redan har hunnit och tagit bort det mesta, oavsett kontomodell, så har inte jag kvar något, men det såg ut som att dom flesta kontona var registrerade på samma klockslag och datum för ganska många år sedan, kontonamnen var lite konstiga också, och att en alltså har satt ihop dessa PM med namn som alltså varit utvalda, såg det ut som, sedan upptäckte jag att det var mycket trafik i morse vid 05.30 -tiden, så många med "nya"namn som jag reagerade på, brukar inte vara inne vid denna tidpunkt, tycker det också har varit ganska många idag som varit inne som man inte känner igen...Så det har varit en dag med fart i. Men bra att det blev upprensat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Men du verkar också ha tagit bort sökfunktionen för att söka efter medlemmar. 


Sökfunktionen för medlemmar är avstängd för gäster, men ska fungera om du är inloggad. Fungerar det inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det fungerar när man är inloggad. PiteåJohan t ex är själv oskyldig i sexspammet. Han har skrivit 15 inlägg. Han gick med 2007 och gjorde sitt senaste besök här 2009.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev K Olagus:

Om de skickar mejl till min epostadress, så måste de ju ha tillgång till den på något vis.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Du fick ett personligt meddelande i Eforum och då skickar forumprogrammet ut ett bevakningsmejl till dig.

Ingen obehörig har haft tillgång till din mejladress.

Ingen anledning att ändra vare sig mejladress eller dess lösenord.

 

Precis som Cecilia skriver, det är forumet som skickat mejlet (se bilden). Men varför bjuda på den egna mejladressen, dessutom dubbelpostat i annan tråd.

 

165511753_Skrmklippmedpil.jpg.b2013addc8500691865e1b667631354a.jpg

 

(Förstår inte varför så mycket bilder av PM tagits med i diverse inlägg. I något fall också innehållande annans mejladress.)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev nog bara så, flera blev ivriga att "visa" vad dom fått, men Cecilia försökte informera om att skicka en rapport istället för att lägga ut sina bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, skärmbilder är tydliggörande och spamspindlarna har ingen glädje av en adress i en skärmbild. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rapporterade det PM jag fick direkt.

Eftersom jag omgående förstod att det rör sig om spam gjorde jag en rapport enbart och klickade inte på några länkar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev ChristerE:

Precis som Cecilia skriver, det är forumet som skickat mejlet (se bilden). Men varför bjuda på den egna mejladressen, dessutom dubbelpostat i annan tråd.

Sorry!
Blev helt enkelt så orolig när jag upptäckte det - yrvaken och kollade mejl i mobilen. Hade jag upptäckt det i datorn så här dags hade hjärnan kanske funkat bättre. Tack för raderingen av min epost. Jag trodde nog att jag behövde byta både epostadress och lösenord, men det skrev ju Cecilia att jag inte behövde.
För övrigt var vi nog lite till mans en smula förvirrade i början. Så oron kanske inte var så konstig. Orolig och man vill försöka göra rätt, så blir det fel.
K Olagus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också fått mail om spam-pm. Men nu när jag loggade in så finns inget pm.

 

Ser att felix skrivit att ni tagit bort dom. Så då bör min vara rapporterad av nån annan.  Om det mot förmodan inte är så så hette min sports beuaty och det fanns fyra andra namn nämnda i pm.et. Dom fyra verkar vara helt vanliga medlemmar som reggade sig 2014. Kan ta bild på mitt mail och skicka bilden via pm om det inte är så att sports beuaty redan är rapporterad.

 

Cecilia du skriver att det finns kontroller som ska hålla spamreggare borta. Men är det helt vanliga människor så reggar dom sig ju på samma sätt som alla andra. Tyvärr så finns det faktiskt riktiga människor som sysslar med sånt här. Och dom kan man tyvärr inte hålla borta hur man än beter sig.

Redigerad av marim
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev marim:

Kan ta bild på mitt mail och skicka bilden via pm om det inte är så att sports beuaty redan är rapporterad.

Tack men det behövs inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla! 

Spam-attacken skedde från ett antal nya konton som skapats upp här på forumet sista tiden. Kontona hade namn som tex Muffinr, Leppie, Good_Times m.fl.

Under natten till onsdag startade dessa nya konton upp massor av konversationer med andra medlemmar här på forumet och skickade ut spam till dessa. Varje konversation skickades till (helt oskyldiga) 5 användare åt gången. 5 var den begränsning vi satt sedan tidigare. Men eftersom vi inte hade någon begränsning på hur många konversationer som kunde startas per dag kunde dom tyvärr starta upp massor av konversationer. Och med hjälp av något skript har dom kunnat göra detta under kort tid. 

Vi har nu gjort flera begränsningar så att detta inte kan ske framöver. Bland annat har vi begränsat PM-funktionen till X antal nya konversationer per dag samt andra åtgärder. Jag har också tagit bort dom flesta spam-meddelandena, men några kan ligga kvar. Om ni ser spam framöver får ni gärna klicka på "rapportera" så kan vi agera och ta bort dom.

Jag vill också tacka Cecilia och dom andra moderatorerna som hjälpt till att rensa bort spammarna!
 

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev Globetrot:

Har också fått något !?

 

Bara att ta bort det mejlet.

Alla PM som skickades av BubbleBee ska vara borttagna så du har väl inget meddelande i forumet som du kan rapportera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...